Postawy rodziców dzieci niepełnosprawnych
Zadaniem rodziny, a przede wszystkim rodziców, jest troska o zaspokojenie biologicznych i psychologicznych potrzeb dzieci. W rodzinie dziecko powinno zapoznać się z systemem wartości i normami społecznymi oraz zasadami postępowania.
Jeżeli zatem rodzina jest koniecznym środowiskiem optymalnego rozwoju dziecka zdrowego, w przypadku dziecka z ograniczeniami sprawności fizycznej bądź umysłowej jej znaczenie jest jeszcze większe. Wiąże się to z rozszerzonymi potrzebami dzieci niepełnosprawnych, a także ze specyfiką ich rozwoju psychicznego, który charakteryzuje często mniejsza odporność na sytuacje stresogenne, obniżone lub zawyżone poczucie własnej wartości, trudności w adekwatnej ocenie podejmowanych zadań.
W rodzinach, w których przychodzi na świat dziecko niepełnosprawne, może się zwiększyć zagrożenie wystąpienia zmian destruktywnych. Z jednej bowiem strony dziecko nie odpowiada w pełni oczekiwaniom rodziców, ich marzeniom i aspiracjom, a z drugiej - zakres nowych obowiązków opiekuńczo-wychowawczych jest znacznie szerszy niż przewidywany (M. Chodkowska 1995). Ponadto urodzeniu dziecka niepełnosprawnego często towarzyszy uczucie goryczy i żalu, bezsilności, lęku, a także obwinianie siebie nawzajem przez rodziców.
Teoretyczne podstawy badań
Termin postawa używany jest przez specjalistów różnych nauk: psychologii, filozofii, historii, prawa, medycyny, socjologii i wielu innych dziedzin im pokrewnych dla każdej z nich ma on jednak nieco inne znaczenie. Codziennie używamy tego słowa, aby nazwać różnorodne stany emocjonalne i uczuciowe, które pojawiają się podczas kontaktu z innymi ludźmi lub wyjaśnić zachowania w różnych sytuacjach społecznych naszego życia.
Typologię postaw rodzicielskich opracowała Maria Ziemska (1980). Wyróżnia ona dwie grupy postaw:
- typy nieprawidłowych postaw rodzicielskich:
- postawa odtrącająca
- postawa zbyt wymagająca
- postawa unikająca
- postawa nadmiernie chroniąca
- typy postaw prawidłowych:
- postawa akceptująca
- postawa uznawania praw dziecka
- postawa współdziałania
- postawa rozumnej swobody.
Dyscypliny naukowe przejawiają zróżnicowane podejście do terminu niepełnosprawność. W socjologicznym ujęciu niepełnosprawność determinują dwa kryteria: istnienie uszkodzeń, bądź ograniczeń funkcjonalnych organizmu (wskutek choroby, urazu lub wady wrodzonej) oraz wynikające z nich skutki dla funkcjonowania społecznego osób nimi dotkniętych (najczęściej formalnych na skutek niemożności pełnienia podstawowych ról społecznych). Niepełnosprawność od strony medycznej jest natomiast rozumiana jako zły stan zdrowia; bezpośrednim czynnikiem niepełnosprawności są choroby przewlekłe, których następstwem są nieodwracalne stany dysfunkcji organizmu (A. Ostrowska, J. Sikorska 1996).
Można wyróżnić kilka rodzajów niepełnosprawności:
- niepełnosprawność sensoryczna, w tym niepełnosprawność słuchowa, wzrokowa, dotykowa itd.;
- niepełnosprawność fizyczna, w tym niepełnosprawność motoryczna;
- niepełnosprawność psychiczna, w tym niepełnosprawność intelektualna, określana jako upośledzenie lub niedorozwój intelektualny (J. Zabłocki 1997).
Celem przeprowadzonych badań było ukazanie postaw rodzicielskich, które dzieci niepełnosprawne spostrzegają najczęściej u swoich rodziców. Podstawową metodą wykorzystaną w naszych badaniach był sondaż diagnostyczny, w ramach którego posłużono się techniką ankiety. Do technicznego gromadzenia danych użyto kwestionariusza ankiety. Zastosowano dwa rodzaje kwestionariusza: jeden służył do badania postawy matki wobec dziecka chorego; drugi do badania postawy ojca. Każdy z nich zawierał po 120 stwierdzeń (pytań), przy każdym dziecko miało zaznaczyć odpowiedź w rubryce "tak jest" lub "tak nie jest".
Badania przeprowadzono w roku 1998. Objęto nimi 65 uczniów klas VI i VII przebywających w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Centrum Rehabilitacji Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w Konstancinie-Jeziornie. Powodem pobytu dzieci w placówce leczniczej były przeważnie schorzenia układu kostnego: zaawansowana skolioza, wady wrodzone, amputacje.
Około 50% badanych stanowiły dzieci ze schorzeniami układu kostnego, które nie identyfikowały się z osobami niepełnosprawnymi. Twierdziły, że samodzielnie potrafią się poruszać, są w stanie wykonać każdą czynność samoobsługową bez pomocy innych. Ponad 9% badanych to dzieci z wadą wrodzoną, około 40% to osoby po wypadkach.
Analiza postaw negatywnych
Wstępna analiza uzyskanych wyników pozwoliła stwierdzić, że dzieci przeważnie spostrzegają u swoich rodziców postawy negatywne, czyli postawy nieakceptujące ich niepełnosprawności. Około 60% badanych uważa, że zarówno ojciec, jak i matka przejawiają w stosunku do ich osoby postawy negatywne: nie godzą się z faktem, że ich dziecko jest chore i wymaga szczególnej opieki i troski z ich strony. Aż 66% dzieci twierdzi, że ojcowie częściej niż matki przejawiają wobec nich postawy negatywne. Około 56% ogółu badanych zaznaczyło, że zachowaniem dominującym u matek jest postawa negatywna.
Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że w percepcji dzieci rodzice przejawiają wobec nich następujące postawy negatywne:
- postawa wymagająca,
- postawa nadmiernie chroniąca,
- postawa unikająca,
- postawa odtrącająca.
Uczniowie, którzy wzięli udział w badaniu, uważają, że ich matki przejawiają w stosunku do nich wiele postaw negatywnych. Dominującą postawą spostrzeganą przez dziewczynki jest postawa odtrącająca, przypisują ją aż 30% matek, następnie postawa unikająca (25%), postawa wymagająca (11%) oraz postawa nadmiernie chroniąca, którą odczuwa około 6% badanych dziewcząt. Badani chłopcy przede wszystkim odczuwają u swoich matek postawę nadmiernie chroniącą (36%), rzadziej spostrzegają elementy postawy odtrącającej (24%), unikającej (12%) oraz wymagającej (11%). Porównując postawy, które badane dzieci spostrzegają u swoich ojców, można stwierdzić, że dominującą postawą, którą zauważają dziewczynki, jest postawa wymagająca (40%), a u chłopców postawa odtrącająca (44%).
Dzieci, które uczestniczyły w badaniach, uważają, że dominująca postawa negatywna u ich rodziców to postawa odtrącająca. W przypadku ojców postawa ta występuje częściej niż u matek; dzieci niepełnosprawne są kojarzone z bezwartościowością i nieumiejętnością odniesienia sukcesów w życiu rodzinnym. Postawę odtrącającą częściej spostrzegają u swoich matek dziewczynki niż chłopcy. Matki utożsamiają córki ze swoją osobą: - "Jeżeli córka jest niepełnosprawna, to ja nie jestem kobietą idealną" - przytoczyła wypowiedź matki dziewczynka, która uczestniczyła w badaniach. Niepełnosprawność wizualna wyklucza niestety wszelką ewentualność podobieństwa. Chłopcy uczestniczący w badaniach są zdania, że to ojcowie częściej niż matki manifestują w stosunku do nich postawę odtrącającą.
Kolejne wyróżnione przez dzieci postawy negatywne to: wymagająca i nadmiernie chroniąca. Postawę wymagającą przejawiało 36% ojców, o 10% mniej postawę nadmiernie chroniącą. W przypadku matek ujawniła się sytuacja odwrotna, więcej niż 34% przejawiało postawę nadmiernie chroniącą, a 21% wymagającą. Przy postawie wymagającej rodzice stawiają dziecku zadania przekraczające jego możliwości, ograniczają jego swobodę przez narzucanie sztywnych reguł. Dzieci uważają, że zawsze musiały wykonywać czynności według wymagań rodziców; takie zdanie miało 47% dziewczynek i 53% chłopców.
Postawę nadmiernie chroniącą w oczach badanych uczniów charakteryzowała przesadna troskliwość, nadmierna ochrona, zwalnianie z wszelkich obowiązków i wymagań, co utrudniało ich samodzielność. Około 23% badanych jest zdania, iż matki przejawiają wobec nich postawę unikającą, tę samą postawę manifestuje 21% ojców. Porównując typy postaw rodzicielskich, można zauważyć, że matki rzadziej niż ojcowie przejawiają w stosunku do swoich córek postawy negatywne, w przypadku ojców sytuacja jest odwrotna.
Analiza postaw pozytywnych
Postawy pozytywne dzieci spostrzegają u 43% matek i 33% ojców. Wśród postaw pozytywnych dzieci wyróżniły postawę akceptującą i rozumnej swobody. Dziewczynki uważają, że matki w stosunku do nich częściej niż ojcowie przejawiają postawy pozytywne. Oceniły tak 58% matek i 40% ojców. Chłopcy uważają, że ich matki są pozytywnie ustosunkowane do nich w 37%, a ojcowie tylko w 25% .
Analizując kolejne wyniki, można stwierdzić, iż w oczach dziewczynek 22% matek przejawia w stosunku do nich postawę akceptacji, chłopcy natomiast oceniają tak 25% swoich matek. Zaskakujący jest fakt, że ojcowie w stosunku do synów przejawiają tę postawę tylko w 7%, natomiast wobec córek aż w 20%. Porównując ocenę dziewczynek i chłopców, można stwierdzić, że chłopcy rzadziej spostrzegają postawę akceptacji i rozumnej swobody u swoich rodziców. Ich zdaniem takie postawy można dostrzec u 18% rodziców, w przypadku dziewcząt - u 30%. Dość duża grupa dziewcząt uważa matki za najlepsze przyjaciółki (35%), a 25% ojców za najlepszych przyjaciół. W oczach chłopców matki są oceniane jako przyjaciółki w 21%, a ojcowie jako przyjaciele tylko w 10%.
Rodzina jest miejscem, w którym każde dziecko powinno czuć się bezpieczne i kochane. Z przeprowadzonych badań wynika, że dzieci nie odczuwają ze strony rodziców akceptacji. Spostrzegają w nich osoby, które niechętnie otaczają je opieką, nie wywiązują się z obowiązków wynikających z pełnienia przez nich roli ojca czy matki. Tym samym ich podstawowe potrzeby psychiczne i biologiczne nie są zaspokojone, samodzielnie muszą rozwiązywać swoje kłopoty i pokonywać trudności wynikające z niepełnosprawności. Na podstawie analizy badań można wysnuć następujące wnioski:
- Rodzice w stosunku do swoich dzieci przejawiają różnego typu postawy - od postawy akceptującej, rozumnej swobody, po postawę unikającą, odtrącającą, wymagającą.
- Dzieci, które uczestniczyły w badaniu, częściej (60%) spostrzegają u swoich rodziców postawy negatywne.
- Respondenci uważają, że matki częściej (58%) niż ojcowie przejawiają w stosunku do nich postawy pozytywne.
- Matki badanych dzieci niepełnosprawnych cechuje ambiwalencja postaw: po pierwsze, ujawniają one nadmierną koncentrację uczuciową na dziecku, po drugie zaś - nadmierny dystans uczuciowy.
- Ojcowie badanych dzieci niepełnosprawnych mają surowe zasady wychowania ograniczające swobodę dziecka.
- Matki uzyskały mniej ocen krytycznych niż ojcowie. Spostrzegano je jako osoby o wiele bardziej zaangażowane w pełnienie funkcji wychowawczych, ojców zaś jako osoby znacznie mniej przyczyniające się do zachowania spokojnej atmosfery.
Ewa Drozd
WSPS, Warszawa
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14