Imię i nazwisko:
Adres email:


Treningi twórczości

Twórczość jest działalnością specyficznie ludzką i łatwo dostrzec w chwili obecnej szerokie zainteresowanie nią w społeczeństwie polskim. W nowej rzeczywistości społeczno-ekonomiczno-politycznej (także mentalnej) naszego kraju twórczość oraz jej propagatorzy cieszą się coraz większą popularnością, co jest “objawem powrotu do normalności" (E. Nęcka 1992).


O wzroście zainteresowania twórczością świadczy: powstawanie placówek edukacyjnych ukierunkowanych na działania twórcze, rozwój poradników, które omawiają, jak zdrowo i twórczo żyć, powoływanie działów kreacji w firmach oraz popularyzacja treningów twórczości i inwentyki w mediach.

Miejsce, jakie zajmuje fenomen twórczości w świadomości społecznej, można tłumaczyć dwojako. Po pierwsze, coraz powszechniejsza staje się oddolna inicjatywa jednostek i grup (lokalnych czy zawodowych) mająca na celu decentralizację zarządzania. Ma to służyć w dalszej perspektywie upowszechnieniu sytuacji promujących aktywne uczestnictwo w społeczeństwie, a nie jedynie wykonywaniu przydzielonych zadań. Nowe warunki wymagają osób myślących w nowy sposób. Powstaje w ten sposób zapotrzebowanie na szkolenia w zakresie twórczości.

Po drugie, powszechne uznanie zachowania twórczego za wartościowe i prestiżowe oraz lansowanie wizji homo creatus początku XXI wieku konkuruje z utrwalonym przekonaniem człowieka o własnej niekompetencji twórczej oraz jego zgodą na przydzielanie mu prac i obowiązków nie wymagających inwencji i pomysłowości. Z tej różnicy rodzi się również zapotrzebowanie na kształcenie zdolności twórczych.

W szkolnictwie próbą odpowiedzi na to zapotrzebowanie są autorskie programy nauczania, które w swojej organizacji i przebiegu wykorzystują elementy twórczości. Zobowiązani reformą systemu oświaty nauczyciele bardzo często tworzą scenariusze własnego rozwoju zawodowego zawierające projekty edukacyjne oparte na metodach nauczania alternatywnego. W tego typu formach kształcenia uczeń przestaje być biernym odbiorcą, stając się aktywnym uczestnikiem procesu edukacji.

Promowaniu postawy zaangażowania służą przede wszystkim formy warsztatowe i treningowe. Zajęcia, w których uczeń uczestniczy na zasadach bezpośredniego doświadczania, a nie pośredniego odbioru, uwzględniają w swojej strukturze elementy technik rozwijających twórczość i promujących zasady kreatywnego myślenia. Obserwując opisane wyżej działania, chciałabym poczynić kilka uwag na temat warunków koniecznych do uwzględnienia w organizowaniu tego typu aktywności edukacyjnej.

Porównanie tendencji mikro i tendencji makro w zachowaniu twórczym

 

TENDENCJA
MIKRO

TENDENCJA
MAKRO

rodzaj twórczości

twórczość stosowana twórczość ideologiczna

cel

rozwiązanie problemu maksymalizacja wyniku skuteczna metoda działania rozwój osobowości pożądany styl zachowania

obszar

przestrzeń problemowa biografia

czasoprzestrzeń

tu i teraz zawsze i wszędzie

rodzaj motywacji

motywacja poznawcza (ale!) zadaniowa lub instrumentalna podporządkowana innym motywom motywacja poznawcza (ale!) motywacja autonomiczna samoistna

rodzaj sytuacji problemowej

dobrze określona słabo określona

zasady

zasady regulujące zachowanie w konkretnych sytuacjach moralność, etyka

narzędzia

techniki heurystyczne filozofia życiowa doświadczenie

metatemat

kształtowanie świata przedmiotowego autoekspresja

Źródło: Jasielska (1998)

Osoba, która podejmuje się włączenia w swój program elementów twórczości czy prowadzenia treningów inwentycznego myślenia, jest zobowiązana do uznawania twórczości za wartość, która nadaje szczególną jakość człowiekowi oraz do postrzegania twórczości nie tylko w kategoriach doraźnej interwencji, w ramach której uczy szybkiego rozwiązywania problemów, ale procesu (lub postawy), który wspiera w jednostce i który służy jej rozwojowi. Dostrzeżenie tych dwóch perspektyw pozwala na swobodne konstruowanie ramy programowej oraz na dobieranie poszczególnych zadań stosownie do zgłoszonego przez grupę zapotrzebowania.

Spojrzenie z perspektywy makro (tabela) na zagadnienie twórczości umożliwia traktowanie poszczególnych zadań stawianych przed grupą jako luźnego kanonu inspirującego do poszukiwania własnych metod nauczania.

Ponadto pracując ze świadomością tendencji makro, podczas banalnego treningu twórczości aktywizujemy uczestników do jej realizowania i stwarzamy im bezpieczną przestrzeń do przeszukiwania swych zasobów i potencjałów. Techniki twórcze odwołują się do przeszłego doświadczenia, nie czyniąc z niego jednak głównego przedmiotu zainteresowania. Ich tematyka i praktyka koncentruje się przede wszystkim na tu i teraz uczestników. Takie wykorzystanie czasu i miejsca w procesie nauczania i w procesie grupowym sprzyja byciu autentycznym i otwartym na doświadczenie.

Projekty edukacyjne z elementami twórczego myślenia powinny odpowiadać na bezpośrednie zapotrzebowanie grupy, dla której są one przeznaczone. Młodzi, dorastający ludzie w związku z przeżywanym kryzysem tożsamości poszukują np. nowej jakości życia. Potrzebują dewaluacji czy reewaluacji rzeczywistości, w której się wychowali, a co za tym idzie stworzenia nowej - odpowiedniej do ich potrzeb. Ten proces burzenia i ponownego scalania może się odbywać kilka razy w życiu jednostki i byłoby dobrze, aby przebiegał zgodnie z zasadami twórczości. Zresztą okres adolescencji predysponuje jednostkę do rozwijania zdolności twórczych.

Jak dowiódł trwający dwadzieścia pięć lat projekt badawczy dotyczący twórczego myślenia, rozwój umiejętności twórczych (zdolności) pojawia się przede wszystkim podczas okresu adolescencji (Belfer 1990). Chociaż jak dotąd uważa się, że twórczość pojawia się we wczesnym dzieciństwie, to specyficzny rodzaj twórczego poznania rozwija się i konsoliduje w adolescencji, w której zachodzi podstawowy konflikt rozwojowy między separacją a fuzją. Kolejny proces aktywnego łączenia wieloaspektowych sprzeczności lub symultanicznych antytez jest wytworem silnych w okresie dorastania tendencji do opozycji i rebelii jako sposobów rozwiązywania zadań rozwojowych (Rothenberg 1996).

Dorastanie jest okresem szczególnej podatności jednostek na oddziaływania twórcze, przez co kształcenie dyspozycji twórczych przebiega bardziej płynnie niż w przypadku osób dorosłych. Trening twórczości można jednak z powodzeniem realizować także w grupie osób dorosłych, choć bez wątpienia grupa taka jest pozbawiona atrybutów młodości (istotnych w przebiegu treningu twórczego), takich jak: wigor, zapał, energia, skłonność do anarchii itp.

Bez względu na wiek uczestników osoba realizująca projekt powinna zwracać uwagę na predyspozycje grupy i przeanalizować następujące aspekty:

  • zdolność członków grupy do długiej, uporczywej pracy intelektualnej,
  • zapewnienie optymalnych warunków zarówno dla pierwotnej, indywidualnej twórczości poszczególnych uczestników, jak i twórczości zespołowej, opartej na wymianie informacji wtórnej o twórczości grupy,
  • utrzymywanie adekwatnego do zadań stawianych zespołowi poziomu energii,
  • dbanie o taką komunikację między członkami grupy, która motywuje członków i koordynuje ich działania.

Będący mediatorem między grupą a przedmiotem nauczyciel (lider), chcąc zrealizować cel poszczególnych, zorganizowanych twórczo lekcji, poza oczywistymi wiadomościami merytorycznymi powinien posiadać umiejętności związane z prowadzeniem grup inwentycznych oraz legitymować się bogatszym niż uczniowie repertuarem zachowań (np. zachowania zaradcze w sytuacjach konfliktowych). Jest także konieczne, aby znał podstawowe etapy rozwoju grupy oraz pojawiające się na każdym z tych etapów zjawiska (dzięki czemu może wykorzystać siły tkwiące w zespole). Odpowiada on także za “osadzenie" pracy grupy w odpowiednim czasie i podejmowanie przez nią wysiłków adekwatnych do manifestowanych zasobów.

Prowadzący grupę nauczyciel sam powinien być twórczy, tzn. elastyczny w obszarze, w którym działa (potrafi się wycofać w chwili, kiedy grupa staje się wewnątrzsterowna), zrównoważony emocjonalnie (dzięki czemu osoby biorące udział w treningu czują się bezpiecznie) oraz potrafić eliminować antykreatywne emocje (zazdrość, rywalizacja). Osobom, które chciałyby zdobyć jeszcze więcej informacji na temat twórczości i jej znaczenia dla indywidualnego i społecznego rozwoju jednostki oraz tym, którzy pragną trenować swoją i innych twórczość, polecam świetnie przygotowane merytorycznie rzetelne książki autorstwa Edwarda Nęcki pt. Trening twórczości oraz TRoP... Twórcze rozwiązywanie problemów.

Lekturą uzupełniającą dla innych, ale obowiązkową dla osób zdecydowanych na prowadzenie grup inwentycznych jest pozycja, będąca efektem praktyki terapeutycznej jej autorów, a dotycząca nie tylko warsztatu osoby prowadzącej grupy, ale także filozofii bycia liderem pod tytułem Grupy: zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej (aut. Corey, Corey)



Aleksandra Jasielska
WNS-UAM w Poznaniu


 

Październik 2001
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej