Imię i nazwisko:
Adres email:


Artykuł p. Starzyńskiego



Szczególnie interesującym elementem tej polityki jest umiejętność realizacji dużych programów edukacyjnych finansowanych z pieniędzy funduszy europejskich, nowoczesne postrzeganie roli rodziców w systemie oświaty, oraz umiejętne łączenie wielokulturowej i wielonarodowościowej tradycji tych ziem. Będąc przekonanym, że doświadczenia woj. dolnośląskiego mogą być pomocne dla innych regionów, przedstawiam poniżej kilka przykładów na potwierdzenia mojej tezy.


Szanowni Państwo,

niedawno odwiedziłem Wrocław, spotykając się m.in. z kierownictwem Dolnośląskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej, w którym zostałem obdarowany wydawanym przez tę instytucję miesięcznikiem pt. „Oblicza Edukacji”. Jego staranna lektura, rozmowa z paniami dyrektorkami Małgorzatą Wrzal i Jolantą Szwedowską oraz spotkanie ze środowiskiem oświatowym Bielawy (skupionym wokół Zespołu Szkół STO) uświadomiły mi, jak przemyślaną i wielowątkową, a jednocześnie wzajemnie uzupełniającą się i wspierającą politykę edukacyjną, prowadzą władze samorządowe, kuratorium oświaty i organizacje obywatelskie regionu.

Szczególnie interesującym elementem tej polityki jest umiejętność realizacji dużych programów edukacyjnych finansowanych z pieniędzy funduszy europejskich, nowoczesne postrzeganie roli rodziców w systemie oświaty, oraz umiejętne łączenie wielokulturowej i wielonarodowościowej tradycji tych ziem. Będąc przekonanym, że doświadczenia woj. dolnośląskiego mogą być pomocne dla innych regionów, przedstawiam poniżej kilka przykładów na potwierdzenia mojej tezy.

Lutowy numer „Oblicza Edukacji” otwiera wywiad z dyrektorem Wydziału Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego dr. Zenonem Tagowskim. „Władzom samorządowym województwa zależy na dużych, dobrze zdefiniowanych projektach, a każdy milion euro pozyskany dla Dolnego Śląska będzie miał swoją siłę oddziaływania i pozwoli zrealizować jakiś istotny cel” – podkreśla dr Tagowski, zwracając pod koniec rozmowy uwagę, że „…kompetencją kluczową zaniedbywaną w polskiej szkole jest umiejętność uczenia się. Nasi uczniowie są zbyt mocno stresowani przez nauczycieli. Badania PISA jednoznacznie wskazują, że młodzi Polacy są dobrzy w odtwarzaniu wiedzy, a słabi w analizowaniu i wnioskowaniu oraz myśleniu strategicznym”. Podzielając powyższą opinię Społeczne Towarzystwo Oświatowe we współpracy z regionalnymi ośrodkami Doskonalenia Nauczycieli i edukacyjną firmą Transfer Learning chciałoby w latach 2008-2010 zrealizować w 16 województwach projekt zatytułowany „Jak uczyć uczniów uczenia się”, w którym w oparciu o najnowsze doświadczenia brytyjskie będziemy przygotowywać rady pedagogiczne do innego, bardziej otwartego spojrzenia na pracę dydaktyczną, do uczenia młodych ludzi jak się uczyć, a nie tylko przyswajania programowej wiedzy.

Z obowiązku dziennikarskiego przybliżam kilka realizowanych w województwie wrocławskim programów podkreślając, że są to przykłady pracy zaplanowanej na wiele lat i konsekwentnie wdrażanej już dzisiaj. Należą do nich:

 
    „Szkoła myśląca o każdym”, czyli SMOK – projekt finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny,
    „Pogranicze bez granic – Mała ojczyzna młodych Polaków i Niemców” – program uzmysławiający młodzieży potrzebę i konieczność dokumentowania przeszłości i szukania pomostów pomiędzy tym co było, a tym, co jest teraz, oraz rozbudzający w środowisku oświatowym zainteresowanie niemiecką historią tych ziem i dziedzictwem kulturowym tego obszaru,
    „Niepełnosprawny klient w dolnośląskim urzędzie” – projekt realizowany wspólnie z Wrocławskim Sejmikiem Osób Niepełnosprawnych,
    i wreszcie konferencja „Wspólnie to znaczy lepiej” poświęcona współpracy z radami rodziców, pokazująca zrozumienie władz oświatowych województwa dla wagi problematyki, która po wprowadzeniu w roku 2007 nowych regulacji ustawowych jest kluczem otwierającym drzwi do budowania nowoczesnej szkoły na miarę społecznych oczekiwań.


Zauroczony nie tylko urodą ziemi dolnośląskiej, ale przede wszystkim otwartością i pomysłowością jej mieszkańców, życzę im, aby osiągnęli jak najwięcej sukcesów w trosce o swoją małą Ojczyznę i zachęcam do odwiedzania tego pięknego regionu.
 

Wojciech Starzyński


 

Luty 2008 - OPINIA
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej