Imię i nazwisko:
Adres email:


Przypowieść antypedagogiczna

Było to bardzo, bardzo niedawno temu, w pewnym kraju na skrzyżowaniu Europy i Azji. W jednym miasteczku, nie za dużym i nie za małym, do pewnej szkoły podstawowej chodziło dwóch chłopców, Adaś i Bartek. Wiele tych chłopców różniło, ale jedno łączyło: konsekwentny brak gorliwości w odrabianiu zadań domowych.


Tak więc do stałych fragmentów lekcji w owej szkole podstawowej należało ujawnianie przez Adasia i Bartka braku zadania nauczycielowi. Jak wspomniałem, wiele chłopców różniło, więc uzasadnienie owego braku było odmienne. Adaś ze spuszczoną głową oświadczał: - Zapomniałem odrobić zadania, proszę pana. - Bartek zaś, z głową podniesioną, deklarował: - Nie chciało mi się odrobić zadania, proszę pana.Nauczyciel chłopców był pedagogiem cenionym i zasłużonym, co poświadczały liczne dokumenty wystawione przez władze oświatowe oraz odznaczenia przypinane z okazji świąt i uroczystości szkolnych. Zgodnie z miejscową tradycją pedagogiczną różnicował zatem podejście do każdego z chłopców. Adasia upominał słowami: - Pamiętaj, żeby nie zapominać o odrobieniu zadań - i stawiał mu w dzienniku kropkę. A Bartka surowo karcił za bezczelność i stawiał mu w dzienniku pałę z wykrzyknikiem. Potem wpisywał uwagę do dzienniczka.Obaj chłopcy ukończyli szkołę i poszli do liceum w dużym mieście. Nadal objawiali konsekwentny brak gorliwości w odrabianiu zadań domowych i na pierwszej lekcji w taki sam sposób uzasadnili swoje postępowanie. Tym razem nauczyciel chłopców był osobą młodszą, nie posiadającą ani pisemnego potwierdzenia mądrości przez władze oświatowe, ani odznaczeń, które mógłby przypinać z okazji świąt i uroczystości szkolnych. A podejście do każdego z chłopców także różnicował, ale według własnego widzimisię, co nazywał zdrowym rozsądkiem.Kiedy więc Adaś i Bartek na początku lekcji wygłosili swoje kwestie, nauczyciel zwrócił się do Adasia: - Adasiu, ten rodzaj niepełnosprawności, który zadeklarowałeś, da się wyleczyć i dlatego nie wolno w jego przypadku stosować jakiejkolwiek pobłażliwości. Dlatego stawiam ci pałę. A Bartkowi powiedział: - Bartku, nie tracę nadziei, że kolejne zadanie będzie ci się chciało odrobić. Stawiam ci kropkę. Po trzeciej kropce pojawi się pała. Pamiętaj, że może ci się w tym roku jeszcze tylko dwa razy nie chcieć.Na najbliższej wywiadówce rodzice Adasia i Bartka zażądali od owego nauczyciela wyjaśnienia, dlaczego postępuje w sposób tak różny od tego, do którego ich przyzwyczaiła poprzednia szkoła i który pamiętają jeszcze z własnych lat szkolnych. I otrzymali następujące wytłumaczenie:

- Kiedy w życiu dorosłym Adaś spróbuje uzasadnić zapomnieniem niewykonanie jakiegoś zadania, to z każdej normalnej firmy natychmiast go wyrzucą. Bo to znaczy, że nie nadaje się do żadnej pracy. Zostanie dożywotnim bezrobotnym i jego jedynym obowiązkiem będzie nie zapominać o terminie odbioru zasiłku.

- Jeśli zaś chodzi o Bartka… Rzeczy, które są dla nas ważne, chce nam się robić. Nie chce nam się wykonywać tego, co uważamy na błahe lub bezsensowne. Sposób myślenia Bartka daje mu więc życiową szansę. Będzie robił to, co uważa za ważne.

Rodzice chłopców chyba nie do końca zrozumieli, co chciał im powiedzieć ów nauczyciel. Bo przecież działo się to na skrzyżowaniu Europy i Azji. I ów kraj dopiero zaczął się powoli przesuwać w kierunku Europy.




Klemens Stróżyński


Styczeń 2001
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Szkoły niepubliczne skrzywdzone? STO interweniuje w sprawie dotacji

Redakcja portalu 14 Wrzesień 2019

30 lat wolności - zapraszamy na konferencję dla nauczycieli!

Redakcja portalu 13 Wrzesień 2019

HFPC pyta Ministerstwo Edukacji Narodowej o sytuację uczniów z niepełnosprawnościami

Redakcja portalu 07 Wrzesień 2019

Startuje II edycja Konkursu #cojaczytam

Redakcja portalu 06 Wrzesień 2019

Narodowe Czytanie 2019

Redakcja portalu 05 Wrzesień 2019


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej