Gdy eksperci przyćmili mędrców
„Niektórzy ludzie nie stają się myślicielami, ponieważ mają zbyt dobrą pamięć”
Nietzsche
Wiedza daje władzę i prestiż. Osoby wiedzące więcej zazwyczaj zarabiają więcej. Nie dziwi więc wszechobecny pęd ku wiedzy. Jednym z istotnych motywów przy wybieraniu szkoły jest perspektywa zdobycia lepiej płatnej pracy. Wiedza jest w ten sposób w sposób nieunikniony utożsamiana z kompetencjami. Kompetencje to pojęcie związane z pracą. Kompetencje są atrybutem pracownika – wiedza jest atrybutem człowieka.
Doskonalenie kompetencji jest w zasadzie zjawiskiem pozytywnym lecz jeśli szkoła nie wykształci w młodych ludziach czegoś w rodzaju kultury posiadania i zdobywania wiedzy możemy w przyszłości stwierdzić, że jest wśród nas wielu ekspertów lecz żadnego mędrca.
Jeśli mówimy o pędzie ku wiedzy zawodowej (kompetencjach) warto wspomnieć o jednoczesnej dewaluacji mądrości. Człowiek wykształcony jest dzisiaj utożsamiany z osobą „wiedzącą wiele” lecz tak naprawdę cenimy ekspertów w wąskiej dziedzinie – niesłusznie! Oto niektóre osobliwości naszej rzeczywistości:
• | Eksperci przyćmili mędrców – Dawnego mędrca zastąpiła postać o wiedzy równie obfitej, ale zacieśnionej do jednej, wybranej dziedziny. Postacią tą jest wykształcony fachowiec, który – gdy dochodzi do szczytów kompetencji – zasługuje na miano eksperta. | ||
• | Wąska specjalizacja jest postrzegana jako zjawisko korzystne – Karl Popper ubolewa, że: „Ci „specjaliści od ... odrzucają wszelkie roszczenia do bycia autorytetami poza swoimi specjalnościami. Robią to jednak butnie i głoszą, że specjalizacja jest koniecznością. Jest to jednak próba zakamuflowania ograniczoności swojego umysłu – „postęp nauki jest dziełem ludzi o szerokich zainteresowaniach”. Jeśli zwycięstwo będzie po stronie wielu (specjalistów), nastąpi, zdaniem austriackiego filozofa Karla Poppera (zm. 1995) koniec nauki. | ||
• | Na rynku pracy pojawiają się „wykształceniowcy” – Kształcenie techniczne/specjalistyczne pomija aspekty kulturowe, etyczne i moralne wykonywanego zawodu. Młodzi ludzie na uniwersytetach zdobywają kapitał intelektualny lecz nie kulturowy. Skutkiem tego są zjawiska które nazwano neobarbarzyństwem. Karygodne postępowanie nie jest już zarezerwowane dla niewykształconych anty-elit (pospólstwa). Dziś korupcji, oszustw, matactw, wiarołomstwa dopuszczają się nie tylko absolwenci „zawodówek” lecz także absolwenci najlepszych polskich uczelni. | ||
• | „Guru” zarządzania – G. C. Lichtenberg zauważył, że w świecie, w którym żyjemy, jeden głupiec stwarza wielu głupców, ale jeden mędrzec – niewielu mędrców. Głoszenie z wielkim przekonaniem prostych recept na wszystko, niezachwiane wyrokowanie w każdej sprawie, przecinanie wątpliwości zdecydowanym tak lub nie, to wzory sugestywne i odbierane z czasem jako cechy silnej osobowości. Jakże komfortowo jakże komfortowo czuje się człowiek który nie ma wątpliwości! Skomplikowana natura zjawisk jest sprowadzana do skrajnie uproszczonego schematu, gotowych odpowiedzi, w których giną wszelkie niuanse. | ||
• | Istnienie „elity” intelektualnej uzurpującej sobie prawa do posiadania jedynie prawdziwej wiedzy o zarządzaniu. Profesorowie na uniwersytetach zamykają się za murem nadwartościowości w poczuciu wykonywanej misji. |
• | Patrzenie na sprawy tylko z własnej perspektywy | ||
• | Ignorowanie kontekstów przy ocenie zachowań i podejmowaniu decyzji | ||
• | Ucieczka od refleksji | ||
• | Krótkowzroczność | ||
• | Dogmatyzm | ||
• | Bezkrytyczny stosunek do własnej wiedzy i własnych sądów | ||
• | Głoszenie poglądów z niezachwianą pewnością, powziętą wbrew zasadzie dostatecznej racji, czyli bez szukania sensownych uzasadnień |
Sedno mądrości tkwi nie w tym, co wiemy, lecz w sposobie posiadania i użytkowania wiedzy. Być mądrym to mieć stosunek do wiedzy daleki od dogmatyzmu jak i przesadnego sceptycyzmu, paraliżującego działanie. Mądrość oznacza więc: wiedzieć i wątpić, nabywać nową wiedzę, ale zarazem mieć świadomość jej ograniczeń i tego, co jeszcze zostaje do poznania.
Jan A. Fazlagić
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14