Dobro i zło w pojęciu małych dzieci
Taka konieczność pojawia się wraz z pójściem dziecka do szkoły, kiedy styka się ono z różnymi zachowaniami rówieśników, rozmaitym rozumieniem pojęć społeczno-moralnych wyniesionym z domu. Na początku pojmowanie to dotyczy głównie poczucia uczciwości oraz respektowania określonych zasad zawartych w nakazach i zakazach. Dzieci w tym wieku – według im tylko znanych kryteriów – potrafią już odróżniać prawdę od fałszu. Rola nauczyciela w kształtowaniu pojęć moralnych u dzieci w klasach początkowych – dzięki działaniu w sferze motywacji i uczuć – polega na podsuwaniu takich drogowskazów, które będą pomocne w utrwalaniu właściwych wyborów moralnych.
Wraz z wiekiem dziecko przechodzi coraz wyższe etapy rozwoju moralnego, co nie znaczy, że u wszystkich przebiegają one jednakowo. Niektóre jednostki mogą zatrzymać się w rozwoju moralnym, co może mieć negatywny wpływ na ich późniejsze przystosowanie społeczne. Zadaniem wychowawców jest uczenie rozumienia pojęć jako elementów niezbędnych w poznawaniu otaczającej rzeczywistości. Drogą do tego jest kojarzenie nazw z rzeczami, zjawiskami, procesami kulturowymi, społecznymi i moralnymi.
Analiza uzyskanych wyników wskazuje, że najwyższy poziom w zakresie doświadczeń społecznych dotyczy grupy tematycznej samodzielność. Równie dobry poziom dzieci prezentują w zakresie tematyki związanej z pomocą innym, co często jest przedmiotem oddziaływań wychowawczych. Dobry jest również poziom doświadczeń uczniów związanych z udziałem w życiu społecznym klasy, szkoły, środowiska – chętnie i aktywnie biorą udział w życiu klasy, uroczystościach klasowych, szkolnych i środowiskowych. Znacznie niższą aktywność uczniowie przejawiają z własnej inicjatywy i w informowaniu innych. Trudno jest im ocenić zachowania innych osób, przeciwstawić się złemu, nieodpowiedniemu zachowaniu, co być może wynika z obawy przed brakiem akceptacji ze strony rówieśników.
Jednak w teście słownikowym uczniowie dokonali prawidłowej oceny zachowań, co wskazywałoby na to, iż dobrze znają dyrektywy postępowania w tym zakresie. Najniższy jest stopień samooceny.
Test słownikowy do badania rozumienia pojęć społeczno-moralnych składał się z dziewięciu zadań. Ogółem 70% uczniów dokonuje prawidłowych wyborów społeczno-moralnych, poprawnie kojarzy pojęcia z ich definicjami i potrafi określić dane pojęcie. Najlepszych odpowiedzi (89,5%) udzielili uczniowie w przypadku zadań dotyczących kłamstwa i prawdy, co wynika z bezpośrednich oddziaływań wychowawczych dorosłych, rodziców oraz nauczycieli.
Uczniowie dobrze znają (87,5%) normy dotyczące koleżeństwa, z czym bezpośrednio i najczęściej stykają się w szkole, gdzie na zajęciach wpajane są zasady właściwego współżycia. Znacznie niższy poziom uczniowie przejawiają w zakresie pojęć dotyczących życzliwości i obowiązkowości (78%), natomiast norma uczciwości (59%) i bohaterstwo (58,7%) prezentują najniższy poziom, chociaż problematyka uczciwości jest bardzo często omawiana w toku różnego rodzaju działalności wychowawczej. Natomiast w przypadku pojęcia dotyczącego bohaterstwa uczniowie najprawdopodobniej nie potrafili w pełnym stopniu skojarzyć pojęcia z cechami, jakie je charakteryzują.
Wyniki badań dotyczących aktywności społecznej dziesięcioletnich uczniów i rozumienia przez nich pojęć społeczno-moralnych wskazują, że z jednej strony mamy do czynienia z bardzo dobrą znajomością reguł dotyczących prawdy i koleżeństwa, z drugiej zaś ze słabą dotyczącą bohaterstwa i uczciwości. Stwierdzić można zatem, iż w kształtowaniu sfery społeczno-moralnej uczniów dominują liczne oddziaływania wychowawcze, kontakty (przyjaźnie, konflikty) z rówieśnikami, które działają z różnym nasileniem i w różnym stopniu.
Lilla Bobakowska
Szkoła Podstawowa w Jasiennej
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14