Dlaczego grupy rozwojowe?
Obecnie do przedszkoli uczęszczają dzieci w wieku 3-6 lat. W większości placówek dzieci są podzielone na grupy zgodnie z wiekiem: trzylatki, czterolatki, pięciolatki oraz tzw. zerówka, czyli sześciolatki.
W naszym przedszkolu jest inaczej. Od roku 1992 istnieją grupy wielowiekowe. Do każdej z nich uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 5 lat. Uważam, że wychowanie w przedszkolu ma być kontynuacją i uzupełnieniem działań opiekuńczych i wychowawczych rodziny, a wyznacznikiem pracy edukacyjnej nauczyciela powinien być rozwój dziecka, a nie data jego urodzenia. Rada pedagogiczna z aprobatą przyjęła ideę grup wielowiekowych. Nauczycielki widziały wiele plusów pobytu małego dziecka w takiej grupie, jakkolwiek miały świadomość tego, że dużo będą musiały w swej pracy zmienić i proces ten będzie trwał kilka lat. Nie oponowali też rodzice, choć mieli pytania dotyczące głównie realizacji programu edukacyjnego. Dziś działające w naszym przedszkolu grupy już nikogo nie dziwią.
Po ośmiu latach pracy możemy stwierdzić, że tworzenie grup wielowiekowych, nazwanych przez naukowców grupami rozwojowymi, jest wysoce uzasadnione.
- Dzieci w takiej grupie bardzo łatwo przystosowują się do warunków życia przedszkolnego. Sprzyja temu to, że nie musimy rozdzielać rodzeństwa, kolegów z bloku, podwórka czy piaskownicy. Dobra adaptacja decyduje o wykorzystaniu przez dziecko szans rozwojowych stwarzanych przez przedszkole.
- Grupa wielowiekowa zapewnia w większym stopniu poczucie bezpieczeństwa.
- Dzieci w grupie o zróżnicowanym wieku stają się bardziej samodzielne i odpowiedzialne. Najmłodsze przedszkolaki bardzo szybko uczą się przez naśladownictwo i obserwację. Starszaki przejawiają naturalne zachowania opiekuńcze, dzięki którym uczą się, jak być odpowiedzialnym za siebie i za innych.
- Relacje między dziećmi cechuje większa otwartość i wrażliwość na potrzeby kolegów, co w efekcie powoduje zmniejszenie liczby konfliktów w zespole. Wzmacniają się więzi emocjonalne między członkami grupy i wzrasta poczucie tożsamości wewnątrz grupy i z całym przedszkolem.
- Dzieci w grupie rozwojowej potrafią organizować zespoły zabawowe o dużej aktywności twórczej, samodzielnie inicjują zabawy tematyczne z wykorzystaniem rekwizytów i podziałem na wiele ról. Dzięki wspólnej zabawie dzieci młodszych i starszych każde z nich gromadzi wielostronne doświadczenia, głównie emocjonalne i społeczne.
- U przedszkolaków z grupy wielowiekowej obserwujemy szybszy rozwój języka i nabywania kompetencji językowych nie tylko dzięki relacji dziecko-osoba dorosła, ale także dziecko-dziecko.
- Nauczycielowi pracującemu w grupie wielowiekowej łatwiej indywidualizować pracę z dzieckiem, a dziecku łatwiej osiągać sukcesy na miarę jego możliwości. Osobisty sukces i samozadowolenie rozbudzają w dzieciach poczucie własnej wartości i wpływają na pozytywny obraz własnej osoby.
- Taki model grupy zbliża przedszkole do wzorca rodziny.
Pewien problem w grupie wielowiekowej stanowią dzieci pięcioletnie. W wieku pięciu lat zmienia się postawa dziecka wobec świata. Dotychczasowe podejście iluzyjno-zabawowe, fantazjujące zastępuje myślenie bardziej rzeczowe - konkretne. Aby uwzględnić potrzeby rozwojowe pięciolatków, utworzyliśmy w przedszkolu “Klub pięciolatka". Spotykają się w nim dzieci pięcioletnie z całego przedszkola podczas odpoczynku dzieci młodszych. Zadaniem klubu jest poszerzenie oferty edukacyjnej dla pięciolatków. Spotkania klubowe trwają ok. 1,5 godziny. Forma organizacyjno-edukacyjna klubu sprawdziła się w ciągu trzech lat działalności, a opis jego osiągnięć mógłby stanowić osobny artykuł.
Praca nauczyciela w grupie rozwojowej wymaga od niego dużego zaangażowania, otwartego stylu i stosowania eklektycznych metod edukacyjnych. Mając na uwadze korzyści, jakie dziecko uzyskuje, przebywając w grupie wielowiekowej, myślę, że ich tworzenie powinno być przyszłością przedszkoli.
Ewa Baranowska
Przedszkole nr 115, Poznań
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14