Imię i nazwisko:
Adres email:


Współpraca z rodzicami

Jak to zwykle z początkiem roku szkolnego, rodzice z uwagą przypatrują się działaniom nauczycieli i pracowników szkoły, a nauczyciele niepewnie zerkają w stronę rodziców. Analizując dokumenty dotyczące programów, szczególnie wychowawczych, można odnieść wrażenie, że współpraca z rodzicami rozwija się pomyślnie. Ale jakże często tylko na papierze! Często te kontakty przybierają skrajną postać: albo rodzice wykazują całkowity brak zainteresowania sprawami szkoły, albo zbytnio ingerują w codzienną szkolną rzeczywistość.

Niewątpliwie wspólne działanie rodziców i szkoły wymaga dobrej woli i odpowiednich umiejętności obu stron, więcej jednak należy oczekiwać od szkoły. Szkoła powinna postrzegać rodziców nie tylko jako klientów, ale widzieć w nich także potencjalnych partnerów. Dyrektorowi czy wychowawcy klasy, oczywiście, łatwiej jest zebrać rodziców w jednym miejscu i poinformować ich o nowych ustaleniach, niż przeprowadzać z nimi konsultacje. A rodzice chętnie zabraliby głos w sprawach swoich dzieci, ale nie wiedzą, na co mogą sobie pozwolić.

W dzisiejszych czasach, aby szkoła mogła normalnie funkcjonować, musi zadowalać oczekiwania swoich klientów, np. powinna zapewnić wysoką zdawalność matury, poziom nauczania umożliwiający podejmowanie studiów na wyższych uczelniach lub takie przygotowanie do zawodu, by absolwent miał szansę znalezienia pracy w kraju czy też na rynku unijnym.  

Rodziców, zaraz po rozpoczęciu roku szkolnego, trzeba poinformować o ich prawach w szkole i rzetelnie przedstawić, co mogą zyskać dzięki współpracy z dyrektorem, nauczycielami, pedagogiem szkolnym czy radą pedagogiczną. A mają oni m.in. prawo do decydowania o wychowywaniu dziecka zgodnie z własnym światopoglądem i systemem wartości. Wychowawcy mają obowiązek poinformowania rodziców o swoich zamierzeniach i zaprezentowania im modelu wychowania. Rodzice mają też prawo do pełnej informacji o organizacji pracy szkoły, stawianych przez nią wymaganiach edukacyjnych, sensie wymaganych zachowań uczniów, jak również do ciągłej i systematycznej informacji o swoim dziecku. Szkoła ma zapewnić warunki do podejmowania dyskusji i wypowiadania opinii bez obawy o konsekwencje.

Rodzice muszą mieć pewność, że szkoła udzieli im wszechstronnej pomocy w rozwiązywaniu ich problemów. Będą wtedy o wiele chętniej uczestniczyć w życiu szkoły i o wiele łatwej będzie można wciągnąć ich do działania na jej rzecz.


Edmund Juśko


 

Listopad 2006
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej