Pokaż środkowy palec!
W Instytucie Pedagogicznym Uniwersytetu Szczecińskiego pod kierunkiem prof. dr hab. B. Rocławskiego przeprowadziłam badania sześcioletnich dzieci, dotyczące stopnia czynnej i biernej znajomości słów odnoszących się do ciała ludzkiego, narządów wewnętrznych i ich potocznych nazw używanych przez dzieci.
W tym celu poddałam sondażowi diagnostycznemu 32 sześciolatków. Były to rozmowy z dziećmi, wywiady z nauczycielkami przedszkola i obserwacje bezpośrednie i uczestniczące. Z dziećmi rozmawiałam indywidualnie w osobnym pomieszczeniu, dostosowując czas i tempo pracy do możliwości danego dziecka.
Na wstępie informowałam je, że mogą odmówić odpowiedzi lub w każdej chwili przerwać rozmowę, jeśli będzie je to nudziło lub krępowało; czas poświęcony jednemu dziecku wynosił średnio 35 minut. Próbom poddałam 14 chłopców i 18 dziewczynek; wszystkie dzieci były zdrowe i zadbane; pochodziły z domów, w których rodzice na ogół mieli wykształcenie zawodowe lub podstawowe.
Okazało się, że do znanych części ciała ludzkiego, narządów wewnętrznych i ich potocznych nazw używanych przez dzieci jako zasób słownika czynnego można zaliczyć: brodę, brzuch, czoło, głowę, język, kolano, nogę, oczy, oko, paznokieć, policzki, rękę, serce, ucho, włosy, zęby, natomiast w zasobach słownika biernego znalazły się: kostka, łokieć, nos, palec mały, palec środkowy, pas, pępek, pięta, plecy, rzęsy, skóra, stopa, szyja, twarz, usta.
Mało znanymi dla dzieci częściami ciała ludzkiego i narządami wewnętrznymi są: barki, bicepsy, biodro, czaszka, dłoń, dziąsło, jelita, kark, kciuk, kręgosłup, łopatka, łydka, migdałki, mózg, nadgarstek, obojczyk, pachy, palec serdeczny, palec wskazujący, paluch, piersi, płuca, podbródek, podniebienie, przełyk, ramię, rzepka, skroń, stopa, szczęka, talia, twarz, udo, tułów, ucho, warga, żebro, żyła, żołądek.
Badania wykazały, że przeciętnie dziecko 6-letnie potrafi poprawnie nazwać 32 części ciała, narządy wewnętrzne i potoczne odpowiedniki ich nazw (słownik czynny), co stanowi 44% ogólnej liczby nazw ujętych w teście, natomiast w słowniku biernym dziecko potrafi poprawnie pokazać 47 części ciała i narządów wewnętrznych, co stanowi 65% ogólnej liczby nazw ujętych w teście. Wniosek jest taki, że zasób słownictwa czynnego aż o 47% różni się od zasobu słownictwa biernego w zakresie nazywania części ciała ludzkiego, narządów wewnętrznych i ich nazw potocznych.
W swojej praktyce logopedycznej tak dobieram pomoce dydaktyczne, aby sprawdzić, w jakim zakresie dzieci posługują się nazwami części ciała. Stwierdzam, że w tej dziedzinie niewiele się zmieniło w ciągu ostatnich pięciu lat. Współpracując z nauczycielkami, staram się je informować o wynikach moich badań i o sposobach terapii logopedycznej. Zachęcam je, a w równej mierze dotyczy to rodziców i opiekunów małych dzieci, aby w swojej pracy dydaktycznej podczas zabaw ruchowych, czynności higienicznych, w codziennych działaniach zwracali uwagę na stosowany zasób słownictwa odnoszący się różnych obszarów życia.
Agnieszka Jakielaszek
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Koszalinie
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14