Imię i nazwisko:
Adres email:


Wychowanie - wspólny trud rodziny i szkoły

Problem trudności wychowawczych jest ciągle bardzo aktualny i otwarty, czego dowodem są liczne prace i wypowiedzi pedagogów oraz psychologów. Szybkie tempo życia w szkole w dobie komputeryzacji niesie ze sobą negatywne wartości.
Zachodzące zmiany społeczne, a przede wszystkim warunki życia powodują trudne, dwuznaczne sytuacje w życiu codziennym dzieci i młodzieży. Poza tym dziecko ulega ciągłej ewolucji w zakresie rozwoju psychicznego i fizycznego, zaczyna dorastać i zdobywać coraz więcej doświadczeń.


Według Z. Putkiewicza trudności wychowawcze to wszelkiego rodzaju czynniki wewnętrzne i zewnętrzne utrudniające prawidłowe zachowanie się dziecka. Doprowadzają one do zaburzeń niezgodnych z obowiązującymi normami współżycia społecznego i do zaburzeń poprawnych układów w stosunkach społecznych. Można je podzielić na dwie kategorie: indywidualne - związane z zaburzeniami powstałymi we wczesnej ontogenezie i ogólnym rozwojem jednostki i środowiskowe - związane z funkcjonowaniem rodziny i szkoły.

W obrębie pierwszej kategorii ważne jest życie płodowe dziecka. Jak wykazują liczne badania, na rozwój płodu mają wpływ zachowania i choroby matki w tym okresie. Nie bez znaczenia są także uwarunkowania genetyczne oraz przebieg porodu. Największe trudności wychowawcze pojawiają się w czasie dojrzewania biologicznego i umysłowego.

Budowanie własnej tożsamości przez dziecko w tym okresie jest bardzo trudne. Młodzi ludzie przez cały czas stają przed koniecznością dokonywania różnych wyborów, podejmowania określonych decyzji, których sens nie zawsze jest dla nich jasny i oczywisty. Dlatego też miotają nimi sprzeczne uczucia, emocje i myśli. Szukają własnego miejsca w rodzinie, w szkole i w społeczeństwie oraz własnego systemu wartości.

W kontaktach z rodzicami dzieci marzą o akceptacji w wielu sprawach, docenianiu ich osiągnięć, zaufaniu im, tolerancji dla ich zainteresowań. W rodzinie dziecko szuka oparcia i motywacji do działań, pragnie być kochane i chce być partnerem w rozmowach. Nie chce być przedmiotem, lecz podmiotem. Prawidłowe funkcjonowanie rodziny może zapobiec w dużym stopniu trudnościom wychowawczym.


Młodzież szuka stylu

W szkole, w której pracuję, spotykam młodych ludzi rozwiniętych intelektualnie i fizycznie, zwróconych całą osobowością do świata. Nic dziwnego, że kipią energią. Poszukująca i niecierpliwa młodzież często nie daje się trzymać w ryzach. Trudno ją zdyscyplinować w godzinach lekcyjnych, a jeszcze trudniej w czasie wolnym, gdzie staje się niezrozumiałym, chaotycznym żywiołem. Młodzież szuka własnego stylu, własnych zdań, własnych autorytetów. Czy je znajduje? Jaka jest w tych poszukiwaniach?

Często zagubiona w świecie dorosłych, zakompleksiona i zamknięta w sobie. Młodzi ludzie generalnie mają bardzo duże problemy z komunikacją, porozumiewaniem się zarówno z rówieśnikami, jak i z rodzicami oraz nauczycielami. Trudności te wynikają z faktu, że prawie nikt tak naprawdę z nimi nie rozmawia i nie potrafi ich wysłuchać, pomóc w rozwiązaniu problemów.

Szukają więc środowiska, które je zaakceptuje i wysłucha. Mogą się wtedy pojawić trudności wychowawcze związane ze złą decyzją, z przynależnością do nieformalnych grup, które rządzą się własnymi zasadami i systemem wartości. Bywa, że wkraczają na drogę przestępstwa.

Sekty są wielkim niebezpieczeństwem, rokrocznie ginie w nich dużo młodych ludzi. Refleksja w rodzinie nad tym, dlaczego tak się stało, przychodzi zbyt późno. Tylko znikomy procent młodzieży ponownie odnajduje się w kręgu rodzinnym. Trudności wychowania zawsze mają konkretną przyczynę, o czym powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele. Rodzina jest podstawową komórką społeczeństwa i na niej spoczywa obowiązek wychowania dziecka. Gdyby rodzice więcej czasu poświęcali swoim pociechom, a nie obarczali odpowiedzialnością za trud wychowania szkołę - nie byłoby tylu niepożądanych zachowań dzieci.

Rodzina i szkoła nie mogą funkcjonować niezależnie od siebie w procesie wychowania. Wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy z konieczności współpracy ze szkołą. Bardzo często się zdarza, że dom i szkoła nie znają się wzajemnie, nie rozumieją potrzeby i konieczności zbliżenia się do siebie. Skutki wzajemnej izolacji tych dwóch środowisk prowadzą do zaniedbań wychowawczych, z reguły dla dziecka szkodliwych. Rodzina i szkoła mogłyby uniknąć wielu trudnych sytuacji, gdyby było między nimi współdziałanie nastawione na poznanie zachowań dziecka w obydwu środowiskach. Gdy rodzina i nauczyciele znają warunki jego życia, problemy kolegów - wówczas oddziaływanie wychowawcze jest łatwiejsze.

W wyniku wieloletnich własnych spostrzeżeń i przemyśleń oraz na podstawie doświadczeń rodzinnych i pedagogicznych sformułowano następujące wnioski i sugestie pomocne w zapobieganiu trudnościom wychowawczym:

Rodzice - realizują swoje powinności macierzyńskie i ojcowskie przez:

  • stworzenie dobrej i ciepłej atmosfery rodzinnej,
  • okazywanie pozytywnych uczuć; dziecko musi być kochane przez rodziców,
  • stosowanie właściwych metod wychowawczych,
  • ocenianie osiągnięć dziecka i pozytywne motywowanie do dalszej pracy,
  • interesowanie się nauką dziecka i utrzymywanie kontaktu ze szkołą,
  • stworzenie odpowiednich warunków do nauki i wypoczynku,
  • poznanie środowiska rówieśniczego, w którym przebywa dziecko nie tylko na terenie szkoły, ale także poza nią,
  • rozmawianie z dzieckiem na interesujące tematy; pomoc w rozwiązywaniu napotykanych trudności,
  • partnerstwo w rozmowach,
  • tolerancję dla zainteresowań dziecka.

Nauczyciel - jako autorytet osobowy i zawodowy:

  • wykazuje się bardzo dobrą znajomością programów nauczania,
  • umiejętnie i zrozumiale przekazuje wiedzę,
  • stosuje właściwe metody i formy pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.
  • sprawiedliwie i obiektywnie ocenia,
  • budzi i rozwija zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
  • organizuje stałe spotkania z rodzicami w celu rozbudzania w nich poczucia współodpowiedzialności za wychowanie dzieci,
  • organizuje zajęcia psychoedukacyjne na temat podstawowych reguł współżycia społecznego,
  • przejawia miły, ciepły i serdeczny stosunek do uczniów,
  • traktuje uczniów podmiotowo,
  • pomaga uczniom z rodzin patologicznych.


Irena Makaruk
Biała Podlaska



Luty 2001
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej