Czasopismo
Nauczyciel XXI wieku
W związku ze zmianą schematu myślenia w społeczeństwie wielu nauczycieli zmieniło swoje nawyki i przyzwyczajenia mentalne. Nauczyciel na miarę nowego tysiąclecia powinien być człowiekiem, do którego uczniowie mają zaufanie. Powinien być gotowy nie tylko do zademonstrowania swojej ...Nowa matura pilnie do przebudowy
Nauczyciele mówią uczniom: nieważne, by zdać, ale by umieć. Uczniowie wiedzą jednak, że nie wystarczy umieć, trzeba jeszcze zdać. Pomiędzy umieć a zdać zamiast znaku równości został wstawiony trudny do usunięcia znak nierówności: można umieć i nie zdać, można ...Batalia o nauczycielską jakość
Podczas ogólnopolskiego seminarium „System kształcenia ustawicznego nauczycieli – ocena i kierunki zmian”, zorganizowanego przez Instytut Spraw Publicznych, Irena Dzierzgowska, była wiceminister edukacji, propagatorka jakościowych zmian w oświacie, przedstawiła ...Nowe podejście do pracy z uczniami
Nie chcąc pozostać w tyle za przekształceniami w życiu społecznym, szkoła sama musi podążać za zmianami: wyprzedzająco nauczać o nowych tendencjach w gospodarce, objaśniać kierunki rozwoju przodujących technologii i zwracać uwagę na nadciągające nurty w dziedzinie kultury i ...Wychowanie do odpowiedzialności społecznej
Chciałbym zwrócić uwagę na szczególną wartość przekazywaną w procesie wychowania, którą jest odpowiedzialność społeczna; jej ćwiczenie wykracza poza rodzinny dom i – co warto podkreślić – nie jest ona motywowana siłą miłości czy przywiązania.Aby przeszkoda nie była szkodą
Do polskiego systemu oświaty wróciło gimnazjum, które zyskało dość szybko aprobatę społeczną. Być może za sprawą pozytywnych skojarzeń, związanych z czasem przedwojennym, kiedy to gimnazjum było synonimem elitarnego wychowania i awansu społecznego.Ku edukacji owocującej
Ocenianie jest zawsze ocenianiem jakiegoś stanu rzeczy, zdarzenia, osoby, czyjegoś zachowania. W szkole ocenie podlegają między innymi efekty pracy ucznia. Praca ta i jej owoce przynależą do podmiotowego porządku rzeczy z jego trzema charakterystycznymi wymiarami: autonomii, integralności ...Osobliwości twórczego myślenia
Czy w świecie przeładowanym informacjami, nie zawsze możliwymi do zweryfikowania, łatwo być twórczym? Czy zwykli ludzie są w stanie wydobyć z siebie jakiś potencjał twórczy? Czy rozwój kulturalny i naukowy może nam w tym pomóc? Te pytania dręczą świat ...Bariery psychiczne utrudniające naukę
Stereotypy, kompleksy, kryzysy, inercja, reakcje obronne, sztywność wyobraźni, negatywny transfer, fiksacja funkcjonalna – tak nazywa się czynniki afektywne, które powodują, że jednostka bądź grupa społeczna w niedostateczny sposób wykorzystuje swój potencjał ...Badania w działaniu
Bardzo wielu nauczycieli poszukuje metod, które pomogłyby im w pracy z dziećmi w przedszkolu czy w nauczaniu w szkole i przyczyniły się do tego, by stać się otwartymi na ciągłe doskonalenie zawodowe. Ja znam taką metodę…Studenci o zawodzie nauczyciela
Przygotowując przyszłych nauczycieli do zawodu, mam często okazję wysłuchiwać ich opinii na temat dzisiejszej szkoły i uwag pod adresem środowiska nauczycielskiego, poznać poglądy na możliwości własnego rozwoju i obawy związane z oczekującą ich pracą. Przedstawię te poglądy na ...Socrates i Comenius oferują bogate programy edukacyjne
Skierowane do 10. nowych członków, w tym do polskich szkół, programy Unii Europejskiej Socrates i Comenius, dotyczące kształcenia i wychowania, są u nas słabo wykorzystywane. A przecież fundusze, które się za nimi kryją, umożliwiają pozyskanie cennych ...Comenius w krakowskim liceum
Czy przemęczeni, przytłoczeni nadmiarem obowiązków licealiści są jeszcze skłonni podejmować dodatkowe zadania? Tak, pod warunkiem, że zaproponujemy im atrakcyjne formy, pozwalające wyzwolić pomysłowość i umożliwić zaprezentowanie swojej kreatywności w gronie kolegów i ...Szkoła - dyżurny temat rozmów
W wielu publikacjach spotykam się z krytyką nauczycieli, szczególnie nauczycieli młodego pokolenia, którzy traktują szkołę jak zwykły zakład pracy. Zarzuca się im, że idą do zawodu bez powołania, a swoje obowiązki wykonują byle jak, by zrobić swoje, szybko iść do domu ...Zaułek męsko-damskiej rywalizacji
Refleksje te są wynikiem lektury książek o tematyce feministycznej, oglądania filmów fabularnych, telewizyjnych programów dokumentalnych o przemianach obyczajowych, a także czytania licznych tekstów publicystycznych w prasie.Pamięć o ludziach i rzeczach
Edukacja regionalna we współczesnej szkole staje się jednym z ważniejszych zadań dydaktycznych zarówno w dziedzinie przekazywania wiedzy, jak też w aspekcie wychowawczym.Janusz Korczak o etosie człowieka...
Stosunek do dziecka, czuwanie nad rozwojem dziecięcej psychiki i fizjologii to zagadnienia związane nie tylko z metodyką oddziaływania na podopiecznych lub z techniką pracy wychowawczej. Propozycje rozwiązań mieszczą się w odpowiedziach na pytania natury filozoficznej. To wniosek z analizy ...Poglądy Korczaka i Schoenebecka w opinii nauczycieli
Dopiero stosunkowo niedawno zwrócono uwagę, że problematyka dziecka i dzieciństwa długo była nieobecna w kulturze europejskiej – zarówno w sztuce, jak i w myśli filozoficznej i społecznej.Lingua latina, reverti!
Mówi się często, że znaczna część naszego społeczeństwa, a szczególnie młodzież, nie rozumie w pełni tekstów najpopularniejszych czasopism oraz wypowiedzi radiowych i telewizyjnych, nie zna znaczenia trudniejszych słów powszechnego obiegu i popełnia ...Szaman czyha w łazience
Reklamy atakują nas ze wszech stron nowymi liniami balsamów do ciała lub galerią szamponów do włosów. Kuszą hasłami o „jedwabistej sprężystości” lub „żywych kolorach”. To działa. Któż nie pragnie mieć zdrowego ciała i pięknych ...Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14