Pięciu Kandydatów do Nagroda Alcuina 1998
Z końcem ubiegłego roku w Sztokholmie Międzynarodowe Jury pod przewodnictwem prezydenta szwedzkiego komitetu Unicef, Lisbat Palme, przystąpiło do wyłonienia zdobywcy Nagrody Alcuina za 1998 rok. Nie mamy jeszcze wyników, ale prezentujemy pięciu spośród proponowanych kandydatów, ponieważ naszym zdaniem każdy z proponowanych projektów zasługuje na uwagę i naśladownictwo.
W 1993 roku jednym z pięciu kandydatów do Nagrody Alcuina było nasze czasopismo "Edukacja i Dialog" za upowszechnianie nowoczesności w pedagogice i form współpracy rodziców ze szkołami. Ta prestiżowa nominacja, zważywszy że jest to nagroda fundowana przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Rodziców (EPA), stała się powodem naszej dumy. Od tej pory mamy prawo używania logo EPA na naszej okładce.
Oto pięciu kandydatów do Nagrody Alcuina za rok 1998:
Poradniki dla rodziców
Krajowa federacji związku rodziców i nauczycieli, Wielka Brytania
Federacja rodziców i nauczycieli Wirral w Wielkiej Brytanii we współpracy z ministerstwem edukacji opracowała zestaw wydawnictw dla rodziców dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole. Poradniki te z pewnością pozwolą uniknąć pomyłek i rozczarowań, a często niewłaściwych decyzji rodziców posyłających po raz pierwszy swoje dziecko do szkoły. W wydawnictwach tych podkreśla się potrzebę ścisłego partnerstwa między domem a szkołą. Jest to projekt stworzony przez rodziców dla rodziców.
Nadstawiać ucha
Ministerstwo Edukacji, Finlandia
Ten projekt przede wszystkim ma na celu zapobieganie znęcaniu się w szkołach starszych dzieci nad słabszymi. Inicjatywę podjęli, a następnie rozwinęli sami rodzice, którzy pracują jako wolontariusze, przez co przyczyniają się do dokładnego poznania sytuacji. Zaletą projektu jest to, że proponuje kroki zapobiegawcze, zanim sytuacja wymknie się spod kontroli personelu. Pomysł polega na korzystaniu ze skrzynki, do której dzieci mogą wrzucać kartki z życzeniami, opisami swoich kłopotów szkolnych, ale także z przykładami przedsięwzięć sprawiających im radość. Dzieci same wysuwają sporo ciekawych i pożytecznych pomysłów. Zaangażowana jest w tę akcję cała szkoła, gdyż wierzy się w to, że groźba znęcania się starszych roczników nad słabszymi będzie usunięta jedynie wtedy, każdy weźmie udział w akcji.
Partnerstwo domu ze szkołą
Państwowa Rada Rodziców, szkoła podstawowa, Irlandia
Ten program działa już z powodzeniem od pięciu lat. Rozwija on partnerstwo domu ze szkołą w dziedzinie nauczania, co daje kapitalne wyniki; składają się nań liczne tematy: dla dzieci młodszych - wspomaganie umiejętności pisania i czytania, dla starszych - udział we wspólnym redagowaniu lokalnej prasy, zagospodarowanie czasu wolnego dzieci, wspomaganie samooceny, troska o zdrowie i przystosowanie się do życia we współczesnym społeczeństwie; dyskusje z zaproszonymi gośćmi o teatrze, sztuce i muzyce.
Odpowiednie materiały dostarcza się do każdej szkoły, która pragnie uczestniczyć w tej akcji. Wypełniony wcześniej przez uczestników kwestionariusz pozwala określić stopień zainteresowania planowanym przedsięwzięciem. W ciągu ostatnich dwóch lat akcja objęła 2000 rodziców i 6000 dzieci.
Analiza obrazu
Materiały warsztatowe, Belgia
Temat warsztatów klasowych pod nazwą "Analiza obrazu" to 24 półdniowe sesje w ciągu roku szkolnego. Celem zajęć jest nauczanie dzieci różnego rodzaju form wypowiadania się, zwrócenie uwagi, by były otwarte, a jednocześnie krytyczne wobec rozmaitych propozycji audiowizualnych. Zaangażowani są też rodzice, którzy wraz z dziećmi oglądają różne programy, a następnie są proszeni o wygłaszanie uwag i podejmowanie dyskusji z uczestnikami seansów. Uwieńczeniem tych sesji jest produkowanie własnych filmów, serii rysunków itp. Organizator, którym w tym przypadku jest pomysłodawczyni sesji, pani Jans, gromadzi ponadto wypełnione przez rodziców formularze z ich opiniami oraz odpowiednie sprawozdania, które posłużą następnie do wyciągnięcia wniosków przydatnych w dalszej pracy.
Przeciw przemocy
Ministerstwo Edukacji Społeczności Francuskiej, Belgia
Jest to kolejny dowód uznania za podjęte już trzy lata temu inicjatywy przeciwko brutalizacji życia i przemocy w szkole. Akcja polega na informowaniu rodziców przez organizowanie konferencji i debat oraz ich uczestnictwo w programach telewizyjnych. Ponadto zostały opracowane materiały do prelekcji w postaci książki pt. Dziecko nie jest ani wilkiem, ani owcą oraz zestaw 17 drewnianych plansz z różnymi obiektami i grami przeznaczonymi do zabawy dla dzieci od 8. do 12. roku życia. Wykorzystując ten zestaw, dzieci stają się podczas gry raz mocniejszą, raz słabszą stroną lub biernymi świadkami wydarzeń z użyciem przemocy. Szkoła może wypożyczyć te materiały na tydzień, a w razie potrzeby skierować też prelegenta do poprowadzenia zajęć.
Lech Lisiecki
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14