Imię i nazwisko:
Adres email:


Osobliwości śmiechu uczniowskiego


Bachtin powiada: Śmiech ma głębokie znaczenie światopoglądowe, jest jedną z form wyrażania prawdy o całości świata, o historii i o człowieku, to szczególna, uniwersalna perspektywa, z której świat widać, ale wcale nie gorzej (jeśli nie lepiej), niż z pozycji powagi; dlatego też w wielkiej literaturze (poruszającej przy tym problemy uniwersalne) śmiech ma takie same prawa jak powaga; pewne, bardzo istotne aspekty świata są dostępne jedynie dla śmiechu (Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, Warszawa 1975).


Wyzwanie Bachtinowskie zdaje się wychodzić naprzeciw potrzebie włączenia w obręb myślenia pedagogicznego nowych perspektyw teoretycznych, stawiających tradycyjne dążenia i intencje pedagogiki w nowym świetle.


To wyzwanie podjęła M. Dudzikowa[1] u schyłku lat 80., podejmując rozległe badania nad humorem i śmiechem uczniowskim w szkole. Autorka przyjęła założenie, że humor uczniowski stanowi ważne, a przy tym, jak dotychczas, niedoceniane źródło bogatych informacji o jednostce, grupie społecznej oraz szkole jako układzie społecznym i organizacyjnym.


W podręcznikach pedagogiki oraz innych opracowaniach poświęconych polskiej szkole niewiele można znaleźć wzmianek dotyczących humoru. Informacje o strategicznym wykorzystaniu humoru przez uczniów w warunkach lekcyjnych są zawarte w niektórych fragmentach opracowania A. Janowskiego Uczeń w teatrze życia codziennego (Warszawa 1989). W większości opracowań pedagogicznych, a także z zakresu psychologii rozwojowej i wychowawczej hasło humor nie występuje nawet w indeksach rzeczowych. Opracowanie M. Dudzikowej wypełnia lukę na naszym rynku wydawniczym i stanowi godną odnotowania próbę badania zjawisk życia szkolnego przez pryzmat humoru uczniowskiego. Próbę tę już teraz można uznać za udaną, choć stanowi ona zaledwie preludium do przygotowywanej przez autorkę obszernej monografii z zakresu tej problematyki.


Książka składa się z sześciu następujących rozdziałów: "Bachtinowskie wyzwanie, czyli o czym ta książeczka", "Poważnie o komizmie i humorze", "W śmiechu jest klucz..., czyli o fenomenie śmiechu", "Śmiejmy się, kiedy tylko się da..., czyli o niektórych typach i funkcjach śmiechu uczniowskiego", "Szkoła, czyli co? - w perspektywie uczniowskiego śmiechu", "Pimkowszczyzna i homo scholarus".


Autorka - co szczególnie godne podkreślenia - przedstawia zarówno aspekty teoretyczne, jak też praktyczno-pedagogiczne problemu śmiechu uczniowskiego; interesująco prezentuje różnorodne definicje śmiechu w jego aspektach społecznych a pedagogicznych; przeprowadza wnikliwe rozróżnienia między komizmem a humorem, sytuując oba te terminy w różnych spojrzeniach teoretycznych i metodologiczno-badawczych; trafnie wskazuje różnorodne źródła śmiechu, jego uwarunkowania oraz rodzaje analizowanego zjawiska; dokonuje interesujących typologii i zastosowań humoru, wskazując zarówno pozytywne, jak też negatywne wymiary zjawiska.


W książce na szczególną uwagę zasługuje, moim zdaniem, wyłaniająca się z wypowiedzi uczniów typologia nauczycieli. Pierwszy, najliczniejszy typ, stanowią ci, "przeciwko" którym śmieją się uczniowie. Tacy nauczyciele budzą lęk, strach, nienawiść. Śmiech uczniowski łagodzi stres, jest odwetem za frustrację, niszczy porządek i hierarchię władzy. Drugi typ, nieco mniej liczny, stanowią ci, z których uczniowie się śmieją. Nauczyciele ci są skupieni na pozorowaniu władzy. Uczniowie śmiechem demaskują absurdalność tego, co chce być poważne i wspaniałe. Trzeci, najmniej liczny typ stanowią ci, z którymi uczniowie się śmieją. Tacy nauczyciele są najbardziej lubiani, szanowani, podziwiani i niejednokrotnie szczerze kochani. Z takich nauczycieli wywodzą się, co godne podkreślenia, prawdziwe autorytety. Świat profesora Pimko, zauważa nie bez goryczy M. Dudzikowa, jest wiecznie żywy i rodzi wciąż od nowa homo scholarusa.


Przytaczane przez autorkę relacje uczniowskie być może wywołają i u nas śmiech. Lektura książki przekonuje, że warto i należy się wsłuchiwać w śmiech uczniowski, mając w tle Gogolowskie pytanie: z kogo się śmiejecie? Bez tego, jak wyjaśnia aszancki szaman w "Karafce Lafontaine’a", "dusza może być chora".


Mariola Bartosiak-Tomusiak

SGGW, Warszawa
 


[1]   M. Dudzikowa, Osobliwości śmiechu uczniowskiego. Oficyna Wyd. " IMPULS". Kraków 1996, ss. 48.

Styczeń 1999
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej