Imię i nazwisko:
Adres email:


Aksjologiczne i teleogiczne problemy wychowania


Katecheza jako przedmiot wykładany w szkołach zobowiązuje wszystkich nauczycieli do poznania wartości chrześcijańskich, chrześcijańskiego sensu życia, tj. aksjologii i teleologii nauki religii.


Nauka wychowująca ma miejsce wówczas, gdy nauczyciel potrafi okazać uczniom w procesie nauczania, a uczeń przez samokształcenie przejście od prawa do normy i zasady działania. Normy mają różne stopnie ogólności i wartości. Normy o wysokiej ogólności, których ważność i wartość celu góruje nad innymi i które wskutek tego stają się rozstrzygające w stosunku do innych norm, nazywamy zasadami. W powyższym znaczeniu mówimy o zasadach wychowawczych i dydaktycznych: są to normy obejmujące wiele różnych i bardziej szczegółowych norm postępowania wychowawczego i dydaktycznego, a więc o wysokiej ogólności. Ponadto mają one wysoką wartość i ważność, gdyż w przypadku kolizji między bardziej szczegółowymi normami mają rozstrzygać w myśl tej powinności, które zawierają.


Zdanie: "Od zasad nie powinno się odstępować" jest również zasadą wyrażającą szczególną wartość, ważność i ogólność samych zasad. Ten całokształt problemów - przechodzenie od praw do norm i zasad działania - powinni mieć na uwadze wszyscy nauczyciele w szkołach i placówkach wychowawczo-opiekuńczych, a także w placówkach kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Nauka wychowująca wówczas ma miejsce, kiedy nauczyciel w procesie nauczania potrafi okazać uczniom, a uczniowie przez samokształcenie - przechodzenie od prawa do norm i zasad działania.


Z tymi problemami związana jest potrzeba analizy pojęcia wartości, która prowadzi do uznania dwóch rodzajów wartości: wartości bezwzględnych i obiektywnych. Analiza ta powinna być przedmiotem kształcenia i doskonalenia nauczycieli, a filozofia jako przedmiot studiów powinna być w zakresie teorii wartości dostatecznie pogłębiona. Prowadzone były też nieliczne badania pedagogiczne w kraju w zakresie praktyki pedagogicznego wartościowania. Aksjologiczne problemy związane są też z pojęciem teleologicznej nauki wychowującej (K. Sośnicki1968), czyli nauczania wychowującego.


W aksjologicznym aspekcie wychowania, idzie nie tylko o samo myślenie i mówienie o wartościach, ale o ich osobowe, podmiotowo-tożsamościowe przeżywanie. Idzie też o ciągłe poszukiwanie wartości według credo na przykład: sub specie integritatis, sub specie aeternitati. Einstein powiedział: Religia bez nauki kuleje, nauka bez religii jest ślepa. Sądzę, że analiza norm, zasad, wartości i kierunków naszej edukacji i reedukacji wymaga szczególnie zaznaczonej wyższej optyki relacji: wiara i rozum, nauka i religia. Relacja ta w formacji duchowej, intelektualnej i szeroko rozumianej formacji humanistycznej, ujmowana jest w inspiracjach ks. Michała Hellera (1989) następująco: Parafrazując znane powiedzenie Einsteina, Polkinghorne konkluduje: Religia bez nauki jest zamknięta; nie potrafi w pełni otworzyć się na rzeczywistość. Nauka bez religii jest niezupełna; nie potrafi zdobyć się na najgłębszy stopień zrozumienia. Reasumując uważam, że powinniśmy realizować zasadę jedności w różnorodności i akcentowania tego, co nas łączy, a nie tego, co nas dzieli.


We wrześniu 1998 roku papież Jan Paweł II podjął w sposób jasny, co do treści i wyraźny co do zakresu, problem relacji między wiarą i rozumem, ogłaszając kolejną encyklikę: Fides et ratio (Wiara i rozum). Encyklika ta, ma także doniosłe znaczenie dla aksjologicznych podstaw wychowania, dla rozumienia różnego oblicza ludzkiej prawdy i jej poszukiwania, dla magisterium Kościoła katolickiego w dziedzinie filozofii, dla wzajemnego oddziaływania teologii i filozofii oraz dla poznania samego siebie. Ojciec Święty, jak zawsze, ujmuje problem wiary i rozumu, w sposób jasny i wyraźny, pogłębiony i wielokierunkowy.


Encyklika adresowana jest głównie do pasterzy Kościoła, których obowiązkiem pozostaje diakonia prawdy. W końcowych partiach encykliki jest papieski apel do różnych środowisk, którym powinna przyświecać duchowa solidarność i troska o prawdę. Papież wzywa nas do duchowej solidarności, która umożliwi skuteczną ochronę zagrożonych obecnie wartości racjonalnych i moralnych, cenionych także poza nurtem myśli chrześcijańskiej. Humaniści i pedagodzy, przyjmując ten apel, powinni współdziałać w nieustannym poszukiwaniu prawdy i sensu życia, w ustalaniu hierarchii wartości, inspirować ludzkie poszukiwanie szczęścia i określić chrześcijańskie podstawy światopoglądu i chrześcijański ideał wychowania.


Ideał wychowania oznacza ostateczny cel wyznaczony dla procesu wychowania. Ideał wychowania, zwany też ideałem pedagogicznym lub modelem wychowania, może być analizowany w różnych aspektach: religijnym, filozoficznym, psychologicznym, pedagogicznym, historycznym, socjologicznym, etycznym, prakseologicznym, aksjologicznym, prawnym, biologicznym, medycznym, itp. Od różnych nauk czerpie ideał wychowania odmienne sformułowania, które są synonimami tego samego znaczenia.

  1. W ujęciu religijnym, to kształtowanie wiary w Boga i człowieczą godność, nadziei i miłości; rozwijanie osobowości według Ewangelii; kształtowanie chrześcijańskiego światopoglądu.
  2. W podejściu aksjologicznym, to kształtowanie odpowiednich wartości, norm i zasad różnej ogólności, ważności i wartości.
  3. Od strony filozoficznej, to kształtowanie określonego światopoglądu.
  4. W znaczeniu pedagogicznym, to kształtowanie charakteru w najszerszym tego słowa znaczeniu.
  5. Pod względem psychologicznym, to kształtowanie wszechstronnego rozwoju osobowości, osoby ludzkiej.
  6. W ujęciu socjologicznym, to kształtowanie prawidłowych stosunków międzyludzkich.
  7. Moralnie rzecz ujmując, to wyrabianie właściwego, świadomego postępowania człowieka w stosunku do osoby ludzkiej, społeczeństwa i jego cywilizacyjnych dóbr, do przyrody, rozwijanie odpowiednich uczuć społeczno-moralnych, świadomości i zaangażowanej ideowości w dobro wspólne.
  8. W ujęciu prakseologicznym, to rozwijanie skutecznego pozytywnego działania.
  9. W ujęciu biologicznym, to kształtowanie postaw i przekonań dotyczących zachowania życia na Ziemi, gatunku ludzkiego, ochrony przyrody.
  10. Wreszcie od strony medycznej - to troska o warunki i zachowanie zdrowia psychicznego i fizycznego człowieka.


Jak widać z przytoczonych wyżej wielorakich odniesień do rozumienia ideału wychowania, jako najwyższego celu edukacyjnego, wynika odmienność jego sformułowania. Zależy to, od tego, jaką nauką pomocniczą pedagogiki się posługujemy. Stanowi to o potrzebie korzystania przez pedagoga z uogólnień (pojęć i praw) nauk współdziałających z pedagogiką i nie tylko z tych nauk.


Na podkreślenie zasługuje to, że pedagogika, wyznaczając i przyjmując określony ideał wychowania, musi uzasadnić go w sposób naukowy, a nie dowolny, np. według indywidualnych poglądów czy indywidualnego wartościowania spraw życia społecznego. Uzasadnienie naukowe może mieć dwojaką postać: może być tylko racjonalne, a więc wyprowadzone w sposób rozumowy z pewnych założeń filozoficznych, religijnych, albo też uzyskane w oparciu o doświadczenie, a więc empiryczne.


Racjonalny i epistemologiczno-aksjologiczny wywód ideału wychowawczego wynika z odpowiedzi filozofii i religii na trzy podstawowe problemy: Czym jest świat, rzeczywistość? Kim jest człowiek, co stanowi jego istotę? Jaki jest stosunek człowieka do świata i jaką rolę w świecie spełnia?


Empiryczny wywód ideału pedagogicznego natomiast opiera się na obserwacji całości życia społecznego w pewnej epoce i uogólniającej charakterystyce tej całości. Istnieją pewne stanowiska w pedagogice (skrajny psychologizm, funkcjonalizm społeczny), które nie mogą sformułować i przyjąć ideału wychowawczego. Istnieje potrzeba opracowania ideału wychowania w różnych jego aspektach.


Grażyna Sidorowicz

Gdańskie Liceum Katolickie

Listopad 1999
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej