Zamień papier na słowa
Mimo postępów w organizacji i programach kształcenia zintegrowanego, panuje przekonanie, że w edukacji wczesnoszkolnej ciągle nie ma systemowych rozwiązań…
Rozwiązania są, jeśli chodzi o stronę prawną, bo funkcjonują podstawowe dokumenty i ustawy, ale wciąż noszą one tymczasowy charakter. Wynika to z?tego, że co pewien czas są zapowiadane zmiany, które następnie nie nadchodzą. Sytuację pogarsza niestabilny charakter rządów w Polsce, a wraz z tym zapowiadana i nierealizowana polityka edukacyjna. Myślę, że w takiej sytuacji każdy nauczyciel powinien się kierować własną wiedzą i ewentualnie zawierzyć autorom wybranych przez siebie podręczników i programów szkolnych.
Edukacja wczesnoszkolna nadal jest zdominowana przez praktykę podążania za wiedzą i zapamiętywania faktów przez dzieci. Tymczasem w nowoczesnej pedagogice mówi się, że podstawową zasadą rozwoju dziecka jest doświadczanie rzeczywistości.
Problemy edukacji wczesnoszkolnej biorą się przede wszystkim z braku jednoznacznego określenia profilu nauczyciela tego stopnia edukacji. Obowiązująca podstawa programowa jest zbyt ogólna, co powoduje, że każdy dodaje coś od siebie i w rezultacie wiadomości dominują nad umiejętnościami i doświadczaniem. Najnowsza propozycja podstawy programowej pogłębia ten niepożądany stan. Według profesora Krzysztofa Konarzewskiego ta podstawa programowa powinna jeszcze obejmować stopień wiedzy i umiejętności absolwenta; pozwoliłoby to nauczycielom i autorom podręczników skoncentrować się na dydaktyce, a nie na doborze treści. Podręcznik Ja i moja szkoła, mam nadzieję, wychodzi naprzeciw tym pomysłom i proponuje ograniczenie o jedną czwartą dotychczasowego materiału na rzecz jednego tygodnia w miesiącu bez podręcznika.
Rodzice narzekają, że nauczyciele nie zadowalają się zawartością choćby najlepszych podręczników, ale dodają do tego jeszcze konieczność kopiowania wielu materiałów według własnego pomysłu.
No właśnie. Nauczyciele narzekają na nadmiar treści w podręcznikach, ale sami dokładają od siebie kopiowane materiałów z innych źródeł…
Tłumaczą to brakiem w podręcznikach odpowiednich ćwiczeń. Więc wymyślają sami te dodatkowe ćwiczenia i wtedy się okazuje, że nie starcza czasu na wszystko, a przede wszystkim na swobodną rozmowę z dziećmi. Myślę, że zamiast zadawać dzieciom kolejne ćwiczenia na papierze, nauczyciele powinni przygotowywać uzupełniające ćwiczenia słowne. Rozmawiając z?dziećmi, można bowiem uczyć i gramatyki, i ortografii, i matematyki. Nauczyciel nie powinien w swoich działaniach zastępować czy uzupełniać podręcznika, ale ofiarować dzieciom to, czego nie zapewnia żaden podręcznik – własną osobę. Inaczej mówiąc: więcej słów niż papieru.
Chce Pani powiedzieć, że bliskość i przykład nauczyciela to podstawa powodzenia na tym etapie kształcenia? Jak sprawić, by nauczyciele podążali za dzieckiem, mając na uwadze nie tylko jego rozwój intelektualny, ale także emocjonalny?
Przede wszystkim trzeba zmienić sposób kształcenia nauczycieli. Niezbędne jest wzmocnienie ich wiedzy psychologicznej. Chociaż i warsztat metodyczny nauczycieli pozostawia wiele do życzenia. Zainteresowanie nauczycieli warsztatami rozwijającymi ich kompetencje psychologiczne jest ogromne. Ciągle widzę niedosyt treści z tej dziedziny.
A rola rodziców? Badania naukowe mówią, że dopiero partnerstwo edukacyjne rodziny, szkoły i środowiska lokalnego w pełni wyzwala potencjał możliwości kształcenia…
Nauczyciele pracujący z podręcznikiem Ja i moja szkoła oraz Domowniczkiem przekonali się, jak wielkie możliwości tkwią we współpracy nauczyciela z rodzicami. Ich wkład w proces edukacji własnych dzieci jest bezcenny. Mądrzy nauczyciele, współpracując z rodzicami, mogą zapewnić dzieciom doskonały model oddziaływań wychowawczych. Mam nadzieję, że wiele nowych inicjatyw zarówno ze strony szkoły, jak i rodziców zaowocuje wzrostem znaczenia tej współpracy. Drogą do tego jest dialog: rozmawianie, słuchanie, ale i instruowanie i przestrzeganie ustalonych zasad. Uczyć innych, ale i uczyć się od innych; wywiązywać się ze zobowiązań i egzekwować je od innych. Szanując odmienność dzieci i rodziców, nie należy zapominać o kształtowaniu szacunku dla siebie. Mam taką receptę na popołudniowe spotkanie z rodzicami: szukać wspólnych celów, które pozwolą zamienić papier na słowa.
Rozmawiał
Piotr Kowalczuk
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14