Warunki do rozwoju dziecka
W takiej postawie jest ukryta stała gotowość do uczestnictwa w życiu dziecka i dawanie mu do zrozumienia, że jesteśmy gotowi poświęcić mu swój czas i zająć się jego sprawami, które są nam również bliskie.
Ważnym momentem w okresie wczesnego dzieciństwa jest pojawienie się mowy. Wraz z mową dziecko odkrywa bowiem bogactwo świata. Rodzice i otaczający dorośli demonstrują teraz swoje myśli oraz wolę i stają się przez to przykładem godnym naśladowania. Dzięki temu u dziecka kształtuje się postępowanie uwzględniające dobro własne zgodne z normami społeczności, do której należy. Na stosunek do wszelkiego rodzaju norm z jednej strony i na dążenie do dobrego samopoczucia z drugiej wpływ mają niewątpliwie pewne stałe wzorce, jakie uruchamiają rodzice, kiedy egzekwują swoje oczekiwania.
Uznanie praw dziecka łączy się z poszanowaniem jego indywidualności przez stwarzanie mu sposobności do dokonywania samodzielnych wyborów. W praktyce oznacza to poszanowanie własności dziecka, przyzwyczajanie go, że pewne przedmioty należą wyłącznie do niego i to ono decyduje o tym, co się z nimi dzieje i kto może z nich korzystać. Dziecko ma prawo do swojego terytorium; jeśli nie jest to samodzielny pokój, to powinien to być przynajmniej kawałek kącika wydzielonego ze wspólnej przestrzeni, w którym będzie się czuło „u siebie”. Przestrzeganie tych podstawowych zasad rozwija w dziecku indywidualność i zapewnia mu poczucie bezpieczeństwa.
Osobną sferą przyuczania dziecka do działania według przemyślanego postępowania jest tzw. trening czystości. Polega on na wdrażaniu dziecka do kontroli swoich czynności fizjologicznych. Opanowanie tej dziedziny zachowań sprawia, iż dziecko staje się pewniejsze siebie, a kiedy znajdzie się wśród rówieśników, nie grozi mu wstydliwa sytuacja, która może wpędzić je w kompleksy, a w konsekwencji prowadzić do odrzucenia przez małą społeczność. Ma to oczywiście jeszcze szersze znaczenie, bo prowadzi do wychowania jednostki zdolnej do pojmowania, szanowania i przestrzegania norm życia w grupie, w społeczności, w państwie.
Dość wcześnie, bo przed drugim rokiem życia, rodzi się u dziecka poczucie zawstydzenia. Pociąga to za sobą świadomość wystawienia się na spojrzenia innych, które prowadzi do zażenowania i skrępowania (Erikson). Spada poczucie pewności siebie, gdyż dziecko uświadamia sobie, jak wielu zadań życiowych nie jest w stanie wykonać w porównaniu z dorosłymi lub wykonać ich bez ich pomocy.
Aby nie wpędzać dziecka w zakłopotanie, trzeba uważać, by nadmiernie nie porównywać jego słabych osiągnięć z dokonaniami innych dzieci bądź dorosłych, ponieważ może to ugruntować przeświadczenie o własnej niedoskonałości, a przez to zakłócić dalszy rozwój. Nie zawstydzanie, ale zachęcanie do pokonywania trudności może mu pomóc opanowywać kolejne kroki w poznawaniu świata. A w sprzyjających okolicznościach doświadczenie wstydu należy wykorzystywać, by nie dopuścić do rozwinięcia się ostentacyjnego bezwstydu.
Pamiętajmy, że pochwały dorosłego powodują umocnienie dumy i odwagi dziecka. Dlatego jest wskazane chwalenie dziecka za dobre zachowanie, prawidłowe wykonanie oczekiwanej czynności, za zachowanie ciszy, posprzątanie zabawek czy zaśpiewanie piosenki na życzenie. Jest to równoznaczne z nadaniem społecznego znaczenia jego osiągnięciom.
Aby zrozumieć, na czym polegają optymalne warunki do rozwoju dziecka we wczesnym okresie dzieciństwa, trzeba pamiętać, że dotyczą one różnych płaszczyzn rozwoju: społecznej, emocjonalnej, intelektualnej. Dlatego warto uwzględnić takie aspekty, jak jedność spostrzegania, afektu i działania, rozwój mowy, myślenia, intuicji. W tym okresie świadomość dziecka charakteryzuje jedność między funkcjami motorycznymi a sensorycznymi.
| Postawy wobec dziecka | Potrzeby dziecka | Efekty (zyski) |
| kontrola | koordynacja | bezpieczeństwo |
| swoboda | tolerancja | autonomia |
| bliskość | miłość | empatia |
| przynależność | akceptacja | pewność siebie |
| twórczość | pochwała | samodzielność |
| szacunek | poszanowanie | indywidualność |
– akceptacja i miłość w walce ze zwątpieniem i wstydem, co daje w efekcie poczucie kontroli własnego działania, autonomię, ufność;
– szacunek i swoboda w walce z biernością i niesamodzielnością, co skutkuje aktywnością i samodzielnością;
– pochwała i ekspozycja w walce z nieśmiałością i uzależnieniem od dorosłych, co prowadzi do pewności siebie i wzmacnia indywidualność.
Jeżeli małe dziecko nie będzie miało odpowiedniej podstawy do rozwoju sfery emocjonalnej, intelektualnej i społecznej, może nie osiągnąć pełnej autonomii, nie przejdzie na wyższe poziomy myślenia symbolicznego, logicznego itp. Dlatego też faza ta jest decydująca dla proporcji pomiędzy miłością a nienawiścią, współpracą a samowolą, wolnością wyrażania siebie a jej stłumieniem. Z poczucia samokontroli bez utraty poczucia własnej godności wywodzi się trwała życzliwość wobec innych i duma, z poczucia utraty samokontroli i bycia kontrolowanym przez kogoś innego wyrasta utrzymująca się skłonność do zwątpienia i wstydu (Piaget).
Zofia Lesiak
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14