Diagnozowanie sześciolatków
Co to konkretnie oznacza dla rodziców? Powinni oni zaspokajać potrzeby poznawcze dziecka, stwarzać okazje do współdziałania z rodzeństwem lub innymi dziećmi z najbliższego otoczenia, stawiać wymagania dostosowane do możliwości dziecka i jednocześnie rozwijać pożądane zachowania społeczne. Trzeba zauważyć, że w środowisku, w którym większość potrzeb dziecka jest zaspokajana, gotowość do podjęcia nauki szkolnej dokonuje się niepostrzeżenie i nie wymaga szczególnych zabiegów ani ze strony rodziców, ani nauczycieli.
Z powszechnych obserwacji wynika, że wielu uczniów rozpoczynających naukę w klasie pierwszej nie osiąga jednak pełnej dojrzałości szkolnej. Powodem jest to, że pochodzą oni ze środowiska o niskim poziomie wykształcenia rodziców i złym statusie materialnym uwarunkowanym dużym bezrobociem. Obserwuje się w nim duży odsetek rodzin niepełnych, wielodzietnych, dotkniętych problemem alkoholowym i mających konflikt z prawem. Rodzice pierwszoklasistów z tych domów nie zwracają uwagi na konieczność wspierania dziecka w rozwoju. Często się zdarza, że nie posyłają swojego dziecka do grupy zerowej. Wprowadzenie obowiązku uczęszczania do grupy zerowej w istotny sposób może zmienić sytuację dziecka. Dojrzałość szkolna bowiem w dużej mierze zależy od metod jej kształcenia i doskonalenia.
Działania takie powinno się podjąć jak najwcześniej. Dobrze jest wiedzieć, jak określić stopień dojrzałości szkolnej naszego dziecka lub kandydata na ucznia. Jako pedagodzy szkolni i logopedzi-reedukatorzy z pewnym doświadczeniem zawodowym podjęłyśmy się opracowania wstępnej diagnozy rozwoju ucznia rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej. Programem tym objęłyśmy wszystkie dzieci rozpoczynające naukę w naszej szkole, tj. około 100 uczniów każdego roku. Diagnoza ta stanowi punkt wyjścia do realizacji programu nauczania z uwzględnieniem indywidualnych możliwości i potrzeb każdego ucznia.
Przedstawione niżej wyniki wstępnej diagnozy przeprowadzonej we wrześniu 2004 r. obrazują skalę zakłóceń w rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych występujących u uczniów z naszej szkoły. Są one zbliżone do wyników naszych badań z ubiegłych lat i mają tendencję wzrastającą.
|
Funkcje
|
%
|
|
obniżony poziom graficzny pisma
|
46,3
|
|
obniżona sprawność manualna
|
46,3
|
|
zakłócenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
|
33,6
|
|
zakłócenia w dokonywaniu analizy głoskowej
|
13.6
|
|
brak umiejętności porównywania zbiorów
|
36,8
|
|
brak umiejętności rozpoznawanie figur geometrycznych
|
34,7
|
|
zaburzenia mowy
|
33,6
|
|
zakłócenia w dokonywaniu syntezy głoskowej
|
10.5
|
|
lateralizacja nieustalona
|
32,6
|
|
zakłócenia spostrzegania wzrokowego
|
16,8
|
|
zakłócenia orientacji przestrzennej
|
18,9
|
|
brak umiejętności rozpoznawanie liter
|
13,6
|
|
brak rozumienia pojęcia liczby
|
24,2
|
|
brak umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10
|
24,2
|
|
lateralizacja skrzyżowana
|
24,2
|
|
wolne tempo pracy
|
20,0
|
|
brak umiejętności klasyfikowania
|
10,5
|
|
zakłócenia analizy i syntezy wzrokowej
|
6,3
|
|
brak koncentracji uwagi
|
2,1
|
|
nadaktywność
|
2,1
|
Diagnozując od kilku lat uczniów rozpoczynających naukę w naszej szkole, zauważamy wiele pozytywnych stron tego przedsięwzięcia. Dzięki wstępnej diagnozie możemy określić zakłócenia w rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych występujące u badanych uczniów. Mamy możliwość zaobserwowania, czy dziecko stara się pokonywać trudności, czy jest chętne do współpracy, czy ma trudności z koncentracją uwagi. Wiemy też, jakie są potrzeby i możliwości edukacyjne naszych przyszłych wychowanków.
Jest zrozumiałe, że przeprowadzanie badań nie powoduje wyrównania szans edukacyjnych uczniów, u których stwierdzamy zakłócenia. Dalszym etapem działań jest kwalifikowanie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych do zespołów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i logopedycznych.
Tak zorganizowana opieka daje możliwość indywidualnej pracy z uczniem, a tym samym stymulowania rozwoju jego zakłóconych funkcji. Sprzyjają temu istniejące w naszej placówce warunki. Posiadamy odpowiednio wyposażony i dostosowany do potrzeb gabinet terapii pedagogicznej. Uczniowie, u których zakłócenia mają charakter sprzężony, dodatkowo uczęszczają na zajęcia specjalistyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Dla wspierania rozwoju ucznia także podczas zajęć edukacyjnych i w domu opracowujemy dla nauczycieli i rodziców wskazania i zestawy ćwiczeń usprawniających funkcje dziecka. Taki proces kształcenia jest możliwy dzięki stałej i systematycznej współpracy nauczyciela z logopedą-reedukatorem, pedagogiem szkolnym oraz rodzicami dziecka, a także innymi instytucjami wspomagającymi jego rozwój, np. poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Niezbędnym warunkiem powodzenia terapii jest przede wszystkim systematyczny udział dziecka w zajęciach specjalistycznych.
Mając na uwadze dobro ucznia rozpoczynającego naukę w szkole, widzimy konieczność jego wczesnego diagnozowania. Podobne stanowisko zajmują współpracujący z nami nauczyciele. Choć realizowane przez nas przedsięwzięcie jest czasochłonne, to przynosi ogromną korzyść uczniowi. Jest nią wyrównanie szans edukacyjnych.
Profilaktyczny charakter tych działań sprawia, że nie nawarstwiają się zaległości w wiadomościach i umiejętnościach przewidzianych programem nauczania. Stopniowo wzrasta poczucie wartości ucznia. Obserwujemy u niego mniej takich zachowań, jak wagary, agresja, zaburzenia emocjonalne. Działania te niewątpliwie podwyższają jakość pracy szkoły i stanowią ofertę edukacyjną, z której są zadowoleni zarówno rodzice, jak i uczniowie.
Alicja Nagrodzka
Ewa Pieniężna
Szkoła Podstawowa nr 27 im. Marii Montessori w Lublinie
Literatura
1. B. Wilgocka-Okoń, Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wydawnictwo Żak, 2003
2. M. Przetacznik G. Makiełło-Jarża, Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992
3. Standardy oceny jakości pracy szkół i placówek; załącznik do Rozporządzenia MENIS z 23.04.2004 w sprawie szczegółówych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (Dz.U. nr 89, poz.845).
4. K. Stróżyński, Jakość pracy szkoły – praktycznie, Wydawnictwo Szkolne PWN, 2003.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14