Ruch na zły humor
Dobrze zorganizowana aktywność ruchowa może być również lekarstwem na rozładowanie emocji, agresji i napięć fizycznych uczniów. Badania naukowców potwierdzają, że już po jednym treningu, np. szybkim marszu, zmniejsza się odczuwanie niepokoju, a zwiększa wewnętrzny spokój, dochodzi do rozluźnienia wielu mięśni, wzrasta poczucie własnej wartości. Ćwiczenia fizyczne można traktować jako lekarstwo, trzeba jednak pamiętać, że tak jak w przypadku innych leków nie można dopuścić do nadmiernego wysiłku, gdyż może to doprowadzić np. do bolesnego napięcia mięśni.
W trosce o to, aby na zajęciach organizowanych w świetlicy nie powielać programu wychowania fizycznego i by dawać dzieciom jak najwięcej przyjemności, opracowałam odpowiedni program gier i zabaw ruchowych. Z powodzeniem stosuję ćwiczenia izometryczne, polegające na równomiernym napinaniu mięśni. Nie są one wyczerpujące ani trudne, można je wykonywać w toku różnych codziennych czynności. Niektóre z nich można wykonywać w sposób niezauważalny dla postronnych. Nie wiążą się z nimi żadne wydatki, nie wymagają posiadania specjalnego stroju czy specjalistycznego sprzętu, nie wyciskają tzw. siódmych potów, a więc po ich stosowaniu nie jest konieczny prysznic itp. Oto przykłady ćwiczeń; polecenia wydaje nauczyciel.
Wzmocnienie mięśni ramion i barków: „Stań w drzwiach i obiema rękami z całej siły rozpieraj futrynę na wysokości ramion, następnie, siedząc, chwyć dłoń za dłoń, robiąc jakby „haczyki”. Łokcie trzymaj na zewnątrz. Staraj się rozerwać tę klamrę, odciągając mocno na boki. Można to ćwiczenie wykonywać na różnych poziomach przed tułowiem i twarzą.
Wzmocnienie mięśni grzbietu: „Stań w odstępie kroku tyłem do ściany, ręce w łokciach są wyprostowane i uciskaj dłońmi ścianę”.
Wzmocnienie mięśni brzucha i talii: „Wciągnij mięśnie brzucha tak silnie, jak tylko potrafisz, nie zatrzymując w tym czasie oddechu. Po sześciu sekundach (policz wolno do 6) pozwól im na odprężenie”.
Wzmocnienie mięśni nóg: „Stań w lekkim rozkroku na wyprostowanych nogach i z całą siłą zaciśnij pośladki, napinając jednocześnie mięśnie nóg; siedząc na krześle postaw stopy na podłodze, obejmij lewą dłonią prawe kolano i próbuj rozchylać uda wbrew oporowi rąk, które ciągną kolana jedno do drugiego”.
Niezwykle atrakcyjne i oczekiwane przez dzieci są gry rytmiczne i zabawy taneczne. Wywierają one korzystny wpływ na zdrowie, podobnie jak inne formy aktywności człowieka, np. gry sportowe. Pobudzają cały organizm do większego wysiłku fizycznego. Oddziałują jednocześnie na wiele zmysłów i różne sfery aktywności człowieka, np. na sferę kontaktów społecznych, sferę motoryczną, poznawczą, emocjonalną, fizjologiczną, estetyczną. Mogą pełnić funkcję relaksacyjną, diagnostyczną i terapeutyczną. Dzięki różnym formom zabaw tanecznych i rytmicznych ogólna kondycja fizyczna dzieci się zwiększa, poprawia się ich nastrój, zmniejsza lęk, stają się one po prostu zdrowsze! Przez rytmiczne klaskanie w dłonie, tupanie, podskoki, gwałtowne gesty, krzyk następuje odreagowanie na napięcie.
Zabawa „Trzy pociągi”
Dzieci są ustawione w trzy rzędy. Jeden pociąg (towarowy) przy akompaniamencie muzyki bardzo wolno jedzie, a przy zmianie tempa – staje. Drugi pociąg (osobowy) jedzie przy akompaniamencie miarowym (średnim). Gdy w muzyce tempo zmienia się na szybsze, rusza pociąg trzeci (pospieszny). Dzieci muszą uważać na zmianę tempa w muzyce. Tempo muzyki należy wyraźnie akcentować.
Uwrażliwianie. Samodzielna gra na prostych instrumentach: bębenkach, cymbałkach, piszczałkach, trąbkach.
Zabawa „Tańczące instrumenty”
Część dzieci gra na bębenkach lub innych instrumentach. Inne starają się poruszać w rytm wydawanych dźwięków. W tej zabawie należy pozwolić dzieciom na spontaniczność, aby mogły wyrazić to, co czują i swobodnie tworzyć swoją muzykę. Po kilku minutach następuje zmiana instrumentów i uczniów na nich grających. Zabawa ma na celu doprowadzenie do rozluźnienia mięśni i wyciszenia.
Ćwiczenie relaksacyjne
Polecenie: „Zamknijcie oczy. Wyobraźcie sobie, że jesteście misiami, które nabiegały się po lesie. Misie są bardzo zmęczone. Czują, że ich ciała stają się coraz cięższe, rozluźnione, bezwładne. Są tak ciężkie, że właściwie nie mogą już się zupełnie ruszyć. Niedźwiadki spokojnie odpoczywają. Spróbujcie posłuchać swojego oddechu, jaki on jest, jak powoli się wycisza i uspokaja. A teraz spróbujcie kilka razy głęboko i mocno odetchnąć. Wasze puchate ciało staje się znów sprawne, ożywia się. Możecie już się poruszać, poprzeciągać i otworzyć oczy”. Należy zwrócić baczną uwagę na wybór odpowiedniej muzyki do poszczególnych ćwiczeń; najlepiej, aby to były utwory z repertuaru dziecięcego.
Bożena Jabłońska
Szkoła Podstawowa nr 12 w Pile
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14