Imię i nazwisko:
Adres email:


Lekcja metodą zuchową

Reforma szkolnictwa w swych założeniach przewiduje równomierne oddziaływanie szkoły na wszystkie sfery rozwoju dziecka. W kształceniu zintegrowanym na poziomie klas I-III intensyfikacja rozwoju umysłowego dziecka oznacza stawianie mu coraz wyższych wymagań. W praktyce wygląda to tak, że maluchy coraz bardziej są traktowane jak dorośli uczniowie z pominięciem właściwych dla tego wieku potrzeb.

Reforma szkolnictwa w swych założeniach przewiduje równomierne oddziaływanie szkoły na wszystkie sfery rozwoju dziecka. W kształceniu zintegrowanym na poziomie klas I-III intensyfikacja rozwoju umysłowego dziecka oznacza stawianie mu coraz wyższych wymagań. W praktyce wygląda to tak, że maluchy coraz bardziej są traktowane jak dorośli uczniowie z pominięciem właściwych dla tego wieku potrzeb. W dodatku, na skutek reformy, w wielu szkołach gminnych, do których uczęszczają dzieci z kilku miejscowości, ze względu na odwożenie uczniów do domów zaraz po zakończeniu lekcji nie ma możliwości przeprowadzania zajęć pozalekcyjnych lub zbiórek zuchowych. A to właśnie metodyka pracy zuchowej umożliwia realizację celów wychowawczych, społecznych, a przy tym sprzyja aktywności fizycznej na własnym terenie. Rodzice, świadomie lub nieświadomie, zazwyczaj akceptują zmiany w tym kierunku.

Jedyna rzecz, jaka pozostaje, to organizowanie zajęć zuchowych w klasach I-III podczas pobytu w szkole, do czego bardzo zachęcam. Zabawa zuchowa może bowiem stanowić formę wzmocnienia, czyli przyspieszenia procesu przyswajania oraz utrwalania wiadomości i umiejętności zdobywanych przez uczniów. Te zajęcia można przeprowadzać w ramach bloku ematycznego. Wówczas, tak jak w gromadzie zuchowej, w której podstawą działania jest cykl tematyczny, podczas kilku zbiórek powiązanych ze sobą jednym wątkiem można zdobywać określoną sprawność zuchową. Stosowanie tej metodyki daje uczniom możliwość szerszej samorealizacji oraz uczy działania w grupie oraz wywiązywania się z podjętych zobowiązań. Także ocenianie uczniów przez nauczyciela może zostać urozmaicone przez przyznawanie im zróżnicowanych sprawności zuchowych.  

W programie wychowawczym klasy trzeciej w mojej szkole główny cel określiłam jako szukanie swojego miejsca w gromadzie. Realizuję go przez zdobywanie przez uczniów sprawności zuchowych w ćwiczeniach z samokontroli i samooceny.

Najpierw zapoznaję uczniów z regulaminem, który w pełni, jak mniemam, jest dostosowany do ich możliwości i zainteresowań. W zależności od tego, jaka sprawność jest zdobywana, dzieci realizują poszczególne zadania, po czym opisują swój wkład pracy. Umożliwia im to dokonanie właściwej samooceny, wyrabianie krytycyzmu wobec siebie. To zdobywane sprawności tanowią źródło informacji o samym sobie i są podstawą wystawienia sobie oceny. Sprawia to, iż dzieci bardziej ze sobą współpracują i wspólnie rozwiązują pojawiające się problemy. Poniżej zamieszczam przykłady bloków tematycznych w klasie III związanych ze zdobywaniem sprawności zuchowych.

 
Temat bloku
Zespołowa sprawność zuchowa
Jesień w lesie
Leśnik
Ruch drogowy
Kierowca
Sposoby podróżowania
Podróżnik
Zbliża się zima
Człowiek Zima
W dawnym Krakowie
Krakowianka/Krakowianin
Świat dalekiej Północy
Eskimos
Jakie zawody wykonują dorośli?
dr „Ojboli”
 

Zakres tematyczny ujęty w tabeli pokazuje, że możliwe jest zintegrowanie poszczególnych bloków tematycznych kształcenia zintegrowanego z pracą zuchową, co tak bardzo przyczynia się do rozszerzenia i urozmaicenia treści kształcenia.


Maria Hacia
Szkoła Podstawowa im. Romualda Traugutta w Krynicach

 

Czerwiec 2006
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej