Imię i nazwisko:
Adres email:


Miejsce pedagoga w świetlicy

Świetlica szkolna jest miejscem, w którym dziecko spędza sporo czasu. W zależności od potrzeb środowiska świetlica oferuje opiekę od godzin rannych do późnych godzin popołudniowych.


 

Podczas pobytu w przedszkolu dziecko je obiad, odrabia lekcje, bawi się. Ostatni z wymienionych elementów zależy od inicjatywy, umiejętności wychowawcy, przyjętych przez niego form pracy oraz oczywiście od zaplecza i środków, jakimi dysponuje. Jest to tylko schemat, który należy poddać weryfikacji na podstawie analizy poszczególnych świetlic i poznania pracujących w nich wychowawców. Szczególną uwagę chciałybyśmy zwrócić na to, że :

  • zachowanie dziecka w świetlicy jest często w mniejszym stopniu niż podczas lekcji ograniczone nakazami i zakazami, a nawet częstokroć ich pozbawione. Stąd też reakcje dziecka są bardziej naturalne i spontaniczne. Stwarza to sposobność poznania lub zaobserwowania nieprawidłowości, które nie mogły zostać zauważone przez wychowawcę klasy,
  • kontakt wychowawcy świetlicy z rodzicem dziecka wnosi istotne informacje o dziecku, które mogą świadczyć o potrzebie udzielenia pomocy rodzinie bądź samemu dziecku,
  • spotkania z rodzicami stwarzają okazję do nawiązania rozmowy, która pozwoli wychowawcy zrozumieć problemy dziecka, być może też zaradzić złej sytuacji domowej.

Tak właśnie wygląda zakres kompetencji pedagoga szkolnego. Jego działalność na terenie szkoły, współpraca z instytucjami i znajomość ich możliwości w dziedzinie wspierania funkcjonowania rodziny, a także posiadana wiedza dają zarówno dzieciom, jak i ich rodzicom szansę znalezienia właściwych dróg pomocy.

Niestety w świadomości wielu osób kontakt z pedagogiem jest czymś niestosownym. Przeszkadza to niejednokrotnie w realizacji trudnych zadań pedagoga. Sprostowanie tego poglądu jest możliwe również dzięki opinii wychowawców klas i wychowawcy świetlicy. To właśnie oni mogą wskazać szeroki wachlarz możliwości, jakimi dysponuje pedagog.

Bardzo ważnym elementem współpracy jest ustalenie zasad postępowania w specyficznych przypadkach (dzieci wymagających szczególnego podejścia) bądź poinformowanie wychowawcy świetlicy o ustaleniach poczynionych już przez pedagoga z wychowawcą klasy. Poza tym pedagog w świetlicy może występować jako konsultant w sytuacjach tego wymagających, sprawiających problem wychowawcy. Może zainicjować nowe formy pracy z dziećmi, służyć wiedzą i umiejętnościami.

Z tego, co powiedzieliśmy wynika, że świetlica szkolna nie jest przechowalnią dla dzieci, a obserwacje ich opiekunki mogą być przydatne w realizowaniu zadań wychowawczych szkoły. Współpraca pedagoga z wychowawcą świetlicy poszerza nie tylko pole jego działania. Rozwija też zakres wiedzy o potrzebach uczniów i zwiększa możliwości udzielania im pomocy.



Agnieszka Anielska
Violetta Wróblewska
Szkota Podstawowa nr 18 w Sosnowcu
 

Czerwiec 2001
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej