Comenius w krakowskim liceum
Temat, poza wąską grupą uczniów o zainteresowaniach historycznych, początkowo mógł się wydawać niezbyt interesujący dla ogółu. Doszliśmy jednak do wniosku, że przy odrobinie wysiłku i pomysłowości można przypadającą na nas część wspólnego programu międzynarodowego tak przekomponować, aby znalazły się w niej dziedziny, które wciągnęłyby do współpracy młodzież o różnych uzdolnieniach, np. artystycznych lub informatycznych.
W pierwszym roku skoncentrowaliśmy uwagę na przejawach tego, co określa naszą tożsamość narodową, w tym polskie tradycje. Punktem wyjścia do badań historycznych i etnograficznych stało się zwiedzanie dworów szlacheckich naszego regionu. Pieczołowicie odtworzone w dawnym kształcie małopolskie siedziby szlacheckie w Branicach, Igołomi, Dołędze i Dębnie zostały przez uczniów opisane i utrwalone na fotografiach o wysokich walorach artystycznych, które zaprezentowane zostały następnie na wystawie „Dwór szlachecki – ostoją polskości”. Podobnie brzmiał temat konkursu literackiego, na który napłynęło wiele prac związanych z opisami tradycyjnych obyczajów, bogato ilustrowanych materiałami ikonograficznymi.
Niezwykle ciekawy plon przyniósł kolejny konkurs literacki pod tytułem „Moje korzenie” ogłoszony wśród uczniów wszystkich klas. Chodziło w nim o zebranie jak najszerszych informacji biograficznych o swoich przodkach i losach własnej rodziny. Wywiady z przedstawicielami rodów, pamiątki z domowych archiwów i albumów dały niezwykle interesujące rezultaty. Pojawiła się dobrze udokumentowana galeria niebanalnych postaci – artystów, twórców życia kulturalnego naszego miasta, wysokiej rangi uczonych, a nawet znakomitości ze świata duchowego, jak błogosławiona Aniela Salawa. Rekonstruując historię swoich rodzin, uczniowie prześcigali się w pomysłach w graficznym prezentowaniu drzewa genealogicznego, wykorzystując do tego pamiątki lub odbitki ze starych inkunabułów rodzinnych.
Ktoś wpadł na pomysł, aby z fragmentów prac konkursowych zmontować program estradowy, który nazwano „Uczta w Soplicowie”. Uczniowie, jako uczestnicy biesiady, prezentowali swoje teksty opisujące staropolską obyczajowość, stroje, potrawy, muzykę i taniec. Na przedstawienie, oprócz uczniów i nauczycieli szkoły, licznie przybyli rodzice, przedstawiciele władz oświatowych, a także goście ze szkół partnerskich z zagranicy. Ten kolaż znalazł swoje miejsce na specjalnej stronie internetowej obok innych prac młodzieży, jak prezentacje multimedialne, fotografie i krótkie filmy o tematyce regionalnej.
W drugiej części zgromadzeni wysłuchali interesującego wykładu znanego historyka sztuki, który dodatkowo skłonił młodzież do przeanalizowania dorobku artystycznego o tematyce popowstaniowej: malarstwa, powstańczej symboliki i takiego zjawiska w twórczości, jakim była tzw. czarna biżuteria.
Nasz dorobek w postaci dokumentacji wysłaliśmy za granicę uczestnikom wspólnego przedsięwzięcia, a z kolei my otrzymaliśmy do oceny prace uczniów ze szkół partnerskich. Była dobra okazja do porównań W drugim roku realizowania projektu uwagę sporej grupy uczniów o zainteresowaniach historycznych i literackich przykuł konkurs „Bohater narodowy – prawda, mit, legenda”. Poprzedziła go wycieczka do Wrocławia w celu obejrzenia „Panoramy Racławickiej”, jednego z dzieł, które odegrało doniosłą rolę w kreowaniu mitów o bohaterach narodowych. Uczestnicy konkursu nie zawiedli i tym razem. W efekcie wnikliwego studiowania materiałów historycznych, literackich i plastycznych autorzy wypowiedzi prezentowali mało znane fakty z życia postaci panteonu narodowego, analizowali też zdarzające się dość często przykłady mitologizacji bohaterów. Nie zabrakło prac odznaczających się oryginalną formą np. dziennikarskiej relacji lub zaskakującej eksploracji obecności znanych Polaków w kulturze i sztuce krajów, nieraz tak odległych jak Japonia.
Źródłem satysfakcji autorów najciekawszych opracowań było to, że ich teksty znalazły się w specjalnych publikacjach: dwóch almanachach oraz zredagowanej przez przedstawicieli wszystkich szkół partnerskich książce w języku francuskim podsumowującej wyniki dwuletnich działań. Ważne było to, że do realizacji projektu udało się włączyć młodzież o różnorodnych zainteresowaniach – naukowych lub artystycznych. Swoje miejsce znaleźli też uczniowie informatycy, którzy pomysłowo uwieczniali dokonania kolegów na stronie internetowej.
O popularności Comeniusa wśród naszych uczniów zadecydowała też możliwość nawiązywania kontaktów z młodzieżą z Brukseli, Pragi i Sofii za pośrednictwem internetu lub podczas bezpośrednich spotkań przedstawicieli szkół partnerskich. Stanowiły one okazję do doskonalenia umiejętności posługiwania się językami obcymi, zwłaszcza francuskim, który obrano za język roboczy w kontaktach wszystkich czterech stron. Jako polonistka mogę też stwierdzić, że wszyscy biorący aktywny udział w realizacji dwuletniego międzynarodowego projektu doskonale poradzili sobie na pisemnym egzaminie maturalnym z języka polskiego, gdyż mieli za sobą dobre doświadczenia samodzielnej pracy twórczej.
Anna Dobosz
X Liceum Ogólnokształcące w Krakowie
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14