Imię i nazwisko:
Adres email:


Dobra szkoła opłaca się wszystkim

Na dzisiejsze problemy polskiej oświaty, która wymaga jak najpilniejszego rozpoczęcia procesu reformowania, złożyło się wiele przyczyn.


Żadne drobne zmiany i korekty nie stworzą możliwości poprawy jakości kształcenia w Polsce. Kryzys szkolnictwa wymagał bowiem podjęcia kompleksowej reformy całego systemu, dlatego głównymi obszarami wprowadzanych zmian są:
  • struktura systemu,
  • nadzór i administracja,
  • sposób i źródła finansowania szkół,
  • status nauczycieli,
  • kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli,
  • podstawy programowe i programy oraz sposób nauczania,
  • system oceniania i egzaminowania.

Taka kompleksowa reforma powinna spowodować wiele zmian, takich jak:

  • przywrócenie właściwych proporcji między przekazem wiadomości, kształceniem umiejętności oraz wszechstronnym rozwojem uczniów,
  • uwzględnienie kształtowania osobowości, aktywności i umiejętności ucznia,
  • wspieranie rozwoju każdego ucznia,
  • nadążanie systemu edukacyjnego za tempem i zakresem przemian cywilizacyjnych i społecznych,
  • zwiększenie autonomii szkół oraz lepsze wykorzystanie ich zasobów i możliwości,
  • promowanie i właściwe motywowanie twórczych i skutecznych nauczycieli, którzy swoją pracą przyczyniają się do zapewnienia dobrej jakości pracy szkoły,
  • związanie szkoły z rodziną i społecznością lokalną,
  • unowocześnienie form i sposobów nauczania ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności współpracy i współdziałania oraz powiązania zajęć z umiejętnościami i wiedzą praktyczną,
  • zmiana relacji i atmosfery panującej w szkole.

Mam nadzieję, że wszystkie te problemy, na które zwróciłem uwagę, wystarczająco uzasadniają potrzebę rozpoczęcia reformy, co lapidarnie ujmuje stwierdzenie: “Dobra szkoła opłaca się wszystkim".

Od tego ogólnego wstępu przejdę do opisu naszego przypadku wdrażania WDN (wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli) w szkole, którą mam przyjemność kierować od ponad dziesięciu lat. Rozpoczęciem realizacji procesu wspólnego reformowania szkoły przez zespół nauczycieli naszej szkoły były trzydniowe zajęcia informacyjno-szkoleniowe zorganizowane pod koniec sierpnia 1998 roku, które obejmowały między innymi:

  1. informacje dotyczące prac MEN nad projektem reformy,
  2. seminarium “Reforma szansą dla aktywnych i twórczych nauczycieli",
  3. warsztaty pn. “Programy nauczania", podczas których poruszaliśmy między innymi następujące zagadnienia: na co zwracać uwagę przy wyborze programu nauczania, jak konstruować programy nauczania (na przykładzie ścieżki edukacji prozdrowotnej),
  4. przyjęcie programu pracy szkoły na  rok szkolny 1998/1999 z uwzględnieniem  uzgodnionego priorytetu “Wprowadzenie metod aktywizujących do pracy z uczniami oraz współpracy nauczycieli".

I tak to się zaczęło... W niniejszym opracowaniu podaję opis tego, co się wydarzyło w naszej szkole w ciągu jednego roku szkolnego (1998/1999). Wiem, że ten rok rozpoczął pewien nowy etap rozwoju naszej szkoły.

Główne obszary tematyczne WDN w roku szkolnym 1998/99 zrealizowane w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 1 STO w Warszawie:

Doskonalenie nauczycieli. Dotyczyło ono:

  • komunikacji interpersonalnej,
  • umiejętności pracy zespołowej,
  • umiejętności stosowania różnych technik aktywizujących w nauczaniu.

Reforma programowa szkoły:

  • zapoznanie z zapisami “Podstawy programowej",
  • wybór lub tworzenie programów nauczania,
  • opracowanie wizji nauczania międzyprzedmiotowego dla poszczególnych etapów kształcenia.

Program wychowawczy szkoły:

  • analiza obecnej sytuacji,
  • wypracowanie zmian dotyczących słabych punktów,
  • opracowanie nowego “Ramowego programu wychowawczego szkoły".

Wewnątrzszkolny system oceniania (WSO):

  • analiza obecnej sytuacji (jak i po co oceniamy?),
  • uzgodnienie i wybór podstawowych zasad WSO,
  • opracowanie regulaminu WSO.

Główny priorytet związany z WDN-em: “Wprowadzenie metod aktywizujących do pracy z uczniami oraz  do współpracy nauczycieli.

Zakładanie kryterium sukcesu

Realizacja i uwagi

Minimum 60% nauczycieli ukończyło różne formy doskonalenia. Zrealizowano; ponad 70% kadry uczestniczyło w projekcie, a niezależnie 20 osób wzięło udział w kursach minimum 20-godzinowych i dłuższych.
Minimum dwóch liderów WDN, metod aktywnych i nauczania blokowego Zrealizowano; 1 osoba edukator “Nowej Szkoły", cztery osoby ukończyły kurs “ Programowanie pracy szkoły", sześć osób ukończyło szkolenie “Kratora", cztey osoby ukończyły kurs “Kratora", cztey osoby ukończyły kurs “Nauczanie interdyscyplinarne".
Co najmniej w każdej klasie odbędą się lekcje z użyciem metod aktywizujących.
Zrealizowano; w czasie II semestru.

Dodatkowo odbyły się trzy spotkania szkoleniowe dotyczące metod aktywujących w nauczaniu

Powstaje zbiór scenariuszy lekcji wprowadzających umiejętności kluczowe oraz metody aktywizujące. Zrealizowano; złożono pierwsze scenariusze zajęć oraz scenariusze spotkań szkoleniowych rady.
Różne oferty zajęć dodatkowych (minimum dwie propozycje dla klasy) Zrealizowano; przy bardzo rozbudowanej działalności UKS "Jedynka".
Minimum dwa nowe programy nauczania zgłoszone do MEN Zrealizowano; zgłoszono trzy programy, z których dwa uzyskały akceptację i wpis do rejestru programów MEN.
Pozytywne opinie uczniów i ich rodziców o zmianach, jakie zaszły w pracy szkoły. Zrealizowano; jak wynika z ankiet, które przeprowadzono w sześciu klasach.

W stopniu niższym (10%) niż zakładano (25%) osiągnięto wzrost funduszy na rozbudowę systemu motywacyjnego i zakup pomocy dydaktycznych.

Główny priorytet (wprowadzenie metod aktywizujących) przyjęty do realizacji w ramach WDN w roku szkolnym 1998/99 został osiągnięty, gdyż zrealizowano siedem z założonych dziewięciu kryteriów sukcesu. Nie w pełni zostały zrealizowane dwa kryteria, których wcielenie w życie było związane ze zwiększeniem środków finansowych potrzebnych do uruchomienia nowego systemu motywacyjnego. Był to skutek z niższego, niż zakładano, wzrostu dotacji państwowych oraz niższej podwyżki opłat za szkołę (tylko 7%). Przy niższym niż zakładano wzroście przychodów, nastąpił istotny wzrost kosztów (ceny najmu i eksploatacji, opłaty za wynajmowane obiekty sportowe). Wszystkie pozostałe cele szczegółowe i związane z nimi kryteria sukcesu zostały w pełni zrealizowane.

Podsumowując ten bardzo intensywny rok wspólnej pracy nauczycieli naszej szkoły, można stwierdzić, że:

  1. Duże znaczenie dla efektywnej pracy zespołu miało wcześniejsze poznanie technik pracy zespołowej oraz niektórych metod aktywizujących.
  2. Bardzo istotnym elementem sprzyjającym dobrej współpracy była organizacja zajęć związanych z komunikacją interpersonalną.
  3. Istotne było uzgodnienie przez zespół priorytetów i harmonogramu rocznej współpracy oraz koordynacja terminów zajęć warsztatowych z innymi terminami spotkań nauczycieli, takich jak np. dni otwarte, rady zatwierdzające.
  4. Ważnym elementem dodatkowej mobilizacji było to, że dwa programy nauczania, których koncepcja i pierwsza część powstały w czasie zajęć warsztatowych, uzyskały akceptację ekspertów MEN i wpisano je do rejestru programów zatwierdzonych przez MEN.
  5. Zadowolenie ze wspólnej pracy, której wyniki na bieżąco opracowywaliśmy, zdecydowanie sprzyjało wzrostowi, akceptacji i zaangażowania nauczycieli.
  6. Uatrakcyjniono szkolenia i wspólną pracę przez wprowadzenie raz w semestrze 3-dniowych zajęć wyjazdowych.
  7. Wprowadzono zasadę finansowania szkoleń zewnętrznych tylko dla tych nauczycieli, którzy aktywnie współpracują z innymi nauczycielami oraz przenoszą zdobytą wiedzę i umiejętności na teren szkoły.
  8. Istotnym elementem współpracy jest dobry klimat, jaki panuje w zespole oraz duże poczucie bezpieczeństwa wśród nauczycieli.
  9. Ważnym elementem przełamywania oporów i niepewności nauczycieli było możliwie pełne informowanie o tym, jak przebiegają prace MEN związane z przygotowaniem reformy systemu oświaty.
  10. Innymi ważnymi elementami było prowadzenie monitoringu (mierzenie jakości pracy szkoły) związanego z ankietowaniem uczniów, rodziców i nauczycieli oraz przychylność organu prowadzącego wobec wprowadzanych zmian i pomoc CODN-u.

A teraz o trudnościach, które się pojawiły w trakcie wdrażania systemu:

  1. Brak możliwości prezentacji przykładów udanego wdrożenia programu w szkole podobnej do naszej. Pewnym ominięciem tej trudności była możliwość oparcia wielu ćwiczeń i pomysłów na rozwiązaniach proponowanych w programie “Nowa Szkoła".
  2. Brak wystarczających środków na organizację obszernej oferty doskonalenia zawodowego dla nauczycieli. W tej sprawie dużą pomocą było otrzymanie dofinansowania z CODN-u.
  3. Opory nauczycieli wobec wielogodzinnych warsztatów. Ważnym elementem przezwyciężania tego oporu było zorganizowanie 3-dniowych warsztatów wyjazdowych i włączenie do tematyki zajęć z komunikacji.
  4. Zbyt mało czasu na zrealizowanie wszystkich założonych zadań; ten problem został częściowo rozwiązany dzięki wydłużeniu  prac nad nową ofertą  o okres wakacji. Niezrealizowanie wszystkich głównych zadań operacyjnych powoduje, że dokończenie prac oraz ewaluacja procesu będą musiały  być przeprowadzone w I semestrze kolejnego roku szkolnego.
  5. Brak wystarczających środków finansowych na nowy motywacyjny system płac. Tego problemu nie udało się jeszcze rozwiązać, obecnie trwają prace nad nowym systemem motywacyjnym.
  6. Utrzymanie chęci nauczycieli do dalszej współpracy i wspólne wytyczenie kolejnych zadań, których realizacja poprawi pracę naszej szkoły. Kolejnym problemem jest zapewnienie środków na dalszy intensywny proces doskonalenia zawodowego nauczycieli. Jest to ważne zadanie dla dyrekcji i organu prowadzącego szkoły.

Mam nadzieję, że podołamy rozwiązaniu pojawiających się problemów, gdyż atmosfera pracy i rezultaty, jakie osiągnęliśmy w ciągu tego roku wspólnej pracy, są wystarczającą motywacją do kontynuacji rozpoczętego procesu wdrażania WDN-u.



Zygmunt Puchalski
Zespół Szkół nr 1 STO w Warszawie


* mgr Zygmunt Puchalski jest od dziesięciu lat dyrektorem Zespołu Szkół Ogólnokształcących  nr 1 Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Warszawie, edukatorem programu “Nowa Szkoła" (grupa 100/1) oraz edukatorem programu TERM  “Mierzenie jakości pracy szkoły".
 

Czerwiec 2001
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej