Kółko teatralne w naszej szkole
Ze względu na osobiste zainteresowanie sztuką, szczególnie teatralną, postanowiłam do swej pracy dydaktyczno-wychowawczej włączyć elementy wychowania artystycznego. Spostrzegłam, że kontakt dzieci ze sztuką zapobiega monotonii procesu lekcyjnego, aktywizuje uczniów i znacznie wpływa na podniesienie ogólnego poziomu kulturalnego dziecka. Ważne jest, aby kontakt z formami teatralnymi nie ograniczał się tylko do oglądania przedstawień lub zwiedzania budynku teatru. Chodzi o wytworzenie takich sytuacji, by dziecko samo znalazło się po drugiej stronie – jako aktor, reżyser czy też scenograf.
Podstawą edukacji teatralnej w klasach młodszych są gry, zabawy dramowe, improwizacje, inscenizacje czytanych bajek i innych lektur. Te proste elementy teatralne dają dzieciom możliwość wielostronnego doskonalenia się. Dzięki nim uczniowie:
– uczą się odczytywania tekstu literackiego,
– wzbogacają swój język,
– ćwiczą dykcję i siłę głosu,
– nabywają umiejętność odpowiedniego poruszania się i mówienia na scenie,
– pokonują nieśmiałość i wyzbywają się kompleksów,
– zaspokajają potrzebę uznania i poczucia własnej wartości.
Dodatkowym atrybutem zajęć, na których są wykorzystywane elementy teatralne, jest możliwość realizacji zadań wynikających z programu nauczania kilku przedmiotów: języka polskiego, plastyki, muzyki, pracy-techniki. Opracowanie inscenizacji sprzyja np. ćwiczeniom w czytaniu, mówieniu, ćwiczeniom akcentu logicznego. Jest to doskonała okazja do zwrócenia uwagi na precyzję artykulacji, a więc na wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych i oddechowych. Poprawne wygłaszanie kwestii pozwala z kolei na kształtowanie umiejętnego operowania oddechem, siłą, wysokością i naturalną barwą głosu. Wielu nowych zwrotów dostarcza sam tekst, który dzięki atrakcyjnej formie opracowania jest zapamiętywany przez uczniów o wiele lepiej i szybciej aniżeli inne teksty zadawane na tradycyjnych zajęciach lekcyjnych. W wystawieniu przedstawienia są pomocne zajęcia muzyczne i plastyczno-techniczne. Na pierwszych z nich dzieci uczą się piosenek, pląsów oraz komponują prostą muzykę. Na drugich zaś przygotowują dekoracje i rekwizyty.
Tym wszystkim poczynaniom towarzyszy duży ładunek emocjonalny, który sprawia, że praca nad przygotowaniem inscenizacji staje się dla dzieci zabawą i przyjemnością. W ich świadomości sytuacja uczenia się przechodzi na plan dalszy, a uzyskiwane efekty są lepsze niż w przypadku konwencjonalnego opracowywania tekstów.
W celu zintegrowania zespołu i ustalenia zasad postępowania organizacyjnego wykorzystuję ćwiczenia zaczerpnięte z pedagogiki zabawy. Dzięki nim każde dziecko ma możliwość zaistnienia w grupie i odczucia, że jest ważne i ma w niej swoje miejsce. Dużo uwagi poświęcam zabawom dramowym opartym na wyobraźni i twórczości ruchowej. Stosowane często, zarówno podczas spotkań teatralnych, jak i w czasie lekcji, wyzwalają u uczniów coraz większą energię twórczą.
Sporo czasu przeznaczam również na pracę związaną z wymową. Przeprowadzam ćwiczenia oddechowe i dykcyjne, wplatając je w poczynania dramowe dzieci. Pracę nad tekstem przedstawienia rozpoczynam od jego głośnego przeczytania, wspólnej analizy treści i omówienia charakterystycznych cech postaci. Wybierając role dla poszczególnych dzieci, staram się im uzmysłowić, że każda postać na scenie jest ważna. Pozwalam dzieciom wypróbować się w roli dowolnie wybranej postaci. Dbam, aby każde dziecko trafnie dokonało wyboru postaci, z którą będzie się identyfikować na scenie, z uwzględnieniem swoich możliwości. Podczas spotkań pracujemy stopniowo nad każdą sceną, powtarzając kilkakrotnie fragmenty tekstu. Ćwiczymy sposoby poruszania się i przemieszczania poszczególnych postaci. Dzięki takim ćwiczeniom każdy wie, w którym momencie wejść na scenę i jak się na niej ustawić.
Uczestnictwo dzieci w kółku teatralnym staje się dla nich przyjemnością, zabawą i sposobem spędzenia wolnego czasu. Jest też doskonałym miejscem, w którym można się wyzbyć kompleksów i przełamać barierę strachu. Tutaj też dzieci zdobywają poczucie własnej wartości, nabywają swobody i otwartości w kontaktach z ludźmi oraz doskonalą poprawną polszczyznę. Teatr szkolny aktywizuje nie tylko uczniów. Jest też doskonałą płaszczyzną współpracy z rodzicami. Angażują się oni w projektowanie i przygotowanie scenografii, dekoracji i kostiumów. Jest to świetna okazja do czynnego zaangażowania się rodziców w rozwój swoich dzieci.
Teatr „Trzpioty” ma spory dorobek sceniczny. Na swoim koncie ma kilka opracowanych i wystawionych bajek: „Czerwony Kapturek”, „Jaś i Małgosia”, „Kopciuszek”, „Królestwo bajki”. Swoimi występami mali aktorzy uświetniają imprezy szkolne i pozaszkolne, umilając czas dzieciom przebywającym w szpitalu czy pogotowiu opiekuńczym. Przedstawienia prezentowane zarówno przed widownią dziecięcą, jak i dorosłą cieszą się powodzeniem i uznaniem. „Trzpioty” kilkakrotnie uczestniczyły w lokalnym Przeglądzie Dziecięcej Twórczości Teatralnej, zdobywając nagrody i wyróżnienia.
Arleta Konieczna
Zielona Góra
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14