"Dobry Start" w Suwałkach
Z metodą "Dobrego Startu" (wzorowaną na francuskiej metodzie Bon Depart) po raz pierwszy zetknęłam się w Gdańsku, gdzie miałam przyjemność poznać prof. dr hab. Martę Bogdanowicz, która jest gorliwą propagatorką tego kierunku w pedagogice; postanowiłam zdobyte tu wiadomości i umiejętności przenieść w nasze suwalskie warunki (M. Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu, WSiP, 1989).
Metodę "Dobrego Startu" wprowadziłam jako innowację pedagogiczną w przygotowaniu dzieci o prawidłowym rozwoju psychomotorycznym do podjęcia nauki szkolnej oraz w rehabilitacji psychomotorycznej. W tym drugim przypadku obejmowała ona dzieci z zaburzeniami lateralizacji i dzieci przejawiające niewielkie zaburzenia zachowania na skutek zaburzeń emocjonalnych.
Zajęcia tą metodą prowadziłam najpierw w niewielkich grupach, a dopiero w w minionym roku szkolnym w grupach wyrównawczych, jak również z całą grupą. Najpierw jako system ćwiczeń aktywizujący rozwój funkcji psychomotorycznych poznaliśmy zestaw prostych znaków graficznych i odpowiadających im równie prostych i szybko wpadających w ucho piosenek do rysowania. Systematyczna praca tą metodą pozwoliła mi z grona dzieci 5-letnich wybrać te, które wymagały dodatkowej pracy wyrównawczej utrwalającej orientację w schemacie ciała i przestrzeni oraz dzieci z zaburzoną percepcją słuchową. Dzięki częstemu śpiewaniu, rytmicznemu wystukiwaniu na woreczkach wypełnionych kaszą rytmu piosenki, odtwarzaniu znaku graficznego piosenki wraz z jej jednoczesnym śpiewaniem dzieci ćwiczyły sprawność narządów oddechowych, poczucie rytmu, słuch muzyczny i fonematyczny oraz płynność ruchów. Sposób oceny ich prac - samoocena - zmobilizował je do wielozdaniowych wypowiedzi oraz ośmielił dzieci nieśmiałe. To również wytworzyło element "zdrowej rywalizacji" i większej samokontroli ze strony dzieci.
Zajęcia prowadzone raz w tygodniu tak je "wciągnęły", że same już wiedziały, w którym dniu tygodnia należy ustawić "rodzinnie" stoliki, przygotować woreczki, tacę z kaszą czy materiały piśmiennicze. Największą jednak atrakcją były tzw. niespodzianki, tj. gotowe elementy papiernicze przyklejane na kartkę z wielokrotnie odtworzonym znakiem graficznym, nawiązujące do treści piosenki.
W pierwszych miesiącach minionego roku szkolnego już 6-letnie dzieci z bogatym bagażem doświadczeń i umiejętności kontynuowały te bardzo ciekawe zajęcia. Najpierw poznały bardziej skomplikowane znaki graficzne i zestaw odpowiadających im piosenek do rysowania, a dopiero później zestaw liter alfabetu i dobranych do nich "piosenek na literki". Zajęcia te, wzorem ubiegłego roku, były prowadzone z wykorzystaniem zbliżonego zestawu ćwiczeń w celu uzupełnienia metod tradycyjnych stosowanych w przygotowaniu dzieci do podjęcia nauki w szkole.
Punktem wyjścia przy opracowywaniu litery był odpowiednio dobrany tekst śpiewany lub - w przypadku wprowadzania cyfr - wypowiadany często w formie wyliczanki. Towarzyszył on ruchom pisania przy odtwarzaniu poszczególnych struktur, najpierw na tablicy, potem dużym arkuszu papieru, a na końcu na kartce formatu zeszytu. Połączenie tego ruchu z odpowiednią melodią lub rytmicznie wypowiadanym wierszykiem ułatwiało zapamiętanie litery, cyfry oraz uatrakcyjniało samo pisanie. Wpływało również na płynność ruchu, utrzymanie się w rytmie, powodując zarówno lepszą jakość pisania, jak i stopniowe zwiększanie się jego tempa. Poza tym miało to duży wpływ na dokonanie słuchowej analizy wyrazu, bardziej usprawniało słuch fonematyczny oraz umiejętność poprawnego oddychania podczas śpiewania i mówienia. Dzieci bez większych problemów potrafiły odtworzyć znak graficzny litery, nawet w liniaturze zeszytu.
Bogactwo różnorodnych pomocy dydaktycznych zachęcało dzieci do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, do właściwego pełnienia dyżurów oraz było elementem uatrakcyjniającym naukę.
Kończąc, chciałam zachęcić wszystkich nauczycieli zainteresowanych aktywizowaniem rozwoju funkcji psychomotorycznych i korygowaniem zaburzeń tego rozwoju do zapoznania się z metodą "Dobrego Startu".
Urszula Winkiewicz
Aniela Jatowczyc
Przedszkole nr 19, Suwałki
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14