W rodzinnym domu dziecka
Każdego roku wzrasta liczba dzieci trafiających do placówek opiekuńczo- wychowawczych. Jedną z form takiej opieki są rodzinne domy dziecka umożliwiające rozwój zbliżony do warunków naturalnych: rodzina przyjmuje pod swój dach nowego członka. Nietrudno sobie wyobrazić, jak trudne muszą być początki wspólnego życia dla obu stron. Pewną pomoc niosą w tej sytuacji terapeuci zwani diagnostami, fachowcy, którzy mają wiedzę i doświadczenie w przezwyciężaniu barier psychicznych i formalnych. Ich rola zaczyna się w momencie przekazania dziecka przez sąd rodzinie zastępczej. Potrafią oni wpłynąć na szybsze nawiązanie więzi między wszystkimi członkami rodziny, ocenić aktualną sytuację dziecka i jego potrzeby, aby nowi rodzice szybciej i skuteczniej mogli kompensować braki nowego członka rodziny, niwelować niedociągnięcia i zaburzenia oraz wytyczyć prawidłowy rozwój podopiecznego.
Po pierwsze, trzeba się uporać z psychicznymi problemami, z jakimi wchodzi do nowego domu dziecko najczęściej opuszczone przez swoich najbliższych. Te tak zwane sieroty społeczne bardzo mocno, choć najczęściej nieświadomie, odczuwają porzucenie. Fakt ten pozostawia w psychice nawet bardzo małego dziecka trwały ślad. Dlatego cierpią one często na wiele bardzo zróżnicowanych zaburzeń. Najważniejszym zadaniem diagnosty na pierwszym etapie pomocy dziecku osieroconemu jest właściwa ocena jego potrzeb i aktualnej sytuacji, w jakiej się znajduje. Nie jest to jednak możliwe bez pomocy wielu innych osób mających kontakt z dzieckiem i jego rodziną, czyli pracowników socjalnych, wychowawców lub dalszych członków rodziny.
Dzieci, które trafiają w ostatnich latach do domów dziecka, są w większości tzw. sierotami społecznymi. Pochodzą z rodzin, w których relacje rodzic – dziecko były znacznie zaburzone lub dysfunkcyjne. Rodzice tych dzieci żyją, jednak nie chcą, nie mogą lub nie potrafią się nimi zaopiekować. Dlatego celem oceny aktualnej sytuacji dziecka i jego potrzeb jest nie tylko określenie dalszych losów dziecka przez wskazanie instytucji, która przejmie nad nim opiekę (dom dziecka, rodzina zastępcza czy rodzinny dom dziecka), ale również ma ona pomóc nowym opiekunom jak najlepiej zrozumieć swojego podopiecznego i pomóc mu. Ponieważ bardzo często oprócz rozstania dzieci doświadczyły od swoich najbliższych wielu krzywd, zarówno fizycznych, jak i psychicznych, wymagają one szczególnej troski od swoich nowych rodziców czy wychowawców.
|
Rodzina
|
Specjalizacja
|
|
terapeutyczna
|
Opieka nad dzieckiem wymagającym ze względu na stan zdrowia (psychicznego lub fizycznego) szczególnej troski, stosowania specjalistycznych zabiegów leczniczych i wychowawczych
|
|
resocjalizacyjna
|
Opieka nad dzieckiem zagrożonym demoralizacją lub już ją przejawiającym. Rodzina daje szansę uniknięcia sieroctwa społecznego i przywrócenia prawidłowego kierunku wychowawczego
|
|
preadopcyjna
|
Rodzina, która opiekuje się dzieckiem z zamiarem jego późniejszego adoptowania
|
Rodzice zawsze przechodzą specjalistyczne kursy, szkolenia i rozmowy mające na celu przygotowanie ich do prawidłowego prowadzenia rodzinnego domu dziecka. Według badań amerykańskich jednym z podstawowych czynników zapewniających powodzenie opieki zastępczej jest odpowiednie przygotowanie nowych rodziców. Moment przejmowania opieki nad dzieckiem można podzielić na dwa etapy – przed jej przyjęciem i po jej przejęciu, w których rodzice napotykają specyficzne problemy.
Ponieważ doświadczenia dzieci trafiających do rodzinnych domów dziecka często znacznie się różnią, bardzo ważne jest, aby diagnosta przygotował rodziców do nowych zadań związanych z specyficznymi potrzebami dziecka. Barbara Passini (2002) tak opisuje rolę przygotowania rodziny do sprawowania opieki zastępczej: „Aby wychowywać obce dziecko we własnej rodzinie, nie wystarczy tylko dobre serce i wola sprawowania opieki. Rodzinę trzeba do tego przygotować: trzeba poznać jej możliwości i warunki, trzeba nauczyć ją sprawowania opieki nad porzuconym, skrzywdzonym, często maltretowanym dzieckiem. Bardzo trudno wychować takie dzieci. Stąd ważny jest dobór odpowiedniej rodziny dla dziecka”.
|
Przed przejęciem opieki
|
Po przejęciu opieki
|
|
Diagnoza rodziców i przygotowanie ich do przejęcia opieki
|
Pojawienie się obaw związanych z pełnieniem roli
|
|
Ocena motywów i cech osobowości
|
Nawiązanie kontaktu emocjonalnego
|
|
Dobór rodziny dostosowany do potrzeb
|
Dostosowanie się dziecka do nowych warunków i wymagań
|
|
Przekazanie informacji o dziecku i przygotowanie do opieki nad nim
|
|
Dzięki informacjom diagnosty o dziecku i jego sytuacji rodzinnej nowi wychowawcy dowiadują się, jak powinni z nim postępować i jak mogą mu pomóc w likwidowaniu jego skomplikowanych problemów i zaburzeń. Właśnie dzięki rodzinie możliwe jest stworzenie klimatu dającego dziecku poczucie bezpieczeństwa. Stali opiekunowie, znający problemy poszczególnych dzieci, mają szansę nawiązać z nimi znacznie bliższe więzi emocjonalne, niż jest to możliwe w rodzinie biologicznej czy w domu dziecka. Dzięki temu mogą zmniejszyć u swoich podopiecznych poczucie odtrącenia, osamotnienia, braku przynależności, upokorzenia czy poczucia inności.
Życie w rodzinnych domach dziecka daje podopiecznym szansę przeżycia różnych sytuacji społecznych i osobistych, zetknięcia się z wieloma zjawiskami życia codziennego, nie tworząc poczucia izolacji wychowanków od społeczeństwa. Uczestniczenie w życiu rodzinnym, bliskie relacje z opiekunami, większe poczucie bezpieczeństwa dają okazję do zdobycia własnych doświadczeń, lepszego nawiązywania kontaktów społecznych i uczuciowych, a w wielu przypadkach są szansą zminimalizowania skutków choroby sierocej, na którą bardzo często cierpią te dzieci.
W rodzinnych formach opieki zastępczej, gdy opiekunowie pełnią rolę rodziców i są z nimi każdego dnia, możliwe jest znacznie lepsze poznanie potrzeb każdego dziecka i skuteczna pomoc w przezwyciężaniu trudności. Rodzinne domy dziecka, skupiając znacznie mniejsze grupy dzieci, pozwalają opiekunom na poświęcenie problemom podopiecznych znacznie większej uwagi, a dzięki temu też mają możliwość poznania i wspierania ich zdolności oraz rozbudzania nowych pasji.
W przeciwieństwie do domów dziecka w rodzinnych formach opieki zastępczej każde dziecko ma stworzone warunki, w których nie narusza się jego prywatności i intymności. Przebywanie w takich warunkach wpływa w znacznym stopniu na polepszenie spostrzegania przez te dzieci własnej sytuacji. Mają one szansę czuć się potrzebne, kochane i szanowane, czego brakowało im w prawdziwym domu czy w domu dziecka.
Bardzo często zapomina się również o przygotowaniu dzieci mieszkających już w danej rodzinie do przyjęcia jej nowych członków. Rodzeństwo często się cieszy z nowych dzieci w ich rodzinie, jednak rzadko zdaje sobie sprawę z trudności, z jakimi ich przybrane rodzeństwo ma kłopoty, lub tego, jak zmieni się po jego przyjęciu sytuacja rodzinna. Bardzo ważnym zadaniem psychologa jest uświadomienie rodzicom, jak ogromne znaczenie ma przygotowanie dzieci biologicznych i nie tylko ich do przyjęcia nowych, przybranych dzieci. Właściwe przygotowanie całego systemu rodzinnego umożliwia szybsze i łatwiejsze nawiązanie nowych więzi i poprawnych kontaktów. Niezbyt duża liczba dzieci ułatwia też powstanie pozytywnych relacji między nimi. Traktują się one raczej jak rodzeństwo, a nierzadko zdarza się, że rzeczywiście są spokrewnieni. Dzięki temu czują się w takim miejscu bezpieczniej.
Szczegółowy plan działania
Opieka nad dzieckiem porzuconym, skrzywdzonym, niekiedy maltretowanym wymaga od opiekunów przezwyciężenia wielu trudności. Diagnosta pomaga rodzicom stworzyć adekwatny do aktualnych potrzeb dziecka plan działania, przez którego realizację rodzice będą dążyć do ustabilizowania sytuacji dziecka. Najczęściej spotykanymi problemami u podopiecznych przebywających wcześniej w domach dziecka czy rodzinach patologicznych są kłopoty szkolne, agresja, problemy osobowościowe, trudności w relacjach międzyludzkich i traumatyczne zdarzenia. Ze względu na różnorodność problemów, z jakimi borykają się dzieci, stworzony przez diagnostę i rodziców plan polega na pracy z rodziną dziecka, jak i na pracy indywidualnej z małoletnimi. Ważną rolę w urzeczywistnieniu tego planu odgrywa również osoba pedagoga, który na spotkaniach indywidualnych z dzieckiem pełni rolę osoby wspierającej. Przeprowadzając wspólnie z podopiecznym zadania i rozmowy, dąży on do odtworzenia przeszłości dziecka, umożliwia mu zrozumienie niejasnych dotąd dla niego zdarzeń z przeszłości, a także stara się nauczyć go ekspresji i uczuć i kontroli emocji.
Dzięki wsparciu, jakie daje dziecku osoba pedagoga, możliwe jest powstanie szans na stworzenie zastępczego środowiska rodzinnego. Zaangażowanie w tego typu terapię osób ważnych dla dziecka oraz odwiedzanie miejsc dla niego ważnych umożliwia mu świadome podjęcie decyzji o związaniu się z nową rodziną. Takie przygotowanie wychowanka w znacznym stopniu wpływa na jego zaaklimatyzowanie się w nowej rodzinie, która staje się dla niego źródłem poczucia bezpieczeństwa i umożliwia otrzymanie upragnionej miłości. Uzupełnieniem zajęć indywidualnych są zajęcia grupowe, w których uczestniczą wspólnie dzieci kandydatów na nowych opiekunów, jak i dzieci mające do nich trafić. Ich celem jest kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, umiejętności nazywania i wyrażania uczuć; świadomości praw i obowiązków; zminimalizowanie lęku przed zbliżającą się zmianą w życiu.
Rola diagnosty w momencie przejęcia opieki nad osieroconym dzieckiem nie ogranicza się wyłącznie do pracy z sa
mymi rodzicami. Istotna w prawidłowej adaptacji dziecka w rodzinie jest współpraca między wszystkimi osobami mającymi bezpośredni wpływ na jego rozwój. Przede wszystkim niezbędny jest udział psychologa w ocenie aktualnej sytuacji dziecka i określeniu stopnia zaburzeń czy braków będących głównie rezultatem jego dotychczasowych doświadczeń.
Uświadomienie rodzicom konieczności przygotowania własnych dzieci do pojawienia się nowego członka rodziny może mieć znaczący wpływ na powodzenie i szybkość zaaklimatyzowania się podopiecznego. Bardzo istotne w kształtowaniu dalszego rozwoju dziecka jest stworzenie przez diagnostę i rodziców planów działania, które umożliwiają skupienie się na stopniowym likwidowaniu braków rozwojowych i zaburzeń, a także na rozwijaniu umiejętności u swoich pociech.
Poradzenie sobie z tak ogromnymi trudnościami w momencie przejmowania opieki nad dzieckiem, bez pomocy osób doskonale orientujących się w problemach dzieci osieroconych i znających specjalistyczne formy pomocy takim podopiecznym, byłoby bardzo trudne, a w dużej mierze niemożliwe.
Magdalena Plewka
Uniwersytet im Adama Mickiewicza w Poznaniu
Literatura
1. J. Matejek, „Rodzina zastępcza jako forma opieki nad dzieckiem osieroconym” [w:]
A. Kalus (red.) W świecie dziecka osieroconego i rodziny adopcyjnej, Opole 2002.
2. W. Stelmaszuk, „Dziecko w rodzinie zastępczej”[w:] E. Milewska, A. Szymborska (red.), Rodzice i dzieci, psychologiczny obraz sytuacji problemowej, MEN, Warszawa 2000.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14