Wakacje bez szkolnej presji. Rozmowa z Hanką Bielak, gospodarzem Ośrodka Terapii Środowiskowej SPOZA
- Zacznijmy od tego, że ciągle wzrasta liczba dzieci potrzebujących pomocy psychologicznej; obecnie około 20 procent populacji uczniów szkół podstawowych i gimnazjów nie potrafi odnaleźć się w szkole, żyć w grupie rówieśniczej. Są to dzieci nacechowane agresywnością, nadpobudliwe lub zamknięte w sobie, zahamowane w rozwoju. Niepokojąco wzrasta liczba uczniów z niepowodzeniami szkolnymi. Raporty Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN pokazują, że 15 procent populacji uczniów to dzieci z problemami w czytaniu i pisaniu, w tym cztery procent to dzieci dyslektyczne. Nasila się też odsetek uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi, a około ośmiu procent młodzieży określa się jako niedostosowaną społecznie, przez co należy rozumieć: młodociani złodziejaszkowie, bezmyślni wandale, wagarowicze - tj. kręgi młodzieżowe, w których przemoc jest atrybutem funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
- Czym wyjaśnić zjawisko wzrostu liczby dzieci i młodzieży z problemami emocjonalnymi?
- Młodzież rozchwiana emocjonalnie to efekt błędów wychowawczych w domach i rozmaitych zaniedbań w szkołach. Błędy wychowawcze rodziców sumują się z trudnościami związanymi z adaptacją dzieci w szkolnych grupach rówieśniczych i często trudnymi do spełnienia oczekiwaniami ze strony wychowawców i pedagogów. To lawina, która przerasta wytrzymałość psychiczną ucznia i w krótkim czasie doprowadza do zahamowań emocjonalnych, z jakimi niełatwo radzi sobie zarówno dziecko, jak i jego rodzina. Na to dodatkowo nakładają się patologiczne przejawy życia szkolnego: tu za jedynie skuteczny sposób rozwiązywania problemów wychowawczych uważa się pozbycie ucznia. Nawet poradnie wychowawcze, proponując niedostosowanym uczniom nauczanie indywidualne, fundują im w następstwie coś jeszcze gorszego - inwalidztwo społeczne. Bo w wyniku ograniczenia kontaktów z rówieśnikami następuje niedorozwój emocjonalny i społeczny.
- Rozumiem, że w ośrodku SPOZA próbuje się zaradzić złu?
- W ośrodku terapii środowiskowej stowarzyszenia SPOZA przy ulicy Targowej 66 w Warszawie prowadzimy zajęcia poradniczo-rehabilitacyjne dla dzieci i warsztaty dla rodziców. Warunkiem udziału dziecka w zajęciach jest jednoczesne uczestnictwo rodziców w warsztatach rozwijających ich umiejętności wychowawcze. Zajęcia prowadzone przez psychologów odbywają się dla dzieci dwa razy w tygodniu, a dla rodziców raz w tygodniu. To bardzo ważne, aby rodzice rozwijali swoje umiejętności wychowawcze równolegle z korekcją zachowań dzieci, bo wtedy łatwiej jest dostosować metody wychowawcze i towarzyszyć dziecku w trudnej drodze dochodzenia do zmiany postawy wobec nieprzewidzianych sytuacji życiowych.
- W ośrodku SPOZA podczas zajęć terapeutycznych koryguje się te postawy... Co zrobić, aby zostać uczestnikiem kursu?
- Przyjść do nas. Po wstępnej rozmowie, podczas której określamy rodzaj i zakres oczekiwanej pomocy, podpisujemy kontrakt terapeutyczny. Grupy uczestników mają charakter półotwarty i można zrezygnować z zajęć w dowolnym czasie. Otwarcie ośrodka odbędzie się 9 czerwca br. i na ten temat będzie jeszcze więcej informacji w gazetach. Ale już dziś, po zakończeniu roku szkolnego, proponujemy kontynuowanie zajęć korekcyjnych na obozie terapeutycznym, który organizujemy pod koniec sierpnia nad morzem w ośrodku wypoczynkowym w Karwi. Obóz jest głównie przeznaczony dla dzieci, ale w szczególnych przypadkach umożliwimy pobyt rodzica, aby oderwanie dziecka od rodziny w czasie wakacji nie spowodowało u niego głębszych urazów.
W programie przewidziano dużo zajęć ruchowych, sportowych, atrakcyjne wycieczki krajoznawcze i rozmowy w grupie rówieśniczej. Będzie z nami instruktor pływacki, dwu psychologów, pielęgniarka z przeszkoleniem psychiatrycznym oraz wychowawcy - członkowie zarządu stowarzyszenia SPOZA. Obóz jest zlokalizowany w pensjonacie "Jagoda", który ma odpowiednie dla dzieci pomieszczenia oraz doskonałe zaplecze kuchenne i sanitarne. Zapewniamy cztery posiłki dziennie i opiekę medyczną.
- Zaleca Pani rodzinne wyjazdy wakacyjne czy może rozdzielne?
- Wakacje są niepowtarzalną okazją do wspólnego pobytu dzieci z rodzicami i do korygowania swoich zachowań w sytuacjach bezpiecznych. Wakacje to właściwie jedyny okres w życiu ucznia, kiedy może on pobyć z rodzicami na warunkach partnerskich - bez obciążeń związanych z obowiązkiem szkolnym. Swoje zalety ma jednak również pobyt dzieci i młodzieży na wszelkiego rodzaju koloniach i obozach. Szkoły bowiem nie radzą sobie ze wzrastającą liczbą uczniów trudnych, a nauczyciele nie potrafią diagnozować przyczyn destrukcyjnych zachowań dzieci; z kolei dzieci niepewnie poruszają się na krawędzi zachowań akceptowanych przez nauczycieli oraz rówieśników. Obóz wakacyjny to okazja do spędzenia czasu w grupie rówieśniczej pozbawionej codziennych napięć; dzieci przebywają w atmosferze akceptacji i środowiskowego zrozumienia. Wakacje to okres nawiązywania trwałych przyjaźni i edukacji prospołecznej.
- A co na nadchodzące wakacje stowarzyszenie SPOZA proponuje rodzicom?
- Wszystkim rodzicom życzymy solidnego wypoczynku, a rodzinom potrzebującym wsparcia psychologicznego proponujemy kontakt z ośrodkiem SPOZA i czynne uczestnictwo w programie "Pomoc dla samopomocy", sponsorowanym przez gminy i dzielnice Warszawy. W ramach tego programu dzieci, skierowane przez pedagogów szkolnych, uczestniczą w ciągu roku szkolnego w zajęciach terapeutycznych stymulujących rozwój zainteresowań i twórczego myślenia (ich rodzice w tym czasie biorą udział w warsztatach umiejętności wychowawczych).
Do ośrodka przy Targowej zapraszamy zwłaszcza rodziców dzieci nadpobudliwych, z trudnościami adaptacyjnymi, rodziców dzieci nieśmiałych oraz dyslektycznych. Preferencje mają dzieci z orzeczonym nauczaniem indywidualnym. Zapraszamy też do udziału w naszych obozach integracyjnych. W roku obecnym w zajęciach na obozie w Karwii wraz z dziećmi emocjonalnie nadpobudliwymi będą uczestniczyć dzieci niesprawne ruchowo. Wszystkim dajemy szansę wyrażania własnych uczuć, budowania relacji partnerskich w grupie rówieśniczej i poza nią, szansę na wzmacnianie poczucia własnej wartości i rozbudzanie naturalnej u dzieci ciekawości otaczającym je środowiskiem i dziejami kraju. Niech czas wakacji będzie czasem pozytywnych doświadczeń, czasem nauki bez szkolnej presji i rodzicielskiej nadopiekuńczości.
Rozmawiał
B.J.K.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14