Aksjologiczne i teleogiczne problemy wychowania
Katecheza jako przedmiot wykładany w szkołach zobowiązuje wszystkich nauczycieli do poznania wartości chrześcijańskich, chrześcijańskiego sensu życia, tj. aksjologii i teleologii nauki religii.
Nauka wychowująca ma miejsce wówczas, gdy nauczyciel potrafi okazać uczniom w procesie nauczania, a uczeń przez samokształcenie przejście od prawa do normy i zasady działania. Normy mają różne stopnie ogólności i wartości. Normy o wysokiej ogólności, których ważność i wartość celu góruje nad innymi i które wskutek tego stają się rozstrzygające w stosunku do innych norm, nazywamy zasadami. W powyższym znaczeniu mówimy o zasadach wychowawczych i dydaktycznych: są to normy obejmujące wiele różnych i bardziej szczegółowych norm postępowania wychowawczego i dydaktycznego, a więc o wysokiej ogólności. Ponadto mają one wysoką wartość i ważność, gdyż w przypadku kolizji między bardziej szczegółowymi normami mają rozstrzygać w myśl tej powinności, które zawierają.
Zdanie: "Od zasad nie powinno się odstępować" jest również zasadą wyrażającą szczególną wartość, ważność i ogólność samych zasad. Ten całokształt problemów - przechodzenie od praw do norm i zasad działania - powinni mieć na uwadze wszyscy nauczyciele w szkołach i placówkach wychowawczo-opiekuńczych, a także w placówkach kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Nauka wychowująca wówczas ma miejsce, kiedy nauczyciel w procesie nauczania potrafi okazać uczniom, a uczniowie przez samokształcenie - przechodzenie od prawa do norm i zasad działania.
Z tymi problemami związana jest potrzeba analizy pojęcia wartości, która prowadzi do uznania dwóch rodzajów wartości: wartości bezwzględnych i obiektywnych. Analiza ta powinna być przedmiotem kształcenia i doskonalenia nauczycieli, a filozofia jako przedmiot studiów powinna być w zakresie teorii wartości dostatecznie pogłębiona. Prowadzone były też nieliczne badania pedagogiczne w kraju w zakresie praktyki pedagogicznego wartościowania. Aksjologiczne problemy związane są też z pojęciem teleologicznej nauki wychowującej (K. Sośnicki1968), czyli nauczania wychowującego.
W aksjologicznym aspekcie wychowania, idzie nie tylko o samo myślenie i mówienie o wartościach, ale o ich osobowe, podmiotowo-tożsamościowe przeżywanie. Idzie też o ciągłe poszukiwanie wartości według credo na przykład: sub specie integritatis, sub specie aeternitati. Einstein powiedział: Religia bez nauki kuleje, nauka bez religii jest ślepa. Sądzę, że analiza norm, zasad, wartości i kierunków naszej edukacji i reedukacji wymaga szczególnie zaznaczonej wyższej optyki relacji: wiara i rozum, nauka i religia. Relacja ta w formacji duchowej, intelektualnej i szeroko rozumianej formacji humanistycznej, ujmowana jest w inspiracjach ks. Michała Hellera (1989) następująco: Parafrazując znane powiedzenie Einsteina, Polkinghorne konkluduje: Religia bez nauki jest zamknięta; nie potrafi w pełni otworzyć się na rzeczywistość. Nauka bez religii jest niezupełna; nie potrafi zdobyć się na najgłębszy stopień zrozumienia. Reasumując uważam, że powinniśmy realizować zasadę jedności w różnorodności i akcentowania tego, co nas łączy, a nie tego, co nas dzieli.
We wrześniu 1998 roku papież Jan Paweł II podjął w sposób jasny, co do treści i wyraźny co do zakresu, problem relacji między wiarą i rozumem, ogłaszając kolejną encyklikę: Fides et ratio (Wiara i rozum). Encyklika ta, ma także doniosłe znaczenie dla aksjologicznych podstaw wychowania, dla rozumienia różnego oblicza ludzkiej prawdy i jej poszukiwania, dla magisterium Kościoła katolickiego w dziedzinie filozofii, dla wzajemnego oddziaływania teologii i filozofii oraz dla poznania samego siebie. Ojciec Święty, jak zawsze, ujmuje problem wiary i rozumu, w sposób jasny i wyraźny, pogłębiony i wielokierunkowy.
Encyklika adresowana jest głównie do pasterzy Kościoła, których obowiązkiem pozostaje diakonia prawdy. W końcowych partiach encykliki jest papieski apel do różnych środowisk, którym powinna przyświecać duchowa solidarność i troska o prawdę. Papież wzywa nas do duchowej solidarności, która umożliwi skuteczną ochronę zagrożonych obecnie wartości racjonalnych i moralnych, cenionych także poza nurtem myśli chrześcijańskiej. Humaniści i pedagodzy, przyjmując ten apel, powinni współdziałać w nieustannym poszukiwaniu prawdy i sensu życia, w ustalaniu hierarchii wartości, inspirować ludzkie poszukiwanie szczęścia i określić chrześcijańskie podstawy światopoglądu i chrześcijański ideał wychowania.
Ideał wychowania oznacza ostateczny cel wyznaczony dla procesu wychowania. Ideał wychowania, zwany też ideałem pedagogicznym lub modelem wychowania, może być analizowany w różnych aspektach: religijnym, filozoficznym, psychologicznym, pedagogicznym, historycznym, socjologicznym, etycznym, prakseologicznym, aksjologicznym, prawnym, biologicznym, medycznym, itp. Od różnych nauk czerpie ideał wychowania odmienne sformułowania, które są synonimami tego samego znaczenia.
- W ujęciu religijnym, to kształtowanie wiary w Boga i człowieczą godność, nadziei i miłości; rozwijanie osobowości według Ewangelii; kształtowanie chrześcijańskiego światopoglądu.
- W podejściu aksjologicznym, to kształtowanie odpowiednich wartości, norm i zasad różnej ogólności, ważności i wartości.
- Od strony filozoficznej, to kształtowanie określonego światopoglądu.
- W znaczeniu pedagogicznym, to kształtowanie charakteru w najszerszym tego słowa znaczeniu.
- Pod względem psychologicznym, to kształtowanie wszechstronnego rozwoju osobowości, osoby ludzkiej.
- W ujęciu socjologicznym, to kształtowanie prawidłowych stosunków międzyludzkich.
- Moralnie rzecz ujmując, to wyrabianie właściwego, świadomego postępowania człowieka w stosunku do osoby ludzkiej, społeczeństwa i jego cywilizacyjnych dóbr, do przyrody, rozwijanie odpowiednich uczuć społeczno-moralnych, świadomości i zaangażowanej ideowości w dobro wspólne.
- W ujęciu prakseologicznym, to rozwijanie skutecznego pozytywnego działania.
- W ujęciu biologicznym, to kształtowanie postaw i przekonań dotyczących zachowania życia na Ziemi, gatunku ludzkiego, ochrony przyrody.
- Wreszcie od strony medycznej - to troska o warunki i zachowanie zdrowia psychicznego i fizycznego człowieka.
Jak widać z przytoczonych wyżej wielorakich odniesień do rozumienia ideału wychowania, jako najwyższego celu edukacyjnego, wynika odmienność jego sformułowania. Zależy to, od tego, jaką nauką pomocniczą pedagogiki się posługujemy. Stanowi to o potrzebie korzystania przez pedagoga z uogólnień (pojęć i praw) nauk współdziałających z pedagogiką i nie tylko z tych nauk.
Na podkreślenie zasługuje to, że pedagogika, wyznaczając i przyjmując określony ideał wychowania, musi uzasadnić go w sposób naukowy, a nie dowolny, np. według indywidualnych poglądów czy indywidualnego wartościowania spraw życia społecznego. Uzasadnienie naukowe może mieć dwojaką postać: może być tylko racjonalne, a więc wyprowadzone w sposób rozumowy z pewnych założeń filozoficznych, religijnych, albo też uzyskane w oparciu o doświadczenie, a więc empiryczne.
Racjonalny i epistemologiczno-aksjologiczny wywód ideału wychowawczego wynika z odpowiedzi filozofii i religii na trzy podstawowe problemy: Czym jest świat, rzeczywistość? Kim jest człowiek, co stanowi jego istotę? Jaki jest stosunek człowieka do świata i jaką rolę w świecie spełnia?
Empiryczny wywód ideału pedagogicznego natomiast opiera się na obserwacji całości życia społecznego w pewnej epoce i uogólniającej charakterystyce tej całości. Istnieją pewne stanowiska w pedagogice (skrajny psychologizm, funkcjonalizm społeczny), które nie mogą sformułować i przyjąć ideału wychowawczego. Istnieje potrzeba opracowania ideału wychowania w różnych jego aspektach.
Grażyna Sidorowicz
Gdańskie Liceum Katolickie
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14