Imię i nazwisko:
Adres email:


Nauczyciel XXI wieku

W związku ze zmianą schematu myślenia w społeczeństwie wielu nauczycieli zmieniło swoje nawyki i przyzwyczajenia mentalne. Nauczyciel na miarę nowego tysiąclecia powinien być człowiekiem, do którego uczniowie mają zaufanie. Powinien być gotowy nie tylko do zademonstrowania swojej wiedzy uczniom, ale też do przekazania, w jaki sposób mogą ją zdobyć sami.

W ostatnich dwóch dziesiątkach lat przeszliśmy od socjalizmu do demokracji, od pustych półek do typowego dla kapitalizmu nadmiaru produktów; teraz mozolimy się, jak się wyrwać z zaścianka kulturowego, by dorównać rozwiniętym krajom Zachodu; to problem nie tylko naszego kraju, ale też innych państw pokomunistycznych. Przed wyzwaniem stanęły systemy oświaty: jak tradycyjną szkołę, pamiętającą wiek XIX, przebudować, by zmieniając programy nauczania, wychowywać nowego mentalnie obywatela-pracownika, odpowiadającego na potrzeby społeczne XXI wieku. Bo nauczanie musi być rozumiane jako dążenie do stwarzania sytuacji, w których uczniowie sami będą mogli określać swoje potrzeby w zdobywaniu wiedzy.

Jednym z głównych wyzwań dla nauczyciela jest informatyzacja życia społecznego: komputer staje się podstawowym elementem wyposażenia szkoły. Przewiduje się, że już niedługo w klasach nie będzie tablicy, bo zastąpi ją monitor komputera na ławce każdego ucznia. W pracy nauczyciela ważną rolę odgrywa również umiejętność prawidłowego komunikowania się, a wraz z wejściem do Unii Europejskiej powstała konieczność nauczenia się również komunikacji międzykulturowej.  

Dokonujące się zmiany w świecie technologii i informacji zmieniają również charakter zapotrzebowania na kwalifikacje zawodowe. Obecnie wśród nauczycieli dominuje przekonanie, że im więcej ukończy się kursów, tym lepiej. Taka postawa prawdopodobnie wynika z potrzeby utrzymywania wizerunku profesjonalisty i może być istotną barierą w korzystaniu z pomocy metodyka.

W związku ze zmianą schematu myślenia w społeczeństwie wielu nauczycieli zmieniło swoje nawyki i przyzwyczajenia mentalne. Nauczyciel na miarę nowego tysiąclecia powinien być człowiekiem, do którego uczniowie mają zaufanie. Powinien być gotowy nie tylko do zademonstrowania swojej wiedzy uczniom, ale też do przekazania, w jaki sposób mogą ją zdobyć sami.

Powinien też okazywać chęć do pogłębiania własnej wiedzy. Powinno go stać na to, by przyjść do szkoły i powiedzieć: „Wczoraj zadaliście mi pytanie, na które nie potrafiłem odpowiedzieć. Ale dzisiaj mam już coś do powiedzenia na ten temat”. W ten sposób nauczyciel pokazuje swoim uczniom, że można zgłębiać jakiś problem na wiele sposobów. Czy nauczyciele są chętni, aby poszerzać swoją wiedzę? Na to pytanie powinien każdy z nich odpowiedzieć sobie indywidualnie.


Magdalena Celeban


Wrzesień 2006
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej