Od redaktora
Abstrakcyjne pojęcia misji i wizji zostały przekształcone w solidne i użyteczne fundamenty planowania. W wielu przypadkach szkoły stały się silnym ośrodkiem życia kulturalno-edukacyjnego. Wzrosło ich znaczenie w środowisku lokalnym, wzrosła też przewaga konkurencyjna małych szkół.
Szanowni Czytelnicy,
Program udowodnił, że w polskich nauczycielach tkwi ogromny potencjał. Prezentowany przez media obraz szkoły mało kreatywnej, nudnej i nieciekawej nie zawsze jest prawdziwy. Dzięki współpracy z samorządem lokalnym szkoła może być dziś interesująca, bogata w ofertę i niezwykle innowacyjna. Wszystko zależy od ludzi, ich pomysłów i środków, jakimi dysponują na ich realizację. Program przyniósł wymierne efekty. Obudził aktywność społeczności szkolnych. Umożliwił realizację celów, zgodnie z kierunkami wskazanymi w dokumentach programowych szkoły. Samorządy dostrzegły w działaniach szkoły wielki potencjał. Szkoły bardzo wysoko oceniły z kole zaangażowanie się władz lokalnych w realizację programu. Stało się to impulsem do ponownego przemyślenia przez samorządowców ich znaczenia i roli w rozwoju konkretnej oferty edukacyjnej w środowisku.
Dyrektorzy wraz z nauczycielami otrzymali znakomite narzędzie w postaci profesjonalnego zarządzania projektami. Korzyścią stało się ułatwienie i usprawnienie bieżącego funkcjonowania szkoły. Mając jasno wytyczone cele i określone zadania, szkoły mogły zdystansować się od codziennych kłopotów finansowych i zyskały pewną niezależność od wpływów otoczenia. Przekazanie szkołom funduszy w postaci grantów pozwoliło tym samym na właściwe delegowanie uprawnień tym, którzy najlepiej znają potrzeby uczniów. Według przejrzystych procedur wiadomo było, kto i w jaki sposób, powinien rozwiązywać pojawiające się problemy oraz udzielać odpowiedzi na pytania i krytykę wszystkich zainteresowanych funkcjonowaniem danej placówki oświatowej.
W ramach programu został uruchomiony ogromny potencjał społeczności szkolnych. Wyzwolono ogromną energię, która dostarczyła szkolnym społecznościom satysfakcję i dała ogromną motywację do dalszych poszukiwań. Dyrektorzy wraz z nauczycielami po raz pierwszy sięgnęli po fundusze europejskie. Uwierzyli, że warto je pozyskiwać i zdobycie ich na rozwój szkoły nie jest trudne i leży w zasięgu ich możliwości. Praca setek nauczycieli i władz samorządowych dała owoc w postaci wielu ciekawych inicjatyw obywatelskich. Wyrwała uczniów z marazmu i dostarczyła wielu niezapomnianych wrażeń i doświadczeń, a to będzie procentować, ponieważ jeśli ktoś choćby raz przeżyje coś satysfakcjonującego, będzie za tym tęsknił i będzie się starał, by móc przeżyć to jeszcze raz.
Z przekonaniem rekomenduję Państwa uwadze działania szkół w ramach programu Szkoła Równych Szans. Jest to jeden z pierwszych, który w tak znaczący sposób przyczynił się do wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z małych ośrodków.
Zapraszam do refleksji nad kondycją szkoły w naszych miejscowościach.
Witold Kołodziejczyk
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14