Nasze cenne porażki
Można poczytać w mądrych książkach o wychowaniu bez porażek, posłuchać nauczycielskich tęsknot o nauczaniu bez porażek, wspólnie się posmucić nad nauczycielskimi klęskami pedagogicznymi. I marzyć, żeby było lepiej. Bez niepowodzeń (w tym momencie słyszę tylko złośliwy chichot swego diabła-stróża)...
Nauczyciel nie wykonuje prostych czynności - jak pisanie książek naukowych, które powinny być mądre, przystępne i najlepiej grube; jak wytwarzanie bucików, które powinny być wygodne, trwałe i estetyczne; układanie fryzur, które muszą odpowiadać indywidualnym gustom. Nauczyciel pomaga się rozwijać młodym ludziom, z których każdy jest inny - i każdy powinien inny pozostać.
Można przyjąć, że uczenie się i wychowanie jest zmianą zasobu, jakości i struktury informacji oraz umiejętności, a także zmianą postaw i systemu wartości ucznia. O tej zmianie nauczyciel nie decyduje, ale ma na nią wpływ. Świadomy i nieświadomy, celowy i mimowolny. O specyfice tego wpływu napiszę szerzej innym razem. Teraz - o niebezpieczeństwie sukcesu pedagogicznego.
Uczenie się i wychowanie, pojmowane tak jak napisałem wyżej, musi uwzględniać dwie sprzeczne rzeczy. Pierwsza z nich to pewien stopień trwałości. Ci, którzy uczą się i wychowują bardzo łatwo, to znaczy są bardzo podatni na zmiany, tak naprawdę uczą się i wychowują marnie. Zmiany takie są nietrwałe, a więc bezwartościowe. Nie da się zrobić dobrego noża z ołowiu. Druga z tych dwu sprzecznych rzeczy to zdolność do zmian, pewna elastyczność, czyli także nietrwałość wiedzy, umiejętności i postaw. Absolutna trwałość wiedzy i postaw uniemożliwia rozwój, a przynajmniej wydatnie go hamuje. Trudno jest wykuć narzędzie z hartowanej stali.
Te porównania są zresztą ogromnym uproszczeniem. Narzędzie jest w pewnym momencie bytem skończonym. Człowiek nigdy nie jest ukształtowany na zawsze. Kiedy stwierdzimy, że przez ostatni rok niczego się nie nauczyliśmy, powinniśmy - czy mamy lat dwadzieścia osiem, czy osiemdziesiąt dwa - wyjąć z banku oszczędności, kupić broń i palnąć sobie w łeb.
Prawdziwe wychowanie i uczenie się bez kłopotów, bez oporu stawianego przez uczniów - ba, przez nasze własne osobowości - jest z definicji niemożliwe. Możliwa jest tresura. Kłopoty pedagogiczne są znakiem sukcesu, są tego sukcesu zapowiedzią czy zadatkiem. Zapowiadają trwałe i prawdziwe zmiany w wiedzy i postawach uczniów. Dlatego cieszą dobrego pedagoga, a smucą marnego.
Jest w człowieku osobliwe połączenie dwóch materiałów: marmuru i gliny. Pierwszy, twardy, pod wpływem ognia przemienia się w wapno, by powtórnie stwardnieć. Drugi, miękki, pod działaniem ognia twardnieje, by przybrać ostateczny kształt.
Nie żądajmy, by nasi uczniowie byli zbudowani tylko z jednego materiału - tego miękkiego. I nie chciejmy, by zmiany postaw zachodziły w ogniu przeżyć ekstremalnych i traumatycznych. Zaakceptujmy naturalny i pożyteczny opór wobec oddziaływań zewnętrznych, także naszych, nauczycielskich. Spożytkujmy zdolność do zmiany kształtu. Z rozeznaniem i trafnością, którą daje słuchanie głosu serca. I pokora wobec naszej własnej omylności.
Starajmy się iść pół kroku przed uczniami ku dobru i mądrości. Nie zaś gonić ich w słusznym - w naszym przekonaniu - kierunku. Jesteśmy tylko pomocnikami. Sukcesy? Porażki? To naprawdę tylko, ci, którym służymy, mogą ocenić.
Klemens Stróżyński
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14