Przyszłość młodych samotnych matek
Rozmawiałam z dziesięcioma kobietami, a właściwie jeszcze dziewczętami, w wieku 16-19 lat, zamieszkującymi jeden z domów samotnej matki w Trójmieście. Moje rozmówczynie pochodzą przeważnie z rodzin niezamożnych, o niskim morale, w których częstym zjawiskiem są alkoholizm i przemoc ze strony rodziców lub rodzeństwa. W placówce opiekuńczej znalazły się z powodu odrzucenia przez rodzinę. Chciałam się od nich dowiedzieć, jak doświadczone ciężko przez los młode osoby, które dokonały błędnego wyboru w życiu osobistym, oceniają swoje postępowanie i widzą swoją przyszłość w najbliższych 5-10 latach. Pytałam, jak wyobrażają sobie swoje istnienie w warunkach dokonujących się przeobrażeń w naszym życiu społeczno-gospodarczym, zwróciłam także uwagę na obecność w ich w życiu atrybutów wartości. Ze względu na to, że badanie objęło niewielką liczbę reprezentantek tej grupy społecznej, uzyskane rezultaty nie mogą stanowić podstawy do szerszych uogólnień.
Mimo pozostawania przez lata w materialnym niedostatku i doznając dojmującego uczucia porzucenia przez życiowych partnerów, młodych kobiet z niemowlakami przy piersi nie opuszcza optymizm: z wyjątkiem jednej wszystkie deklarowały wiarę w odmianę swojego życia. Wierzą w posiadanie w przyszłości pięknego mieszkania, dobrze płatnej pracy, życia u boku mężczyzny, który będzie je kochał i zapewni bezpieczeństwo materialne, a dziecko, które nieoczekiwanie pojawiło się w ich życiu, wyrośnie na ładne i mądre. Trzy osoby wyraziły nadzieję na zdobycie wyższego wykształcenia, gdyż – jak uważają – w obecnych warunkach trudno wyobrazić sobie znalezienie dobrze płatnej pracy bez ukończenia wyższych studiów.
W hierarchii wartości na pierwszym miejscu stawiają plany stworzenia własnej rodziny. Pracę uważają za jedyny dostępny sposób na zdobycie środków do życia dla siebie i na wychowanie dziecka, a w przyszłości zagwarantowania mu wykształcenia i dobrego startu w życiu. Te, które myślą o zdobyciu wykształcenia, nie traktują go jako szansy rozwoju własnej osobowości czy możliwości poszerzenia horyzontów, ale jako narzędzie do pozyskiwania środków do życia. Brak w ich planach życiowych zagranicznych wyjazdów dla zdobycia wykształcenia lub znalezienia pracy zarobkowej. W przeważającej części młode kobiety nie zamierzają w celu podniesienia swoich kwalifikacji uczestniczyć w kursach, szkoleniach czy nauce języka obcego, choć twierdzą, że znajomość języka angielskiego bardzo by się w życiu przydała. Podobnie doceniają umiejętność biegłego posługiwania się komputerem, korzystania z zasobów internetu, ale nie okazywały zainteresowania sposobami ich profesjonalnego opanowania.
Mimo że wydały na świat nieplanowane dzieci, które skomplikowały ich życie, kochają swoje potomstwo i zrobią wszystko, aby je chronić przed przeciwnościami losu. W kwestiach związanych z życiowymi wyborami, a więc w kwestiach wychowawczych, deklarują gotowość pozostawienia dzieciom swobody. Ich marzenia wobec dzieci zawężają się do pragnienia, by „były szczęśliwe”.
Te wyznania to pozytywny przejaw na tle powszechnego rozkładu dzisiejszej rodziny i atrofii tradycyjnych wartości. Te postawy na ogół się różnią od postaw ich rówieśniczek pozostających w domach rodzinnych: nie ma w ich wypowiedziach pewności siebie, nie wyrażają gotowości walki o pozycję w środowisku czy dążenia do promowania siebie na rynku pracy. Rozmowy z nimi dostarczają sprzecznych odczuć. Z jednej strony wydają się nieskomplikowane, niedojrzałe, nieszczęśliwe, bierne, bezradne, pełne obaw o przyszłość i pozbawione realizmu, a z drugiej – są zdeterminowane, by osiągnąć swoje zamierzenia. Słabo się orientują w skomplikowanych realiach życia, ale dość praktycznie podchodzą do określania swoich życzeń.
Pobyt w domu samotnej matki trwa z reguły rok lub dwa; tu się czują na razie bezpieczne. Ale kiedy opuszczą progi gościnnego schroniska, staną znów oko w oko z twardą rzeczywistością. Czy życie wymusi na nich weryfikację ich planów, twarde określenie drogi zawodowej. Niewykluczone, że doświadczone niepowodzeniami podejmą walkę o swoje miejsce w społeczeństwie, uruchomią stłumione pokłady energii, wyzwolą w sobie siłę, by zdobyć zawód i pracę, które tyle dla nich znaczą.
Daria Becker-Pestka
Zespół Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego w Gdańsku
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14