Angielski dla dzieci?
Czy... ? Jak... ? Gdzie... ? Kiedy... ?
Panuje ogólnie przyjęte przekonanie, że małe dzieci uczą się języka obcego z dużą łatwością i bardzo szybko. Niektórzy jednak twierdzą, że nie warto dziecku „mieszać w głowie” zbyt wcześnie przyjmując, że moment rozpoczęcia edukacji szkolnej to również najodpowiedniejszy czas na rozpoczęcie nauki języka obcego. Gdzie w takim razie leży prawda?
Zdecydowanie tak! Badania nad mechanizmami przyswajania języka obcego wyraźnie wskazują na istnienie zależności między wiekiem rozpoczęcia nauki języka obcego a opanowaniem bezbłędnej wymowy w tym języku. Według najnowszych badań dzieci w wieku od 4 do 8 lat posiadają zadziwiającą zdolność wykorzystywania tych partii mózgu, które są odpowiedzialne za przyswajanie języka ojczystego i naukę języka obcego. Dlatego też jedną z najważniejszych korzyści wczesnej nauki języka obcego jest możliwość opanowania doskonałej wymowy.
We wczesnym kontakcie z językiem obcym widzimy też szansę wychowania dziecka na otwartego i tolerancyjnego człowieka, szanującego odmienności kulturowe. Ucząc się języka obcego, dzieci poznają inny świat, obcą kulturę, poznają inne sposoby komunikowania się. Dziecko rozpoczynające wcześnie naukę języka obcego dowiaduje się mimochodem, że różne narody mają różne koncepcje świata, uczy się je rozumieć i szanować. Uczy się swobody w kontaktach z otoczeniem oraz przekraczania barier strachu i wstydu, które tak często przeszkadzają tym, którzy naukę rozpoczęli w wieku późniejszym.
Jak najmłodsi uczą się języka obcego?
Nagradza dziecko uśmiechem, aplauzem, okazywaniem radości i zadowolenia. W taki sam sposób należy podchodzić do małego dziecka w procesie nauki języka obcego. Każde dziecko ma prawo do przeinaczeń i błędów językowych, jeśli tylko próby wypowiadania pierwszych zwrotów w języku obcym służą komunikacji z drugą osobą. Uśmiech, aprobata i ciągłe nagradzanie dziecka za podjęty wysiłek i próby porozumienia się w języku obcym są kluczowym aspektem w nauce języka obcego najmłodszych! Okazujmy więc naszym dzieciom radość i zachwyt po usłyszeniu każdego nowego słówka wypowiedzianego w języku obcym! Nie szczędźmy pochwał i nagradzajmy swoje pociechy za trud i wysiłek! Pamiętajmy, że pochwały i nagrody uskrzydlają każdego – nawet dorosłych! , Milusińscy, by nie stracić zapału do nauki potrzebują tych pochwał bardzo wiele!
W kolejnych etapach swojego rozwoju dziecko uczy się najpierw chodzić, potem mówić, a dopiero w wieku wczesno - szkolnym - czytać i pisać. Dzieci w wieku 3-6 lat intensywnie rozwijają przede wszystkim mowę, posługując się myśleniem konkretami. Sposób przekazywania treści w języku obcym musi również opierać się na konkretnych, znanych już dzieciom koncepcyjnie obrazach i pojęciach. Usłyszane hasło w kontekście ciekawej, zabawnej ilustracji, wpłynie z pewnością na łatwiejsze zapamiętanie nowego wyrażenia, np.: Scenki językowe z SUPER ENGLI SH HAPPY WORDS – Multimedialny angielsko-polski słownik dla dzieci, (BINGOeducation, Warszawa 2007).
Warto przy tym podkreślić, że nauka której towarzyszy zabawa, muzyka, rytm, rymowanki i kolorowe ilustracje – staje się dużo bardziej atrakcyjna dla małego odbiorcy niż tradycyjna lekcja oparta na pamięciowym opanowywaniu listy słówek. Sprawności językowe małego ucznia rozwijane powinny być w następującej kolejności:
1) słuchanie
Dziecko najpierw osłuchuje się z brzmieniem języka, zanim podejmie próbę wypowiedzenia pierwszych słów w języku obcym. Najlepszym materiałem do rozwijania umiejętności słuchania sąpiosenki edukacyjne, które uczą prostych struktur i zwrotów ułatwiających mówienie, a także utrwalają słownictwo z różnej tematyki, np. fragment piosenki edukacyjnej z tomiku pt. ŚPIEWAM po angielsku, (BINGOeducation, Warszawa 2007).
2) mówienie
To umiejętność wprowadzana małymi dawkami, najlepiej w formie rymowanek, wierszyków, piosenek, prostych bajek i minidialogów, które dzieci z ochotą zaczynają powtarzać za nauczycielem lub słuchając nagrań audio. Doskonałym materiałem rozwijającym umiejętność mówienia są materiały multimedialne, które poprzez oddziaływanie na wszystke zmysły (wzrok, słuch, ruch) - obrazują sytuacje, w których dziecko może wypowiedzieć proste zdania w języku obcym naśladując to, co widzi i słyszy.
3) czytanie
Dzieci w różnym wieku przystępują do rozwijania tej umiejętności, zazwyczaj dopiero w wieku szkolnym. Nowoczesne, multimedialne materiały edukacyjne sprawiają, że umiejętność czytania może być rozwijana już w bardzo wczesnym wieku: 5-6 lat. Czytanie w języku obcym to czytanie globalne / holistyczne – polegające na „fotograficznym” zapamiętywaniu całych zwrotów lub wyrazów, a nie składaniu sylab i liter).Umiejętność czytania w wieku wczesnoszkolnym można również rozwijać już u 7-latków posługując się odpowiednio do tego przygotowanymi materiałami edukacyjnymi. Dzięki wyodrębnieniu całych wyrażeń i zwrotów w tekście, dziecko uczy się czytania i rozumienia tekstu segmentami, czyli całościowo.
4) pisanie
Sprawność pisania jest umiejętnością stosunkowo najmniej i najrzadziej potrzebną przeciętnemu użytkowniko języka. na etapie wczesnoszkolnym poświęca się jej najmniej uwagi, a w żadnym wypadku nie ocenia się jej. Niemniej jednak zauważono, że dzieci bardzo lubią ćwiczenie tej umiejętności w formie tzw. „pisanek po śladzie”. Pisanie „po śladzie” wg wzoru liter z polskiego elementarza może być jedną z form INTEGRACJI języka angielskiego z językiem ojczystym!
Jak pracować z najmłodszymi, aby nauka języka obcego była efektywna?
W nauczaniu dzieci obowiązuje zasada nauki przez zabawę. Nauka języka obcego poprzez pełną zaangażowania zabawę jest przez dziecko przyjmowana w sposób naturalny. Niejako przy okazji wykonywania wielu czynności ruchowych, gier dydaktycznych czy zabaw sytuacyjnych, śpiewając piosenkę czy powtarzając rytmiczną rymowankę - dziecko oswaja się z brzmieniem i strukturami języka obcego. Dobrze więc, gdy potraktuje ono naukę jak dobrą rozrywkę, do której chętnie będzie wracało. Zabawy i aktywności językowe powinny być zróżnicowane i sprawiać dziecku dużo radości. Kategorycznie wykluczamy pamięciowe opanowywanie kolumn słówek, pisanie pod dyktando, czy też tłumaczenie zasad gramatyki! Żadnej analityczności i żadnego tłumaczenia struktur! Dzieci uczą się całych wyrażeń i zdań, traktując je jako całość, adekwatną do określonych sytuacji komunikacyjnych.
Gdzie dziecko powinno uczyć się języka angielskiego?
Na rynku funkcjonuje wiele szkół językowych, oferujących kursy dla dzieci (nawet tych najmłodszych). Efektywność nauczania zależy jednak nie tylko od nazwy szkoły, ale przede wszystkim od nauczyciela, który na co dzień prowadzi zajęcia z dziećmi. Warto więc przed podjęciem decyzji o zapisaniu dziecka na kurs językowy dowiedzieć się czegoś więcej o osobie, która będzie prowadziła zajęcia: jakie ma przygotowanie zawodowe? Czy ma doświadczenie w pracy z dziećmi? Jaki program nauczania będzie realizować w trakcie trwania kursu? Jakimi metodami i środkami dydaktycznymi będzie się posługiwać w trakcie realizacji programu? Jaką ma osobowość?
Zachęcam również do obejrzenia lekcji pokazowej, prowadzonej przez lektora, który ma uczyć nasze dziecko przez cały rok. Efektywność nauczania zależy również w dużej mierze od częstotliwości spotkań z językiem. Dlatego namawiam gorąco rodziców, szczególnie tych, którzy spędzają ze swoimi pociechami dużo czasu w ciągu dnia, aby nie bali się i spróbowali sami organizować zabawy z językiem angielskim w domu. Nawet, jeśli ich umiejętności językowe nie są najwyższe, mogą zagwarantować swojemu dziecku najwyższą jakość nauczania w domu. Pomogą im w tym odpowiednie materiały edukacyjne, nagrania audio, multimedialne środki przekazu i inne pomoce dydaktyczne., takie jak: karty obrazkowe, proste bajki z nagraniami audio, gry językowe. Młode mamy mogą organizować wspólne spotkania, w trakcie których jedna z nich prowadzi zabawę po angielsku dla małej grupki dzieci.
Pozostałe mamy mogą współuczestniczyć w tych zajęciach biorąc w nich aktywny udział. Częste włączanie nagrań i powtarzanie z dzieckiem piosenki w języku obcym pozwoli na utrwalenie nowej struktury języka i nowej partii słownictwa , a poparte pochwałą i zachętą do wspólnego śpiewania – stanie się doskonałą podwaliną do dalszej nauki.
Kiedy moje dziecko zacznie płynnie mówić po angielsku?
Nie liczmy na to, że małe dziecko nauczy się języka obcego szybko i efektywnie w warunkach przedszkolnych, szkolnych, czy też na regularnych kursach językowych dla dzieci - jednak wczesny start w edukację językową umożliwi mu stopniowe oswajanie się z brzmieniem języka, jego melodią i strukturą, bez konieczności pokonywania barier, jakie powstają w trakcie nauki w późniejszym okresie. Biorąc pod uwagę fakt, że poprzez wczesny kontakt z językiem obcym, aparat słuchowy i artykulacyjny dziecka (który nie jest jeszcze w pełni ukształtowany, a co za tym idzie jest „nastrojony” na odbiór głównie dźwięków języka ojczystego) w sposób naturalny nastawia się również na wysłuchiwanie i wymawianie dźwięków charakterystycznych dla języka obcego, dlatego wczesny kontakt z językiem obcym jest w pełni uzasadniony i zalecany.
Pewien brytyjski metodyk, John Clark, w swoim artykule dotyczącym nauczania języka angielskiego dzieci młodszych przytoczył następujące dane liczbowe: czteroletnie dziecko spędziło w swoim życiu ok. 10 000 godzin na osłuchiwaniu się z językiem ojczystym. Gdy wyobrazimy sobie zakres słownictwa i sposób komunikowania się czterolatka w języku polskim dojdziemy do wniosku, że jego zdolności komunikacyjne są jeszcze dość ubogie. Natomiast naszym marzeniem jest usłyszeć, jak nasza pociecha na zagranicznych wakacjach zamawia dla nas sok i ciastko w hotelowej kawiarence, posługując się tym językiem swobodnie i bez żadnych barier. Niestety, gdy porównamy ilość godzin jaką spędza nasze dziecko słuchając języka ojczystego i ilość godzin, jaką poświęca na naukę języka obcego dochodzimy do wniosku, że nie możemy oczekiwać „cudu” nawet po pierwszych 2-3 latach nauki! Ale to nie znaczy, że nie warto próbować i stwarzać naszym pociechom takich warunków (nawet w domu), aby z językiem obcym miały do czynienia jak najczęściej. Odpowiedzią na ten postulat są dzisiaj multimedialne pomoce naukowe, dzięki którym nasi milusińscy mogą zanurzyć się w świecie języka angielskiego przy komputerze, osłuchując się z naturalnym brzmieniem języka obcego, wykonując przy tym wiele ciekawych ćwiczeń, bawiąc się i zapamiętując nowe zwroty i wyrażenia! Multimedialne lekcje przy komputerze pozwalają na uczestniczenie w lekcji języka angielskiego w domu, bez konieczności dojeżdżania na dodatkowe zajęcia do oddalonych miejsc. Pozwalają na dostosowanie zajęć językowych w domu do możliwości czasowych dziecka (a przede wszystkim jego opiekunów). Sprawiają, że angielskiego przy komputerze może uczyć się cała rodzina! Zachęcam więc do wspólnej nauki i wspólnego śpiewania angielskich piosenek przy każdej okazji!
Powodzenia!
Good luck!
Anna Wieczorek
Autorka programów nauczania i serii popularnych podręczników do nauki języka angielskiego pt. NewBINGO! oraz wielu innych publikacji, w tym ponad 200 piosenek dydaktycznych dla dzieci. Wykłada również metodykę nauczania języka angielskiego na kursach i studiach podyplomowych dla nauczycieli. Obecnie, wraz z zespołem firmy WiedzaNet zajmuje się tworzeniem i wdrażaniem najnowocześniejszych technologii IT i materiałów multimedialnych do procesu kształcenia językowego w klasach młodszych szkoły podstawowej pod marką BINGOeducation.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14