Adapatacja wychowanka w bursie
Reforma oświaty w większym niż dotychczas stopniu zmusza ucznia do przystosowywania się do zmieniających się warunków na kolejnych etapach kształcenia. Jest ważne podejmowanie takich działań, by ułatwić młodzieży procesy adaptacyjne.
Problemy związane z adaptacją pojawiają się przy zmianie szkoły i jednoczesnym zamieszkaniu w bursie czy w internacie. Wyrazem dobrej adaptacji jest umiejętność zaspokojenia w nowym środowisku własnych potrzeb oraz zdolność do spełniania stawianych wymagań, tj. należytego pełnienia roli ucznia w szkole oraz wychowanka i kolegi w bursie. Przedłużająca się adaptacja może pociągać za sobą wiele negatywnych skutków w postaci:
- zaburzeń emocjonalno-społecznych (lęki, negatywizm, agresja, płaczliwość, unikanie kontaktów społecznych itp.),
- zaburzeń wegetatywnych (zaburzenia snu, łaknienia, wymioty, biegunki, obgryzanie paznokci itp.),
- niepowodzeń szkolnych kończących się niejednokrotnie wykolejeniem wychowanków.
Wyróżnia się dwie grupy czynników mających wpływ na poziom zdolności przystosowawczych człowieka. Są to:
- czynniki endogenne (wewnętrzne), tj. wiek, płeć, indywidualne cechy układu nerwowego, stan zdrowia, ogólny poziom rozwoju psychoruchowego,
- czynniki egzogenne (zewnętrzne), tj. związane z dotychczasowym środowiskiem swojej rodziny oraz z nowym środowiskiem (szkołą, bursą), do którego młody człowiek ma się przystosować.
Wśród czynników związanych z rodziną należałoby brać pod uwagę m.in. status społeczny rodziny, jej warunki bytowe, strukturę formalną, liczbę członków i wzajemne stosunki między nimi, postawy rodziców i związany z tym system wychowawczy.
Wśród czynników pozarodzinnych należałoby uwzględniać oddziaływanie wychowawcze środowiska, z jakiego wywodzi się dany wychowanek (np. poziom pracy dydaktycznej szkoły).
Proces adaptacji nowego wychowanka w bursie rozpoczyna się już w momencie jego wejścia w jej mury. Należy zdać sobie sprawę z sytuacji takiego ucznia: rozpoczyna on zupełnie inny etap życia i jest narażony na nieustanne stresy, związane z licznymi zmianami w dotychczasowym życiu. Do tych zmian należą:
- zmiana środowiska, najczęściej z wiejskiego na miejskie,
- zmiana szkoły, z czym się wiąże zmiana nauczycieli, kolegów, koleżanek,
- zazwyczaj pierwsza dłuższa rozłąka z rodziną i najbliższymi osobami, a to oznacza zmianę trybu życia, przyzwyczajeń, obowiązków, wymagań.
W związku z tym jest konieczne podejmowanie takich czynności wychowawczych, aby proces adaptacji wychowanka do nowych warunków trwał jak najkrócej. Jest ważne właściwe przygotowanie się dyrekcji i samych wychowawców bursy.
W bursie każdy nowy wychowanek zostaje przydzielony do konkretnej grupy wychowawczej i konkretnego wychowawcy. W momencie kwaterowania umożliwia mu się zamieszkanie ze znajomymi lub dobiera się osoby w pokojach pod kątem wieku i profilu szkoły.
Wychowanek zajmuje miejsce w pokoju 3- lub 4-osobowym wyposażonym w podstawowy sprzęt, tj. szafę ubraniową, tapczany, szafki nocne, stół, krzesła, półki na książki. Grupy są mieszane wiekowo, co jest na ogół korzystne. Starsi wychowankowie są zobowiązywani do zaznajomienia nowych z usytuowaniem poszczególnych pomieszczeń w budynku bursy, wspólnie zagospodarowują przydzielone sypialnie, pobierają pościel i kartki stołówkowe, razem wychodzą do szkoły. Należy zauważyć, że starsi mieszkańcy zazwyczaj podchodzą do tego wszystkiego bardzo poważnie i odpowiedzialnie. Zdarza się, że chętnie, a nawet z własnej inicjatywy, przejmują rolę pomocników opiekuna grupy. Udzielają rad dotyczących szkoły, pomagają w rozwiązywaniu codziennych problemów.
Zawieraniu bliższych znajomości w grupie wychowawczej sprzyja rozmieszczenie grup: każda grupa zajmuje oddzielne piętro, na którym jest 6-7 sypialni i 2-3 łazienki. Od samego początku wychowawca stara się zwracać do wychowanków po imieniu. W celu przyśpieszenia wzajemnego poznania się warto wykorzystywać formy zajęć interakcyjnych polegających np. na kolejnym powtarzaniu imion i indywidualnych cech przez wszystkich siedzących w kręgu. Na zminimalizowanie psychicznych i emocjonalnych kosztów adaptacji wychowanka w bursie oraz na wzrost jego poczucia tożsamości z grupą wychowawczą mają wpływ zajęcia, w których uczestniczy.
Takimi sprawdzonymi metodami są metody aktywizujące. Są one zalecane szczególnie do pracy z małymi grupami. Można je dobierać w zależności od charakteru i potrzeb grupy. Metody aktywizujące pozwalają szybciej przełamać lody, wzajemne nieuzasadnione uprzedzenia. Dają większe możliwości kontaktów interpersonalnych, porozumiewania się oraz wypowiadania każdego uczestnika. Atrakcyjna, zabawowa forma zajęć pozwala zrozumieć samego siebie i innych, swoje relacje z innymi, skłania do refleksji nad różnymi postawami, zachęca do podejmowania świadomej pracy nad sobą itd. Wszystko to sprzyja nawiązywaniu bardziej osobistych kontaktów z wychowankami.
Wychowawca musi pamiętać o tym, że bardzo ważna jest jego postawa od pierwszego momentu zetknięcia się wychowanka z bursą. To właśnie on musi zastąpić młodemu człowiekowi matkę i ojca oraz czuwać nad jego pełnym i wszechstronnym rozwojem, samorealizacją, kształtowaniem się różnorodnego systemu potrzeb. A właśnie potrzeby są podstawowymi mechanizmami regulującymi stosunki człowieka z otoczeniem. Na początku wychowanek ma prawo czuć się osamotniony i zagubiony. Dlatego jest mu potrzebny ktoś (oprócz rówieśników), kto się do niego po prostu uśmiechnie, powie miłe słowo, okaże swoją życzliwość i zrozumienie, a w trudnych chwilach - doradzi, pokieruje, wesprze duchowo. Dzięki takiej postawie opiekuna grupy i starszej młodzieży jest szansa na stosunkowo szybkie wytworzenie się w grupie niemal rodzinnej atmosfery, opartej na zwykłej ludzkiej życzliwości, a po pewnym czasie - na wzajemnym zaufaniu, otwartości, szczerości. Jednocześnie nie ogranicza się możliwości kontaktu z rodziną, zarówno z tą bliższą, jak i dalszą. Są to wzajemne odwiedziny, korespondencja, rozmowy telefoniczne, wysyłanie SMS-ów przez Internet. To pozwala młodym ludziom łatwiej znosić rozłąkę z rodziną.
W prowadzonych w bursie kartach indywidualnych opiekunowie grup odnotowują dane o rodzinie wychowanka, ale również i krewnych mieszkających w Puławach lub w najbliższej okolicy. Istotny jest kontakt wychowawcy z rodziną wychowanka odbywający się w różny sposób, tj. zebrania ogólne, rozmowy indywidualne, kontakt telefoniczny.
Już w pierwszym dniu wychowanek uczestniczy w organizacyjnym zebraniu grupy i zostaje zapoznany z najważniejszymi sprawami, których znajomość jest niezbędna w początkowym okresie pobytu w bursie i w Puławach. Poznanie regulaminu bursy, a w szczególności praw i obowiązków mieszkańca oraz obowiązującego rozkładu dnia, pozwala uniknąć ewentualnych konfliktów z wychowawcami i innymi mieszkańcami bursy. Ponadto zadania, zlecane do wykonania w grupie czy w bursie wspólnie ze starszymi mieszkańcami, przyśpieszają proces wzajemnego poznawania się.
Ważny element w procesie adaptacji stanowi zakładanie wspomnianych kart indywidualnych. Jest to pierwsza dłuższa rozmowa indywidualna z nowym wychowankiem. Ma ona na celu bliższe poznanie jego sytuacji rodzinnej i materialnej, zainteresowań, stosunku do nauki i obowiązków domowych itd. Ten pierwszy etap diagnozy umożliwia rozpoczęcie indywidualnej pracy w kierunku wszechstronnego rozwoju wychowanka. Dlatego wychowawca zachęca do aktywnego udziału w życiu bursy przez przedstawianie i proponowanie młodzieży możliwości realizowania zainteresowań. Chodzi o to, by wychowankowie poczuli się jak u siebie w domu, by wprowadzili do swoich pokojów i do bursy osobiste akcenty. Dawanie szansy ujawnienia swojej osobowości, zainteresowań, upodobań, oczekiwań czy potrzeb umożliwia przełamywanie różnego typu lęków, kompleksów, nawiązywanie bliższych kontaktów interpersonalnych.
U większości obserwuje się bardzo szybkie przyzwyczajanie się do pokoju, grupy, nawiązywanie bliskich, serdecznych więzi z wychowawcą i współmieszkańcami. Zdarzające się propozycje wychowawcy zmiany grupy lub pokoju nawet już w pierwszym tygodniu pobytu wychowanka są zazwyczaj odbierane jako kara i wywołują ostry sprzeciw. Każdemu mieszkańcowi proponuje się liczne formy spędzania czasu wolnego. Wychowanek może wybrać sobie to, co go najbardziej interesuje. W bursie działają różne sekcje, rady mieszkańców bursy: naukowa, redakcyjna, higieniczna, stołówkowa, kulinarna, handlowa, sportowa, komputerowa, turystyczna, ekologiczna, gospodarcza, dyżurów. Młodzież ma możliwość spędzania czasu na zajęciach sportowych w sali gimnastycznej w pobliskiej szkole lub uczęszczania na basen. Natomiast w bursie korzysta z biblioteki, czytelni, siłowni, komputera.
To wszystko ma służyć przyśpieszaniu procesu adaptacji wychowanka w bursie, a pośrednio i w szkole. Często są konieczne intensywne i wielostronne działania w kierunku wyrównywania różnic w poziomie intelektualnym wychowanków, korygowania błędów wychowawczych rodziny, uczenia samodzielności i odpowiedzialności. Zdarzają się dzieci bardzo zaniedbane przez rodzinę, wykazujące trudności w kontaktach społecznych, niewdrożone do dbałości o czystość swojego ciała i ubioru, niena00'''ooooooooouczone podstawowych umiejętności niezbędnych w domu (pranie, szycie, gotowanie, proste naprawy, mycie podłogi czy pastowanie, korzystanie z urządzeń sanitarnych itd.).
Już w początkowym okresie pobytu wychowanka w bursie ujawniają się trudności w nauce. Dotyczy to głównie młodzieży ze środowisk wiejskich, z rodzin zaniedbanych, niewydolnych wychowawczo, patologicznych. W celu eliminowania problemów szkolnych organizuje się pomoc koleżeńską, a w wielu przypadkach wychowawca sam udziela konsultacji w nauce z różnych przedmiotów. Na dowód tego, że podejmowane wysiłki wyrównywania szans przynoszą efekty, można przytoczyć przykład jednej z wychowanek. Dziewczynka ta już od pierwszych dni miała ogromne problemy w przystosowaniu się do życia w bursie i w szkole. Dopiero po dokonanej diagnozie okazało się, że podłożem jej kompleksów jest po prostu niedostateczna umiejętność… czytania i liczenia.
Rolą wychowawcy była więc praca od podstaw: nauka czytania i tabliczki mnożenia. Dzięki systematycznej i intensywnej nauce uczennica nadrobiła braki, ukończyła szkołę z dosyć dobrymi wynikami i zdobyła zawód. W jej przypadku rodzice nie przejawiali zupełnie zainteresowania postępami w nauce, a w bursie nie byli ani razu w ciągu 3 lat edukacji córki. Bez pomocy wychowawców bursy dziewczynka nie miałaby szans na sukcesy w szkole i w dalszym życiu.
Bardzo ważne w procesie adaptacji jest nawiązywanie kontaktów wychowawcy bursy z nauczycielami i pedagogami szkolnymi. Niestety wciąż stroną inicjującą te kontakty jest wychowawca bursy. A szkoda, bo to właśnie w szkołach ujawniają się kompleksy naszych wychowanków w stosunku do puławskich koleżanek i kolegów. Zazwyczaj są one eliminowane w pierwszych miesiącach, ale jest tu konieczna pomoc dorosłych, mogących służyć doświadczeniem w zakresie umiejętności pracy nad sobą, dowartościowywania się, podnoszenia wiary we własne siły. Ten cel częściowo udaje się nam osiągać w bursie poprzez rozmowy indywidualne, aranżowane dyskusje w grupach, organizację zajęć ośrodka profilaktyki środowiskowej. W ostatnich latach w rodzinach wychowanków coraz częściej pojawiają się problemy finansowe. W takich sytuacjach okazuje się niezbędna współpraca ze szkołami i z gminnymi ośrodkami pomocy społecznej. Dzięki tym wszystkim działaniom wychowankowie mają zwiększone szanse na przyśpieszenie przystosowania się do nowych warunków w bursie i w szkole, osiąganie pozytywnych, satysfakcjonujących wyników w nauce.
Oczywiście zawsze istnieje ryzyko wystąpienia przypadków braku adaptacji pomimo wspólnych wysiłków opiekuna grupy, rodziców, wychowawcy klasy, pedagoga, psychologa. Takich przykładów można by podać wiele. Są to głównie dzieci pochodzące z rodzin patologicznych. Niestety coraz częściej zdarzają się też niedostosowani z tzw. dobrych domów. Wiąże się to z postępującą skalą bezrobocia i zapracowaniem rodziców, którzy nie mają czasu nawet na zwykłe, codzienne rozmowy ze swoimi dziećmi. W szkole czy w bursie pojawiają się dopiero na wezwanie wychowawców, czyli w momencie ujawnienia się wyraźnych problemów.
To wszystko ilustruje, jak bardzo złożony jest problem adaptacji nowego wychowanka w bursie. Nie można całkowicie oddzielić przeszłości wychowanka od jego teraźniejszości, a bursy od szkoły i rodziny. Jest konieczne współdziałanie wszystkich ogniw odpowiedzialnych za proces opiekuńczo-wychowawczy, tj. rodziny, środowiska, szkoły i bursy.
Anna Matej
Bursa Szkolna, Puławy
- Pietkiewicz M. (red.): Świetlica szkolna szansą do wykorzystania. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988.
- Wójcik E. - Metody aktywizujące w pedagogice grup. Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2000.
- Gaś Z.B. - Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000.
- Wprowadzenie do pedagogiki zabawy. Wybór tekstów i redakcja E. Kędzior-Niczyporuk, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1998.
- Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne). Program profilaktyczny dla młodzieży. Wydawca: Agencja Informacji Użytkowej na zlecenie |MEN, Warszawa 1988.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14