Imię i nazwisko:
Adres email:


Wsparcie w odpowiednim momencie

Młodzież XXI wieku tak jak i poprzednie pokolenia przeżywa zwykłe rozterki okresu dorastania, ale dzisiaj świat kusi ją większymi możliwościami oderwania się od rzeczywistości. Zapędzeni rodzice nie mają czasu, by zainteresować się sprawami własnych dzieci i często reagują wtedy, gdy docierają do nich groźnie brzmiące wiadomości.

W dzisiejszych czasach na młodych ludzi czeka wiele pokus. Na czele listy najchętniej wybieranych przez nieletnich używek są papierosy i alkohol; picie alkoholu może prowadzić wprost do alkoholizmu. Kolejne zagrożenie czeka młodych ze strony narkotyków. Dziś to już nie tylko problem wielkich miast, dilerzy coraz częściej działają w małych miastach i na wsiach – w pubach, na dyskotekach i koncertach, a także w szkołach. Pod wpływem alkoholu i narkotyków młodzież często staje się agresywna i dokonuje różnych wykroczeń: pobić, włamań, kradzieży, rozbojów.

Niebezpieczne stają się również leki – tabletki przeciwbólowe i uspokajające – przyjmowane w nadmiernych ilościach zwłaszcza przez dziewczyny. Innym zagrożeniem okresu dorastania są gry komputerowe, zawierające wiele aktów przemocy i agresji, które mogą silnie oddziaływać na rozwój nastolatków, wpływać na nieukształtowane jeszcze postawy oraz niestabilny system norm i wartości. W wirtualnym świecie przemoc nagradzana jest punktami lub zwycięstwem, stanowi skuteczny sposób osiągania celów i nie niesie ze sobą negatywnych konsekwencji dla jednostki, która ma zdolność wielokrotnego ożywania. Młodzi często utożsamiają się z bohaterami gier, przejmując ich zachowania i naśladując je w realnym życiu. Z punktu widzenia psychologów maniakom klawiatury grozi nieprawidłowy rozwój osobowości.

Również internet, pomimo wielu korzyści, niesie ze sobą duże ryzyko wystąpienia nieprawidłowości w zachowaniach. Młodzi ludzie mają tu dostęp do materiałów potrzebnych do odrabiania lekcji, pomysły na aktywne spędzenie wolnego czasu, ale także i do pornografii. Coraz popularniejszą formą popularyzacji anomalii w zachowaniach młodych stają się internetowe blogi, w których nastolatki dzielą się swoimi najskrytszymi doznaniami: od zaburzonych relacji z rodzicami, upojeń alkoholowych po doświadczenia narkotykowe i wyznania na temat kontaktów seksualnych. Znajdują się tam gotowe recepty, jak ukrywać anoreksję, w jaki sposób indywidualnie lub zbiorowo popełnić samobójstwo. Pod wpływem alkoholu i narkotyków młodzi ludzie popadają w konflikty z prawem. Są to włamania, kradzieże, rozboje i pobicia na tle rabunkowym.


Podłoża ucieczek adolescentów od rzeczywistości należy upatrywać przede wszystkim na gruncie rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Bardzo duże znaczenie mają relacje między dorastającymi a ich rodzicami. Przyczyną schodzenia młodzieży na złą ścieżkę może być nadmierna ingerencja opiekunów w jej życie. Irena Obuchowska (2002) uważa, iż obszary konfliktowe między tymi dwiema grupami wynikają z przeciwstawienia kontroli rodziców potrzeby swobody młodych ludzi, konfliktu dotyczącego odpowiedzialności rodziców i dzielenia się nią z adolescentami oraz sytuacji, w której dorośli przykładają dużą uwagę do nauki szkolnej, podczas gdy młodzież pragnie poświęcać ten czas na inne przyjemności. W życiu nastolatków pojawia się coraz więcej indywidualnych spraw, marzeń, problemów oraz oczekiwań, do których nie chcą dopuszczać dorosłych, co zwykle prowadzi do eskalacji konfliktu i coraz mniejszego zaufania.

Konsekwencje zażywania substancji psychoaktywnych
 
Używki
Skutki
alkohol
– zaburzenie zdolności zapamiętywania i logicznego myślenia
– opóźniony rozwój psychiczny
– problemy z koncentracją uwagi
– agresywne zachowania
– huśtawka emocjonalna
– zaburzenia świadomości
narkotyki
– zaburzenia pamięci, obniżenie sprawności intelektualnej
– zmienność nastrojów
– izolowanie się od środowiska
– omamy i urojenia
– agresja
– depresja i próby samobójcze
leki
– uzależnienie fizyczne i psychiczne
– zaburzenia nastroju
– zaburzenia koordynacji ruchowej
– zawroty głowy
– pogorszenie sprawności intelektualnej
– zaburzenia układu nerwowego, hormonalnego, krążenia, oddechowego
Źródło: opracowanie własne
 

Wielu rodziców nie potrafi zrozumieć i zaakceptować faktu, że ich córka lub syn nie są już dziećmi, ponieważ często nie dostrzegają tego, co w tym trudnym okresie przeżywa ich potomstwo. W związku z tym reagują lękiem na wzrastającą potrzebę autonomii swych pociech i zamiast doszukiwać się u nich przyczyn nieakceptowanego działania, wymyślają coraz surowsze kary, które nie zawsze bywają adekwatne do złamanej zasady, a to jeszcze bardziej oddala młodzież od rodziców i sprowadza ją na ścieżkę aspołecznych zachowań. W takich sytuacjach dzieci często buntują się przeciwko braku prywatności i próbują wyrwać się spod nadzoru, kłamiąc.

Także brak zainteresowania ze strony rodziców może mieć negatywny wpływ na dalszy rozwój adolescentów. Choć wraz z wejściem w wiek dojrzewania młodzi ludzie stają się silniejsi, bardziej asertywni i buntowniczy, to wciąż potrzebują oparcia w rodzicach. Dlatego też ci z nich, którzy pragną miłości w największym stopniu, zawsze proszą o nią w sposób najmniej akceptowany społecznie. W gruncie rzeczy zdają oni sobie sprawę, że bez pomocy dorosłych nie są w stanie poradzić sobie ze wszystkimi trudnościami. Muszą wiedzieć, że ktoś sprawuje nadzór nad ich życiem, bo to daje im poczucie bezpieczeństwa. Zbytnia pobłażliwość rodziców tworzy u nich przeświadczenie, że cokolwiek zrobią, nie będzie na tyle ważne, by ich opiekunowie zawracali sobie tym głowę. Często także do takiego stanu rzeczy prowadzą konflikty małżeńskie, które wpływają na związek rodzic – nastolatek.

Nastolatki, chcąc przynależeć do wybranej grupy, którą tworzą jednostki z podobnymi problemami, uciekają się do różnych sposobów, aby uzyskać aprobatę rówieśników. Grupa odniesienia może wzmacniać pozytywnie rozwój młodego człowieka lub też wpływać na niego destrukcyjnie. Tak więc wiele zależy od tego, jakie towarzystwo wybierze dana jednostka. Jeżeli dzieci uciekają od rzeczywistości w świat zagrożeń, to zwykle czynią to za namową kolegów, próbując udowodnić w ten sposób swoją dorosłość.

Zaburzone relacje młodzieży z rodzicami, nauczycielami i z rówieśnikami zwykle powstają na płaszczyźnie interpersonalnej i grupowej. Pierwszą charakteryzuje niespójna komunikacja werbalna i niewerbalna, jak też wadliwa informacja zwrotna. Natomiast druga wiążę się z konfliktem ról, norm, wartości i wymagań. Młodzież spostrzega otaczającą rzeczywistość w inny sposób niż ludzie dorośli. Zachowuje się też adekwatnie do własnego postrzegania świata, a nie do tego, w jaki sposób ten świat jest odbierany i interpretowany przez dorosłych (K. Zajączkowski 2003).

Bardzo ważne znaczenie w rozwoju ma też wsparcie społeczne. Jeżeli adolescent uzyska od środowisk, w których funkcjonuje, pomoc adekwatną do problemu, to jest w stanie go rozwiązać. Natomiast gdy obciążenie jest nadmierne w stosunku do wsparcia z zewnątrz, dochodzi do zaburzenia procesu rozwoju i wówczas nastolatek często ucieka od spraw przerastających jego możliwości do różnych używek, świata wirtualnego, nieodpowiedniego towarzystwa.

Rodzice zwykle dość późno dostrzegają, że ich dorastające dziecko ma problemy, na przykład jest uzależnione od narkotyków czy internetu. Często w takiej sytuacji podejmują tzw. działania zmierzające – od problemu – skutku do dziecka, pomijając pierwotne przyczyny danego zachowania. W konsekwencji kłopot nadal pozostaje i młody człowiek ponownie próbuje się od niego odizolować. Rodzice szukają fachowej pomocy dopiero, gdy sami nie są już w stanie sobie poradzić z tym problemem.

W takiej sytuacji powinien działać psycholog. Jego głównym zadaniem jest stworzenie diagnozy integracyjnej przez zapoznanie się z opinią opiekunów, wyznaczenie obszarów diagnozy intrapersonalnej, interpersonalnej, grupowej, społecznej. Psycholog, podejmując współpracę z rodzicami przy budowie programu interwencji, powinien skupić się na adolescencie i jego niezaspokojonych potrzebach, od których zwykle wszystko się zaczyna. Do jego zadań należy też przygotowanie rodziców do pomocy dziecku, wspieranie ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz podejmowanie interwencji w sytuacjach kryzysowych.

W celu poprawienia komunikacji z młodym gniewnym rodzice nie powinni rezygnować z podjęcia próby porozumienia się ze swoimi dziećmi, gdyż to daje im wewnętrzną satysfakcję. Nie wolno im lekceważyć problemów młodych dorastających, nawet jeśli wydają im się one błahe, ale jednocześnie muszą zostawić dzieciom trochę prywatności i nie kontrolować ich na każdym kroku. Otaczać swoje dorastające pociechy miłością, okazywać im zaufanie oraz zapewniać im bezpieczeństwo samemu przestrzegać norm i podsuwać pozytywne wzorce zachowań. To wszystko przyczynia się do nawiązywania lepszych kontaktów z młodzieżą i umożliwia udzielenie właściwego wsparcia w odpowiednim momencie.


Joanna Wilkońska
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu



 

Kwiecień 2006
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej