Od redaktora
Poszukujemy liderów!
Prof. Zbigniew Brzeziński odpowiadając na zarzut polskiego dziennikarza, że Barack Obama jako polityk nie ma doświadczenia, stwierdził, że ważniejsze jest zrozumienie istoty rzeczy, wyczucie czasu i chwili. To coś bardziej głębszego, niż posiadanie doświadczenia, bo czy mamy pewność, że dzięki niemu lepiej rozumie się XXI?
Dziś w Polsce potrzebujemy osób, które świadome są tej wyjątkowej chwili, tego czasu i istoty zmian, jakie mają miejsce wokół nas. Przyspieszenie we wszystkich dziedzinach życia, które obserwujemy, dotyczy również edukacji. Polska szkoła potrzebuje nie tylko doświadczonych urzędników, ale przede wszystkim charyzmatycznych liderów, którzy porwą 600-tysięczną grupę nauczycieli do tego, by chcieli zmierzyć się z wyzwaniami XXI wieku. Dziś takimi wielkimi zadaniami są m.in.: procesy globalizacyjne, dynamiczny rozwój technologii informacyjnokomunikacyjnych, wykluczenie społeczne związane z technologią cyfrową, procesy społeczne (migracja, przemoc, różne style życia), łatwy dostęp do informacji i wiedzy, rozwój technologii Web 2.0 i telewizji internetowej oraz powszechny dostęp do urządzeń mobilnych, a także osiągnięcia związane z badaniami nad mózgiem.
To tylko niektóre zjawiska, których głębokie zrozumienie pozwoli zmienić obowiązujący model edukacji. Potrzeba nie tylko doświadczonych życiem osób, ale tych, którzy rozumieją przemiany, jakich jesteśmy świadkami. W polskiej edukacji i nie tylko, ciągle działa ta sama, wypalona generacja polityków, której trudno określić miejsce, w jakim powinna znaleźć się edukacji za rok, pięć i dziesięć lat. Cały czas nie jest rozstrzygnięte, jak powinien wyglądać model edukacji XXI wieku. Nie czekając na decyzje polityków na portalach internetowych rozpoczęła się batalia o szkołę nowoczesną, w której umiejętność poszukiwania informacji, przetwarzania jej i upowszechnianie są ważniejsze niż proste odtwarzanie wiedzy. Poszukujemy szkoły, w której twórczość i innowacyjność są rozwijane zgodnie z indywidualnymi talentami uczniów, a umiejętności społeczne, czy też myślenie w kategoriach systemu są równie ważne jak liczenie, czytanie i pisanie.
Do zespołu autorów „Edukacji i Dialogu” zaprosiłem właśnie tych, którzy wyczuwają ten wyjątkowy czas i chwilę. To moment, który należy wykorzystać na rzecz modernizacji edukacji. Z pełnym przekonaniem zapraszam do lektury tekstów, które pozwolą zrozumieć istotę przemian, jakie coraz szybciej dokonują się również w oświacie.
Przed nami wyzwanie, aby nauczyć się myśleć w nowy, lepszy sposób, aby poznać i wykorzystać swoje możliwości.
Witold Kołodziejczyk
edukacjaprzyszlosci.blogspot.com
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14