Imię i nazwisko:
Adres email:


"Dobry Start" w Suwałkach


Z metodą "Dobrego Startu" (wzorowaną na francuskiej metodzie Bon Depart) po raz pierwszy zetknęłam się w Gdańsku, gdzie miałam przyjemność poznać prof. dr hab. Martę Bogdanowicz, która jest gorliwą propagatorką tego kierunku w pedagogice; postanowiłam zdobyte tu wiadomości i umiejętności przenieść w nasze suwalskie warunki (M. Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu, WSiP, 1989).


Metodę "Dobrego Startu" wprowadziłam jako innowację pedagogiczną w przygotowaniu dzieci o prawidłowym rozwoju psychomotorycznym do podjęcia nauki szkolnej oraz w rehabilitacji psychomotorycznej. W tym drugim przypadku obejmowała ona dzieci z zaburzeniami lateralizacji i dzieci przejawiające niewielkie zaburzenia zachowania na skutek zaburzeń emocjonalnych.


Zajęcia tą metodą prowadziłam najpierw w niewielkich grupach, a dopiero w w minionym roku szkolnym w grupach wyrównawczych, jak również z całą grupą. Najpierw jako system ćwiczeń aktywizujący rozwój funkcji psychomotorycznych poznaliśmy zestaw prostych znaków graficznych i odpowiadających im równie prostych i szybko wpadających w ucho piosenek do rysowania. Systematyczna praca tą metodą pozwoliła mi z grona dzieci 5-letnich wybrać te, które wymagały dodatkowej pracy wyrównawczej utrwalającej orientację w schemacie ciała i przestrzeni oraz dzieci z zaburzoną percepcją słuchową. Dzięki częstemu śpiewaniu, rytmicznemu wystukiwaniu na woreczkach wypełnionych kaszą rytmu piosenki, odtwarzaniu znaku graficznego piosenki wraz z jej jednoczesnym śpiewaniem dzieci ćwiczyły sprawność narządów oddechowych, poczucie rytmu, słuch muzyczny i fonematyczny oraz płynność ruchów. Sposób oceny ich prac - samoocena - zmobilizował je do wielozdaniowych wypowiedzi oraz ośmielił dzieci nieśmiałe. To również wytworzyło element "zdrowej rywalizacji" i większej samokontroli ze strony dzieci.


Zajęcia prowadzone raz w tygodniu tak je "wciągnęły", że same już wiedziały, w którym dniu tygodnia należy ustawić "rodzinnie" stoliki, przygotować woreczki, tacę z kaszą czy materiały piśmiennicze. Największą jednak atrakcją były tzw. niespodzianki, tj. gotowe elementy papiernicze przyklejane na kartkę z wielokrotnie odtworzonym znakiem graficznym, nawiązujące do treści piosenki.


W pierwszych miesiącach minionego roku szkolnego już 6-letnie dzieci z bogatym bagażem doświadczeń i umiejętności kontynuowały te bardzo ciekawe zajęcia. Najpierw poznały bardziej skomplikowane znaki graficzne i zestaw odpowiadających im piosenek do rysowania, a dopiero później zestaw liter alfabetu i dobranych do nich "piosenek na literki". Zajęcia te, wzorem ubiegłego roku, były prowadzone z wykorzystaniem zbliżonego zestawu ćwiczeń w celu uzupełnienia metod tradycyjnych stosowanych w przygotowaniu dzieci do podjęcia nauki w szkole.


Punktem wyjścia przy opracowywaniu litery był odpowiednio dobrany tekst śpiewany lub - w przypadku wprowadzania cyfr - wypowiadany często w formie wyliczanki. Towarzyszył on ruchom pisania przy odtwarzaniu poszczególnych struktur, najpierw na tablicy, potem dużym arkuszu papieru, a na końcu na kartce formatu zeszytu. Połączenie tego ruchu z odpowiednią melodią lub rytmicznie wypowiadanym wierszykiem ułatwiało zapamiętanie litery, cyfry oraz uatrakcyjniało samo pisanie. Wpływało również na płynność ruchu, utrzymanie się w rytmie, powodując zarówno lepszą jakość pisania, jak i stopniowe zwiększanie się jego tempa. Poza tym miało to duży wpływ na dokonanie słuchowej analizy wyrazu, bardziej usprawniało słuch fonematyczny oraz umiejętność poprawnego oddychania podczas śpiewania i mówienia. Dzieci bez większych problemów potrafiły odtworzyć znak graficzny litery, nawet w liniaturze zeszytu.


Bogactwo różnorodnych pomocy dydaktycznych zachęcało dzieci do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, do właściwego pełnienia dyżurów oraz było elementem uatrakcyjniającym naukę.


Kończąc, chciałam zachęcić wszystkich nauczycieli zainteresowanych aktywizowaniem rozwoju funkcji psychomotorycznych i korygowaniem zaburzeń tego rozwoju do zapoznania się z metodą "Dobrego Startu".


Urszula Winkiewicz
Aniela Jatowczyc

Przedszkole nr 19, Suwałki

Luty 1999
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej