Jak zapewnić dzieciom sukces?
Aktualną tendencją w nauczaniu jest coraz częściej indywidualizacja, która przejawia się w doborze odpowiednich środków i metod uwzględniających tempo i style uczenia się w rozwoju każdego dziecka. Mając to na uwadze, wydaje nam się, iż proces, za pomocą którego wychowanek zdobywa nowe doświadczenia w pojmowaniu świata, przebiega w sposób adekwatny i pasujący tylko do niego, gdyż nie istnieje osoba dokładnie taka sama jak inna. Jesteśmy zdania, że każde dziecko przyjmuje wiadomości, każde może się nauczyć i tylko od nas zależy, czy będziemy je podawać w zrozumiały dla niego sposób. Dziecko bada świat różnymi zmysłami, a więc trzeba mu podać wiadomości tak, by uczenie się stało się znacznie ciekawsze i skuteczniejsze.
Z naszych doświadczeń wynika, iż optymalne jest połączenie i wykorzystanie różnych metod w nauce czytania i pisania, nie tylko w celu osiągnięcia zamierzonych rezultatów, ale także jako działanie profilaktyczne i terapeutyczne, pozwalające zapobiegać niepowodzeniom dziecka w szkole. Profilaktyka znacznie zwiększa szansę na osiągnięcie przez nie pełnej gotowości szkolnej i może zapobiec powstawaniu lub rozwinięciu się zaburzeń w opanowaniu umiejętności czytania i pisania.
Motywacja dziecka do czytania i pisania wynika z naturalnych potrzeb, ale tylko stosowanie różnorodnych metod, form, technik, ćwiczeń, indywidualizacji gwarantuje, że dziecko wykształci własny sposób uczenia się, a co za tym idzie – rozwinie umiejętność radzenia sobie z trudnościami, nabędzie wiarę w siebie i własne możliwości, co będzie miało wpływ na wysokie poczucie jego wartości i samoocenę. Wychodząc naprzeciw naturalnej potrzebie czytania i pisania u dziecka, od kilku lat stosujemy w swojej pracy między innymi metodę Ireny Majchrzak, zwaną naturalnym modelem nauki języka. Wykorzystując swoje dotychczasowe doświadczenie, posiadaną wiedzę i zdobyte umiejętności, opracowałyśmy innowację, która była realizowana w grupie dzieci 6-letnich.
Założeniem naszej innowacji jest, by w wyniku działań dydaktyczno-wychowawczych dzieci nabyły umiejętność czytania ze zrozumieniem wszystkich liter preferowaną przez siebie techniką czytania; prezentowały prawidłowy poziom umiejętności manualnych i graficznych oraz pisały pismem pisanym zgodnie z indywidualnymi możliwościami; rozbudziły w sobie własną motywację do samodzielnego czytania i pisania oraz zainteresowania z tym związane; rozwinęły umiejętność radzenia sobie z trudnościami, odkrywania własnych możliwości i przeżywania radości z odnoszonych sukcesów.
Idąc za pomysłem autorki, dzieci zapoznano w akcie inicjacji z obrazem graficznym swojego imienia, które staje się dla nich słowem otwierającym świat pisma, oraz z jego alfabetyczną strukturą. Następnym etapem była prezentacja alfabetu: dzieci poznały wszystkie litery i wyszukiwały je w swoich imionach. W wyniku wymiany z kolegami podczas zabawy pt. „Targ liter” każde dziecko stało się właścicielem wszystkich liter tak, by mogło układać z nich różne wyrazy. Natomiast w zabawie pt. „Nazywanie świata”, polegającej na przyporządkowaniu nazw do przedmiotów, odczytywały najpierw proste rzeczowniki, potem proste zdania a następnie zdania złożone, dzięki czemu mogłyśmy przejść do „gier czytelniczych”, które ćwiczyły umiejętność czytania.
W formie zabawowej w bardzo krótkim czasie dzieci poznały wszystkie litery alfabetu, łącznie z dwuznakami. Zabawy wymyślałyśmy same, a w pewnym momencie tworzyły je również dzieci. Dostarczyły im one dużo radości i przyjemności. Metoda ta korzystnie wpłynęła na czytanie ze zrozumieniem, pozwalając dzieciom rozwiązywać zadania według własnych możliwości.
Naturalny model nauki języka
Model ten został opracowany przez B. Cuttinga, a odnosi się on do szeroko rozumianej edukacji językowej. Do nauki czytania w tym modelu wykorzystałyśmy książeczki z serii „Słoneczna Biblioteka”, których tekst jest ściśle powiązany z ilustracją, karty poetyckie, teksty piosenek, wierszy, gazetkę ścienną, tablice wiadomości, teksty umieszczone w kącikach, książeczki napisane przez dzieci. Natomiast pisanie, które jest integralną częścią czytania, pobudzałyśmy przez pisanie dla dzieci, w którym zapoznawałyśmy je z napisanym tekstem, pisanie z dziećmi, w toku którego uczestniczyły w pisaniu w grupach i zespołach, oraz pisanie przez dzieci, w którym nabywały umiejętność kreślenia liter pisanych przy naszym wsparciu.
Czytanie i pisanie w tym modelu wymagało uwzględnienia pracy w małych zespołach, parach oraz pracy indywidualnej. Działania te były podejmowane w kącikach tematycznych, które dawały dzieciom możliwość rozwijania swoich umiejętności, wyboru zadania zgodnie z zainteresowaniami, poczucia swobody i naturalności, a nam pole obserwacji. W związku z tym zorganizowałyśmy następujące kąciki: książki, czytania, alfabetyczny, pisania, przyrodniczy, matematyczny, plastyczny, teatralny. Indywidualna praca w kącikach opierała się w dużym stopniu na wykonywaniu wybranych przez dzieci kart pracy o różnym stopniu trudności, których opracowana przez nas tematyka korelowała z treścią opracowywanej książeczki oraz tematem tygodnia. Wykonana przez dziecko karta pracy dostarczała nam informacji, na jakim etapie czytania i pisania znajduje się ono, w danym momencie i jakie robi postępy.
Praca w tym modelu doskonaliła u dzieci nie tylko umiejętność czytania ze zrozumieniem, ale przede wszystkim umiejętność korzystania z czytanych treści i ich przetwarzania.
Program M. Frostig
Program ten dotyczy percepcji wzrokowej, która towarzyszy każdej wykonywanej czynności, poczynając od ubierania się, rysowania, na czytaniu i pisaniu kończąc. Ćwiczenia zawarte w tym programie rozwijały i stymulowały następujące zdolności: koordynację wzrokowo-ruchową, percepcję figury i tła, percepcję stałości kształtu, percepcję pozycji w przestrzeni, percepcję stosunków przestrzennych. Są one niezbędne do opanowania umiejętności czytania i pisania, poznawania wyrazów w różnych kontekstach, różnicowania podobnych liter oraz rozpoznawania kolejności liter w wyrazie i wyrazu w zdaniu. Program ten obejmował również ćwiczenia w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej, motoryki dużej, ćwiczenia manualne i rozwijające obraz, pojęcie i schemat własnego ciała. Właściwy program był realizowany przez pracę indywidualną z każdym dzieckiem, która polegała na wykonywaniu ćwiczeń zawartych w zeszycie opracowanym przez autorkę programu. Trudności dziecka podczas wykonywania danego ćwiczenia były sygnałem dla nas, że dana zdolność wzrokowo-percepcyjna jest zaburzona, co mogło stanowić przyczynę jego trudności w czytaniu i wymagało pracy korekcyjnej.
Ćwiczenia sprawności manualnej
Integralną częścią nauki czytania jest pisanie. Kształtowanie u dziecka prawidłowej koordynacji ruchowej potrzebnej przy pisaniu jest związane z trwającym długo rozwojem układu kostno-stawowego i mięśniowego. Pomocne są tu ćwiczenia sprawności manualnej, których głównym celem jest ukształtowanie tej sprawności tak, by dziecko dobrze sobie radziło z czynnościami wymagającymi wykonywania drobnych, precyzyjnych ruchów, a w konsekwencji szybko i czytelnie pisało.
Prowadziłyśmy z dziećmi następujące ćwiczenia: rozluźniające napięcie mięśniowe rąk przez wykonywanie dużych, rozmachowych ruchów ręki, ćwiczenia płynności ruchów okrężnych i postępujących od strony lewej do prawej (np. malowanie form kulistych, falistych, dużych konturowych rysunków, linii łamanych i spiralnych itp.), ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni, nadgarstka i mięśnie palców. Najpierw były to ćwiczenia ruchu palcami bez trzymania przedmiotu, potem ćwiczenia chwytu pęsetkowego, następnie, trzymając przedmiot w palcach, dzieci wykonywały coraz bardziej precyzyjne ruchy (modelowanie i lepienie, wycinanie, naklejanie, nawlekanie koralików, wyszywanie), wreszcie – ćwiczenia graficzne mające na celu wyrobienie u dzieci płynnych, rytmicznych, ciągłych, postępujących ruchów pisarskich oraz umiejętności prawidłowego trzymania i posługiwania się narzędziem pisarskim.
Dzieci stopniowo miały wprowadzane rysowanie coraz trudniejszych, bardziej złożonych form, pisały litery pisane w szerokiej liniaturze, a następnie w zeszycie. Niektóre z nich zatrzymały się na tym etapie, inne chętnie pisały całe wyrazy, a były i takie, którym napisanie całych zdań nie sprawiało żadnych trudności.
Metoda P. Dennisona
Metoda ta jest oparta na kinezjologii edukacyjnej, która ma na celu naturalną integrację umysłu poprzez ćwiczenia z zakresu lateralności, doprowadzające do zrównoważenia działania prawej i lewej półkuli mózgu i strony ciała. Ruch aktywizuje połączenia nerwowe w całym ciele, tworząc z niego instrument uczenia się. Udowodniono, że nauka przychodzi dzieciom łatwiej, gdy zajęcia rozpoczynają się od prostych, angażujących całe ciało ruchów integracyjnych.
W metodzie tej wykorzystuje się zamiłowanie dziecka do naturalnego ruchu, stymulując pracę mózgu przez odpowiednio dobrane ćwiczenia, które pomogą w usprawnianiu czytania, pisania i wypowiadania się oraz wpłyną na emocje. Dzieci wykonywały następujące ćwiczenia: przekraczanie linii środka (ruchy naprzemienne, leniwe ósemki, rysowanie oburącz, słoń, krążenie szyją); pozycje pogłębiające (pozycja Cooka, punkty pozytywne); wydłużające (sowa, zginanie stopy, luźne skłony, wypady w przód); energetyzujące (picie wody, punkty na myślenie, energetyczne ziewanie, kapturek myśliciela).
Przed wykonywaniem ćwiczeń w ciągu dnia dzieci piły wodę mineralną, która była dostępna przez cały czas. Stosując ćwiczenia gimnastyki mózgu, zaobserwowałyśmy u dzieci takie zjawiska, jak wyciszenie się grupy, lepsza koncentracja podczas zajęć, lepsze rozumienie poleceń, większa gotowość do wykonywania zadań, szybsze i efektywniejsze zapamiętywanie. Dzieci wiedząc, że ćwiczenia wpływają pozytywnie na mózg, ćwiczyły chętnie, również rodzice przejawiali duże zainteresowanie tymi ćwiczeniami.
Wyniki badań
Przed wdrożeniem innowacji dzieci zostały zdiagnozowane w celu określenia ich aktualnych umiejętności związanych z czytaniem i poziomem grafomotorycznym. Badania powtórzono na koniec półrocza i na koniec roku w celu ustalenia, jakie zmiany zaszły w tych umiejętnościach w wyniku zastosowania opisanych metod. Do określenia poziomu umiejętności posłużyły nam dwa arkusze. Pierwszy dotyczył oceny umiejętności czytania (znajomość liter pisanych i drukowanych, dwuznaków i znaków interpunkcyjnych, sposób czytania prostych i długich wyrazów oraz zdań, czytanie ze zrozumieniem, liczba przeczytanych wyrazów na minutę). Drugi arkusz dotyczył oceny umiejętności grafomotorycznych (sposób posługiwania się ołówkiem, poprawność i czas rysowania spirali, rombu i szlaku, umiejętność odwzorowania liter pisanych). Wyniki badań przeprowadzonych indywidualnie z każdym dzieckiem nanosiłyśmy na odpowiednie arkusze.
Ostateczne wyniki 21 dzieci kończących edukację przedszkolną przedstawiały się następująco: wszystkie dzieci opanowały znajomość liter drukowanych i pisanych, dwuznaków oraz znajomość znaków interpunkcyjnych; 15 dzieci – czytanie prostych wyrazów; 7 dzieci – czytanie dłuższych wyrazów: głoskami, 8 dzieci – sylabami; 8 dzieci – płynne czytanie całych zdań; 13 dzieci – czytanie ze zrozumieniem, a 8 dzieci – czytanie prostych zdań, dłuższego tekstu.
Wyniki końcowe dotyczące umiejętności grafomotorycznych przedstawiają się następująco: poprawność rysowania spirali, rombu i szlaku: słabo – 4 dzieci, dobrze – 10 dzieci, bardzo dobrze – 7 dzieci; poprawność odwzorowania liter pisanych – wszystkie dzieci, wyrazów –10 dzieci, zdań – 3 dzieci.
Efekty, które osiągnęłyśmy, upewniły nas, że warto jest stosować nowatorskie rozwiązania. Dzieci świadome swoich umiejętności szybko przyswajały wiedzę, chętnie podejmowały nowe zadania, z zainteresowaniem uczestniczyły w zajęciach i pracowały w kącikach. Należy również stwierdzić, że na posiadane przez dziecko umiejętności oprócz wpływu nauczyciela i stosowanych przez niego metod oddziałują następujące czynniki: indywidualne predyspozycje, motywacja do nauki, zaangażowanie rodziców oraz czas uczęszczania do przedszkola.
Naturalna nauka języka
Ćwiczenia przeprowadzamy na podstawie książeczki „Ptaszek i gąsienica” z serii „Słoneczna Biblioteka”, z wykorzystaniem magnetofonu, kolorowych chust i kart pracy. Celem jest nauczenie dziecka czytania ze zrozumieniem zdań prostych i złożonych, wypowiadania się na temat ilustracji, doskonalenie twórczego myślenia, aktywizowanie logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek.
Nauczycielka pokazuje dzieciom list od pani Wiosny napisany pismem pisanym. Zadaniem dzieci jest przeczytanie poszczególnych zdań i wstawienie odpowiednich wyrazów w miejsce obrazków. Prowadząca zajęcia czyta wybraną historyjkę, po czym omawia z dziećmi ilustracje, pyta o przewidywane zakończenia opowiadania, ponownie czyta książeczkę wspólnie z dziećmi, wyszukując takie same wyrazy i zdania w tekście i znaki interpunkcyjne. Następnie tekst czytają dzieci, wymyślając inny tytuł historyjki. W zespołach rozwiązują krzyżówki, odczytują hasła, wybierają zdania pasujące do hasła, które naklejają w odpowiednim miejscu na obrazku, szukają nazw owadów wśród innych liter, rysują odpowiedzi.
Anna Kościelniak
Mirosława Szwajkajzer
Przedszkole Miejskie nr 15 w Pabianicach
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14