Imię i nazwisko:
Adres email:


Człowiek stygmatyzowany

W naukach społecznych często porusza się problemy związane ze stygmatyzacją człowieka. Pociąga to za sobą poważne konsekwencje społeczne. Dotyczy to dzieci w szkole, zwłaszcza dzieci niepełnosprawnych.

Termin stigma pochodzi z języka greckiego i oznacza znak, znamię, piętno. Początkowo wyraz miał odniesienie teologiczne, z czasem zaczęto go używać w celu podkreślenia zjawiska społecznej nieakceptacji. Jest więc to wyrażenie o negatywnym znaczeniu używane do określenia „innych” ze względu na ich pochodzenie, religię, obyczaje, zachowanie, posiadane cechy osobiste lub społeczne, wady fizyczne lub psychiczne, które są przez większość nieakceptowane i – w konsekwencji – prowadzą do społecznego wykluczenia. Stygmatyzacja stawia w niekorzystnej sytuacji osoby lub grupy, do których się odnosi, i zwykle polega na spychaniu osobników na dalszy plan, niedostrzeganiu ich pozytywnych cech, a podkreślaniu i wyolbrzymianiu ujemnych. Napiętnowanie uniemożliwia nawiązanie normalnych relacji; jednostka ze stygmatem ma z góry przypisaną kategorię i sfery działania, poza które nie może wykroczyć pod groźbą wykluczenia ze środowiska.

Pod wpływem stygmatyzacji stopniowo zmienia się społeczny wizerunek jednostki, a nawet jej obraz we własnych oczach. Osoby z widocznym stygmatem unikają kontaktów, dążą do ukrycia swojego naznaczenia, podejmują życiowe decyzje poniżej swoich możliwości.  

Stygmat zniekształca widzenie wszystkiego, co może mieć wartość. Jest także niebezpieczny dla drugiej strony: wraz z nasileniem się dyskredytacji nosiciela stygmatu narasta także pustka wokół osoby dyskredytującej, a destrukcyjne skutki wartościowania coraz bardziej godzą w samego sprawcę, bo – chcąc nie chcąc – wchodzi w interakcję z osobą stygmatyzowaną. Z kolei osoba stygmatyzowana, która wcześniej czy później godzi się ze swoją rolą, zaczyna oczekiwać od otoczenia, by jej stygmat uwzględniano w relacjach społecznych i patrzono na jej możliwości przez ten pryzmat. Wszystko staje się więc wypaczone i chore.
Źródło pochodzenia stygmatu ma ogromną rolę w jego wartościowaniu. Poczucie winy z tytułu posiadania stygmatu może być odmiennie wartościowane przez osoby naznaczone i zależy od tego, czy stygmat jest wynikiem pozornej kontroli świadomości, kontroli świadomej czy też całkowicie znajduje się poza kontrolą. Pozorna kontrola świadomości u osób niepełnosprawnych istnieje np. w przypadku tych, którzy ulegli wypadkom nie z własnej winy, świadoma kontrola dotyczy osób, które uległy wypadkom z powodu własnej nieumiejętności czy nieuwagi, a poza własną kontrolą są ludzie urodzeni z uszkodzonymi organami lub kończynami. Na przykład niepełnosprawność, która nastąpiła w chwili przyjścia na świat, znacznie ułatwia przystosowanie się do życia i wejście w interakcje społeczne. W tym przypadku stygmat może być nawet czynnikiem wyzwalającym działania przystosowawcze.

Podobne elementy przystosowawcze występują u osób, u których stan niepełnosprawności jest wynikiem choroby. Oczekiwanie na poprawę lub pogorszenie stanu zdrowia oddziałuje na osobowość chorego. Najbardziej destrukcyjny charakter przybiera stygmatyzacja u ofiar wypadków: ich skutki rzutują na całe życie, zmieniają hierarchię wartości i ogólne spojrzenie na świat. Przez swoje destrukcyjne działanie fałszują obraz rzeczywistości, szczególnie w relacjach społecznych.

Każdy przypadek stygmatyzowania jest inny, inne jest jego źródło. Każdy wychowawca czy nauczyciel powinien z troską spojrzeć na swoją gromadkę podopiecznych, wyłowić ewentualność powstania wykluczenia i w porę rozpocząć odpowiednie zabiegi, by uchronić całą klasę od tej „zarazy” zniekształcającej życie każdej zbiorowości.


Katarzyna Szewetowska
Warszawa

 

Październik 2006
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej