Młodzież w trzech odsłonach
W roku szkolnym 2007/2008 prowadziłem jako psycholog autorskie warsztaty edukacyjne z grupą młodzieży ze szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych skupionych w tzw. „SIECI SZKÓŁ PRZYJAZNYCH ”, działającej pod patronatem POLSKIEGO STOWARZYSZENIA RODZICÓW . S potkania z młodzieżą stanowiły dobra okazję do poznania ich potrzeb, oczekiwań i opinii.
Trzy teksty zamieszczone poniżej układają się w jedną całość - stanowiąc relację z badań ankietowych oraz z rozmów indywidualnych i dyskusji, jakie towarzyszyły zajęciom warsztatowym.
W szkicu pierwszym zostały zawarte analizy, które przedstawiają portret własny młodzieży. S zkic kolejny – drugi – zarysowuje obraz szkolnych egzaminów widzianych oczami uczniów – poszerzony o wypowiedzi na ten sam temat ze strony rodziców i nauczycieli. S zkic trzeci – ostatni – prezentuje wizję S zczecińskiego Parlamentu U czniowskiego, a pośrednio wyraża ambicje społeczne młodzieży pragnącej współdecydować o kształcie swojej edukacji.
młodzieży portet własny
Pozytywny obraz/wizerunek własnej osoby jest istotnym wyznacznikiem aktywności sprawczej człowieka. W okresie dorastania, kiedy to kształtuje się ludzka osobowość, obraz ten podlega licznym wahaniom, zmianom i przekształceniom. Niektóre wszakże wymiary ludzkiej duchowości, takie jak na przykład godność czy poczucie honoru, pozostają konstytutywnym i trwałym składnikiem ludzkiej osobowości.
Wszyscy badani przeze mnie uczniowie potrafili u siebie wskazać i nazwać takie wartości, które uznali za najcenniejsze i najważniejsze dla nich samych. Najczęściej wymieniane były: poczucie humoru, opiekuńczość, wrażliwość, pracowitość i systematyczność, umiejętność słuchania innych, tolerancja, życzliwość, otwartość, ufność, a także romantyzm i marzenia.
O szacunku dla własnej osoby i poczuciu godności pośrednio świadczą odpowiedzi na pytanie: „jak zareagujesz na kogoś, kto ci powie, że nie masz żdanych talentów ani zdolności?”. Wszyscy badani zareagowali gotowością buntu i sprzeciwu wobec jakiejkolwiek próby zdeprecjonowania ich wartości jako ludzi obdarzonych talentami i uzdolnieniami.
Na pytanie „czy twoja osoba cieszy się autorytetem wśród uczniów twojej klasy i szkoły?” – 55% badanych odpowiedziało pozytywnie, 5% negatywnie, a pozostałe 40% odpowiedziało „nie wiem”, wybierając rozwiązanie pośrednie, nie wykluczające wszelako autoafirmacji, a raczej wskazujące na skromność w mówieniu o sobie.
2. siła marzeń
Przejawem i jednym z ważnych źródeł afirmacji życia jest siła marzeń oraz kreatywna moc wyobraźni. Poprosiłem badanych, aby dokończyli zdanie zaczynające się od słów: „Biorąc pod uwagę postęp medycyny, mam szansę dożyć lat…”.
O sile wyobraźni i potędze młodzieńczego optymizmu świadczą uzyskane wyniki: zdecydowana większość badanych (ponad 90%) widzi dla siebie szanse na bardzo długie życie – najniższa podana granica wyniosła 100 lat, najwyższa zaś - 1000 lat; średnia wyniosła 156 lat (dla porównania, analogiczna średnia dla nauczycieli - to 90 lat). Tak więc, w świecie pragnień i marzeń młodych ludzi, poczesne miejsce zajmuje nadzieja na długie i szczęśliwe życie.
3. wartość prawdy i kultura porozumiewania się
Młodzi ludzie wierzą w wartość prawdy; uważają, że można przekonać innych do swoich racji, tylko trzeba najpierw wysłuchać ich zdania, starać się dotrzeć do nich spokojem i dobrym słowem, by dopiero potem zaprezentować, i to w sposób ciekawy, swoje argumenty. Ważna jest – zdaniem uczniów – kultura człowieka wyrażająca się jego prawdomównością, cierpliwością, poczuciem humoru i pogodą ducha.
Z przekonywaniem do swoich racji wiąże się sztuka dyskutowania. Według badanych najważniejsze w niej jest słuchanie drugiej strony, liczenie się z jej zdaniem, nieprzerywanie czyjejś wypowiedzi, unikanie zdenerwowania, gotowość pójścia na kompromis i wreszcie chęć dojścia do wspólnych wniosków. Doniosłą, a może wręcz decydująca rolę w kształtowaniu u młodego pokolenia umiejętności dyskutowania odgrywają pierwsi nauczyciele dziecka: rodzice. Młodzi ludzie w większości (77% badanych) deklarują, że są w stanie – całkowicie lub częściowo – przekonać rodziców do swoich racji i argumentów. Znaczy to, że dom rodzinny, mimo wszystkich jego słabości, sprzyja dialogowi i buduje w młodych przekonanie, że są lub mogą być partnerami dorosłych. Prawdę o szkolnym dialogu widzianą od strony uczniów dobrze ilustrują dwie wypowiedzi: „Nauczyciele rzadko dopuszczają do głosu, choć wszystko zależy od sytuacji i od nauczyciela”; „oni myślą, że ich racje są najważniejsze i że my uczniowie nie powinniśmy z nimi dyskutować”.
4. autorytety prawdziwe i pozorne
Na pytanie „czy do nauki wystarczyłby Ci jeden wszechstronny i wspaniały nauczyciel” – aż 70% uczniów udzieliło odpowiedzi twierdzącej. Większość badanych najprawdopodobniej wyraża w ten sposób tęsknotę za prawdziwym autorytetem, a także nadzieję na bezpośrednią i bliską więź z nauczycielem – mistrzem, który uszanuje w każdyn uczniu jego indywidualność i godność oraz dostrzeże całe niezmierzone bogactwo jego osobowości.
Pozostając jeszcze przez moment przy kwestii autorytetu warto zwrócić uwagę na bardzo duży krytycyzm, z jakim młodzi ludzie odnieśli się do telewizyjnej idolki Doroty Rabczewskiej „Dody”. Młodzież uważa ją za istotę niegodną naśladowania, wskazując na jej sztuczność i wulgarność. Jednak część badanych przyznała, że jest ona kobietą sukcesu, mówi co myśli, ma ładny głos i ładne piosenki. Można więc sądzić, że badani – mimo młodego wieku – mają już wyrobione poczucie smaku i potrafią odróżnić prawdziwe piękno od brzydoty. Dobrze o młodziezy świadczy też i to, że zachowuje umiar w ocenie i potrafi obok stron ujemnych dostrzec w innym człowieku także i strony pozytywne.
5. w żywiole emocji i uczuć
W okresie dorastania zachowania i emocje młodych ludzi podlegają dużym wahaniom, fluktuacjom i zmianom. „Burza hormonalna” sprawia, że często pojawiają się takie reakcje jak: płacz, rozpacz czy pogorszenie nastroju, a także doznania psychosomatyczne jak: uczucie duszenia się, uderzenia gorąca, czerwienienie się. Wśród badanych niewiele jest osób, które mają tendencję do zamykania się w sobie i hamowania emocji; zdecydowana większość ankietowanych (blisko 90%) uznała, że lepiej silnych emocji nie tłumić i nie kumulować ich w sobie, lecz dawać im ujście w formie zachowań nie sprawiających przykrości innym. Do zachowań takich zaliczono: wyżywanie się na przedmiotach martwych, opuszczenie pomieszczenia w chwili zdenerwowania, ochłonięcie i uspokojenie się na dworze.
Rozładowanie emocji o znaku ujemnym ma swoje dobre i złe strony, ale znając choć trochę psychologię, trudno odmówic częściowej racji jednemu z badanych, który twierdzi, że „dobrze jest dać upust swoim emocjom, ponieważ nie można ich dusić w sobie, bo można zachorować”.
Uczniowie zapytani o stresy szkolne stosunkowo rzadko (15% ankietowanych) wskazali na takie źródła napięć, jak nieprzygotowanie się do lekcji, skłócenie z klasą czy też sprzeczki i konflikty z rówieśnikami. Inni z kolei badani (15%) upatrywali źródło stresu w osobie nauczyciela: odpychającym zachowaniu, złym humorze, ignorowaniu lub oskarżaniu uczniów. W zgodnej opinii większości badanych (70%) głównym i najważniejszym źródłem silnych emocji negatywnych i stresów są różne formy oceniania i egzaminowania uczniów.
6. kształtowanie swojego charakteru
Większość osób badanych (85%) uważa, że człowiek rodzi się z zalążkiem charakteru, ale w dalszym swym życiu może go modelować i przekształcać korzystając z własnych mocy i sił zdobytych w dorosłym życiu. Zdaniem jednego z uczniów „każdy człowiek jest diamentem, który trzeba oszlifować, żeby był idealnym brylantem (dotyczy to osobowości, zachowań itp.)”. Zdaniem innego badanego „człowiek nie rodzi się z gotowym charakterem, sam go kształtuje przez sytuacje w jego życiu”.
Analizowane wypowiedzi uczniów są świadectwem rodzącej się w młodych ludziach odpowiedzialności za swoje własne życie i swój los. Swoją biografię buduje się własnym wysiłkiem, własną pracą nad sobą, bo to przecież od niej w głównym stopniu zależy, kim jesteśmy, i co mamy do zaofiarowania innym. Takie podejście do życia nazwać można pozytywnym, konstruktywnym i odpowiedzialnym.
Michał Józef Kawecki
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14