Imię i nazwisko:
Adres email:


Szkolne public relations

Kiedyś słowo promocja kojarzyło się z przejściem ucznia do następnej klasy; mówiło się, że uczeń uzyskał promocję. Dziś mamy do czynienia z różnymi formami promocji. Jest ona stosowana szczególnie w handlu lub w celu upowszechniania wytworów kultury. Od niedawna promocji poddają się z upodobaniem politycy, a także jednostki władzy państwowej i samorządowej, co szczególnie rzucało się w oczy podczas ostatnich wyborów lokalnych.

Zapytani o skalę prowadzonych kampanii promocyjnych działacze tłumaczyli się, że w ten sposób chcieli podtrzymać kontakt ze swoimi wyborcami. Ale że równocześnie zabiegali o poparcie wyborców dla własnej kandydatury, działo się to jakby przy okazji…
Widoczne w społeczeństwie, niezależnie od terminu nadciągających wyborów, chcą być także instytucje, organizacje i stowarzyszenia. Każda na swoją rękę zabiega więc choć o szczyptę uwagi, o wzmiankę w prasie, mignięcie w programie tv. Tak walczy się o dobre public relations (może być przecież czarny PR!) – publiczne relacje z otoczeniem, tj. o społeczne zrozumienie i akceptację, by łatwiej osiągnąć zakładane własne cele. A że kosztuje to nieprywatne pieniądze, to inna sprawa…

Nic dziwnego, że wielu z nas promocja na ogół się kojarzy z bezkompromisowym marketingiem, natrętną reklamą, żenującą propagandą, a nawet – z manipulacją opinią społeczną.

Jak w tej sytuacji mają się zachować placówki oświatowe – przedszkola, szkoły, świetlice? Co mają robić wszelkiego rodzaju organizatorzy życia dzieci i młodzieży, podejmujący przedsięwzięcia kulturalne, sportowe i wypoczynkowe? Czy powinni prowadzić promocję swojej działalności? Bo przecież szkoły z racji roli, jaką pełnią w społeczeństwie, powinny kojarzyć się pozytywnie, mieć autorytet i cieszyć się prestiżem u okolicznych mieszkańców. To uczniowie i ich rodzice są ich bezpośrednimi klientami. Podejmując decyzję o nauce w danej szkole, zarówno uczniowie, jak i rodzice chcą o niej wiedzieć jak najwięcej: o poziomie zawodowym kadry, bazie dydaktycznej i materialnej, programach wychowawczych i warunkach bezpieczeństwa. Chcą wiedzieć, jak w niej wygląda tzw. czynnik zdawalności matury i jakie są szanse po ukończeniu nauki dostania się na wyższe studia. Takich pytań jest bez liku.

Także i szkoły znalazłszy się w trudnej sytuacji ekonomicznej – bo niż demograficzny powoduje drastyczne zmniejszanie się liczby uczniów, a co za tym idzie grozi im likwidacja – muszą toczyć bój z konkurencją o każdego słuchacza, gdyż za tym się kryją państwowe subwencje umożliwiające utrzymanie placówki i personelu.
 

Tym, co dzieje się w szkołach, zainteresowani są też przedsiębiorcy i pracodawcy: chcą wiedzieć, jaki jest poziom wykształcenia absolwentów, co dana szkoła proponuje w zakresie kwalifikacji, które powinny być skorelowane z oczekiwaniami miejscowego rynku pracy. Praktycznie całe społeczeństwo chce mieć informacje, jak dana szkoła kształci i wychowuje. Mamy więc dwie strony: szkołę i jej licznych potencjalnych klientów.

Jeśli spojrzy się na działania promocyjne szkoły choćby przez pryzmat konieczności obustronnej komunikacji nadawcy i odbiorcy, to promocja taka nie tylko jest jak najbardziej na miejscu, ale nawet konieczna. Jeśli tak, to należy czynić to w sposób rzetelny i przemyślany. Dyrektor szkoły, przedstawiciele rady pedagogicznej bezwzględnie powinni zostać przeszkoleni w zakresie public relations. Następnym krokiem powinno być określenie treści i sposobów realizacji informacji oraz jej adresatów. Trzeba pamiętać, że przekazywana informacja musi być nie tylko rzetelna, ale i trafiona. Dopiero taka spełni pokładane nadzieje w podejmowanej kampanii.

Adresatów informacji przekazywanych przez szkoły może być wielu. Mogą nimi być uczniowie, rodzice uczniów, lokalna społeczność, władze samorządowe i państwowe, parlamentarzyści, przedsiębiorcy, pracodawcy, instytucje wspomagające szkołę, inne szkoły, związki zawodowe, stowarzyszenia, fundacje i media. Przekazywana informacja powinna być krótka, ale dokładna, obrazowa i jasna. Trzeba pamiętać, że przygotowując informacje, np. dla mediów, trzeba uwzględnić ich specyfikę; każdy rodzaj mediów rządzi się bowiem własnymi zasadami. Należy o tym pamiętać, by kontakt ten nie skończył się skandalem.

Mediom trzeba dostarczać informacji w odpowiednim czasie i właściwej formie. Można to robić przez bezpośredni kontakt, organizowanie konferencji prasowych lub wykorzystując pośrednictwo agencji prasowych. Informacje dla prasy powinny zawierać tylko fakty, a kontakty nie mogą nosić znamion wywierania nacisku. Aby konferencji prasowa była udana, wymaga fachowego przygotowania materiałów, żywego prowadzenia i kończyć się jasnym przesłaniem. Materiały pisane powinny zawierać ciekawe informacje oraz wyróżniać się poprawnością stylu.

Na działalność szkoły (lub innej instytucji) można zwrócić uwagę przez organizowanie wystaw tematycznych, konferencji naukowych, różnorodnych imprez, albo dzięki publikowaniu wyników badań, raportów, unikatowych fotografii, zabierając głos w sprawach ważnych dla lokalnej społeczności itp. Dobrze też wszystkie swoje wystąpienia firmować odpowiednio wymownym logo w postaci rysunku w połączeniu z nazwą własną lub lapidarnym skrótem myślowym. Wszelkie wypuszczane druki – foldery, informatory, ulotki – powinny się odznaczać dobrym papierem, rzetelnością zawartych danych, przejrzystością formy, a także elegancją.

Szkoła może się również zwracać bezpośrednio do rodziców, adresując swoje materiały wprost pod adres zamieszkania. Zawsze należy wyjaśnić na wstępie, skąd zaczerpnęliśmy ich dane. Po krótkim zaprezentowaniu sprawy, z którą się do nich zwracamy, należy przejść do podstawowych informacji o placówce, personelu, sukcesach szkoły, jej zamierzeniach, przypomnieć sylwetki znanych absolwentów, nie zapomnieć też o podziękowaniach personalnych, z wyraźnym zaznaczeniem, za jakie działania. Ważną rolę w promowaniu szkoły odgrywają także zdjęcia ilustrujące życie społeczności szkolnej na wielu płaszczyznach. Można je dołączać do informacji, wykorzystać w raportach, ulotkach, folderach, prezentować na wystawach, przekazywać jako upominki.

Dobrą okazją do prezentowania i promocji szkoły są takie imprezy, jak zakończenie roku szkolnego, święto szkoły, zawody sportowe, konkursy, nadanie szkole imienia, uroczystości rocznicowe, bale charytatywne. Wszystkie imprezy powinny spełniać pewne wymagania: jasno określony cel, zaproszenie do wzięcia udziału powinno zawierać listę przewidzianych gości, staranny plan dojazdu (miejsca parkowania), planowany przebieg spotkania. Imprezy powinny się zaczynać i kończyć punktualnie, a organizator nawet przez moment nie może wykazywać zagubienia, zmęczenia lub zniechęcenia.

Pamiętajmy, że promocja to nie tylko działania na pokaz, obliczone na pozyskanie uznania na zewnątrz. Ważny jest również wizerunek wewnętrzny, codzienny. Mieści się w nim klimat w szkole, jej estetyka i wystrój, widoczne na pierwszy rzut oka stosunki między pracownikami i relacje personelu z dyrektorem. Nie ma lepszego public relations szkoły, jak bezpieczne i zdrowe warunki do nauki i pracy, jasne kryteria oceniania wychowanków, sprawiedliwe zasady wynagradzania personelu, umiejętne rozwiązywanie konfliktów między wszystkimi stronami procesu nauczania. Jak to osiągnąć? Ależ to proste – przez dobry przepływ informacji, budowanie wzajemnego zaufania i równe traktowanie wszystkich pracowników.


Edmund Juśko
Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego
w Tarnowie



 

Grudzień 2006
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej