Plany życiowe młodzieży upośledzonej
Tworzenie planów na przyszłość w rozwoju jednostki zbiega się z okresem dojrzewania biologicznego i dostosowania społecznego. Młody człowiek zaczyna zdobywać wiedzę o własnych uczuciach, potrzebach, postawach i możliwościach. Zdobywanie wiedzy o sobie samym w wyniku doświadczeń ze światem zewnętrznym wzbogaca i ustala obraz własnej osoby i obraz świata. Znajomość siebie, własnych potrzeb, wartości, ideałów i zdolności odgrywa ważną rolę w kształtowaniu planów życiowych i działań jednostki. Tworzenie planów na przyszłość stwarza możliwość uzyskania większej autonomii, samookreślenia się, kierowania własnym życiem i rozwojem.
Dorastająca młodzież upośledzona umysłowo w stopniu lekkim również tworzy plany na przyszłość, wyraża swoje oczekiwania i pragnienia. Myśli i marzy o usamodzielnieniu się. Poznanie aspiracji, planów życiowych i świata wartości tej młodzieży pozwoli na lepsze zrozumienie jej potrzeb i właściwe ukierunkowanie oddziaływań rewalidacyjnych.
T. Mądrzycki (1996) stwierdza, że w okresie dorastania plany życiowe nie są jeszcze skonkretyzowane. W tym okresie jednostka tworzy wizję świata idealnego, w którym znajduje również miejsce dla siebie. Rozbudowuje plany życiowe, nieraz bardzo odległe, ale często mało realistyczne, gdyż niewystarczająco liczy się jeszcze z możliwościami w postaci zewnętrznych uwarunkowań obiektywnych i własnych predyspozycji.
Biorąc pod uwagę ograniczenia w sferze umysłowej i rozwoju społecznym młodzieży upośledzonej umysłowo, takie planowanie przyszłości będzie dla niej szczególnie charakterystyczne. Tworzenie planów życiowych jest związane z przyszłościową perspektywą czasową. Człowiek musi mieć zdolność do przewidywania skutków swojego działania (T. Mądrzycki 1996). Ograniczenia w sferze umysłowej, brak zdolności abstrakcyjnego myślenia nie pozwalają osobom upośledzonym umysłowo dostrzegać istotnych związków zachodzących między własnym działaniem a jego skutkami. Nie pozwala im to przewidywać biegu zdarzeń rozgrywających się niezależnie od nich. Utrudnia możliwość wpływania na bieg zdarzeń i na własny los oraz podejmowanie czynności zamierzonych i intencjonalnych.
W konsekwencji dorastającym upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim trudno jest określić nieistniejące jeszcze stany, tworzyć realistyczne plany na przyszłość. Upośledzeni umysłowo często nie potrafią adekwatnie ocenić swoich zdolności postępowania. Dokonują oceny różnych sytuacji społecznych z punktu widzenia własnego ja, bez zdolności patrzenia na dane sytuacje z perspektywy innych (S. Kowalik 1989).
Nieumiejętność realistycznej oceny
Zdaniem R. Kościelaka (1989) nieumiejętność realistycznej oceny własnych możliwości u osób upośledzonych umysłowo wynika z tego, że nie są one w stanie podołać wszystkim zadaniom, co prowadzi niekiedy do utraty wiary we własne siły, a tym samym do zaniżenia samooceny. Z drugiej zaś osłabiony krytycyzm i duża sugestywność stwarzają niebezpieczeństwo sytuacji odwrotnej, małe, przypadkowe sukcesy mogą bowiem stać się przyczyną wzrostu aspiracji i samooceny. Z przeprowadzonych badań wynika, że dzieci upośledzone umysłowo często charakteryzuje znacznie zawyżona samoocena (A. Giryński 1998, R. Kościelak 1989, A. Mikrut 1998).
Można sądzić, że młodzież upośledzona umysłowo w stopniu lekkim ze względu na znaczne deficyty w sferze umysłowej oraz (w większości przypadków) na niekorzystne warunki wychowawcze ma nieprawidłowo ukształtowane relacje ze światem.
Chęć nauki
Badania dotyczące planów życiowych i aspiracji młodzieży upośledzonej umysłowo z klas VII i VIII przeprowadzili K. Kucyper (1990) i E. Minczakiewicz (1996). Otrzymane wyniki wskazują, że większość uczniów po ukończeniu szkoły podstawowej zamierza kontynuować naukę w szkołach zawodowych. Młodzież pragnie również w przyszłości aktywnie uczestniczyć w modelowaniu swojego życia osobistego. Założenie rodziny, wychowanie dzieci to podstawowe dziedziny zainteresowań badanych. Z przeprowadzonych badań wynika, że większość młodzieży dąży do szczęśliwego życia w rodzinie, przy czym jest to pragnienie silniejsze u dziewcząt niż u chłopców. Znaczna część badanych pragnie osiągnąć w życiu bogactwo. Większość badanych uważa, iż realizacja ich planów zależy głównie od uczciwej pracy (od czynników własnych) i nie bierze pod uwagę czynników zewnętrznych (K. Kucyper 1990).
Przeprowadzone badania pozwalają wysnuć wnioski, jak bardzo aspiracje decydują o późniejszym życiu jednostki, a szczególnie młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim, która kończąc szkołę zawodową, wkroczy w całkiem dorosłe, odpowiedzialne życie. Problematyka aspiracji życiowych młodzieży wykracza poza sferę zagadnień i zainteresowań wyłącznie edukacyjno-oświatowych, dotyczy ona szeroko pojętego życia społecznego.
Badaniami objęto 20 uczennic III klasy Zasadniczej Szkoły Specjalnej w Ostrołęce przygotowujących się do zawodu kucharza i ciastkarza, 25 uczennic klasy III Zespołu Szkół Specjalnych nr 2 w Warszawie, przygotowujących się do zawodu introligatora oraz 27 uczennic klasy III Zespołu Szkół Specjalnych nr 3 w Warszawie przygotowujących się do zawodu krawca odzieży damskiej lekkiej. Wiek badanych wahał się w granicach od 18 do 20 lat. Badania przeprowadzono w roku szkolnym 1998/1999.
Większość badanych uczniów (96%) legitymowała się pochodzeniem robotniczym, a tylko 3% pochodzeniem inteligenckim. Mimo że szkoły, do których uczęszczały badane uczennice, były przeznaczone dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, nie wszyscy badani odpowiadali temu stopniowi. Analiza zebranego materiału wykazała, że 58% uczennic była upośledzona umysłowo w stopniu lekkim. Pozostałe uczennice cechował prawidłowy rozwój umysłowy, rozwój niższy niż przeciętny lub upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym.
Szczęśliwe życie w rodzinie
Najbardziej cenionymi wartościami badanych uczennic upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim związanymi z aspiracjami osobistymi są: szczęśliwe życie we własnej przyszłej rodzinie (92%) oraz osiągnięcie dobrobytu materialnego (95%). Młodzież mniej ceni takie wartości, jak: przyjaźń, podziw i uznanie innych ludzi (48%), podróże i przygody (37%), pomoc innym (52%), udział w życiu społecznym (29%). Często młodzież upośledzona umysłowo, wyobrażając sobie swoją przyszłość, myśli tylko o jej ostatecznym kształcie, nie biorąc pod uwagę wszelkich dróg dążenia do niej. Takie podejście ujawniło się między innymi w wypowiedziach dotyczących przyszłego życia rodzinnego. Otóż większość badanej młodzieży (87%) zwraca uwagę na pożądane cechy partnera, nie uwzględniając własnej roli w budowaniu przyszłego życia rodzinnego.
Aspiracje dotyczące pracy zawodowej u większości badanej młodzieży (79%) są ukształtowane na poziomie realistycznym. Badane uczennice wskazują konkretny zawód, który chciałyby w przyszłości wykonywać. Wymieniały takie zawody, jak: kucharstwo, handel czy krawiectwo. Świadczy to o tym, że prawidłowo oceniają one swoje możliwości zawodowe i mają prawidłowo ukształtowaną samoocenę. Część młodzieży (21%) pragnie jednak pracować w zawodach, które nie są osiągalne dla osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (nauczyciel, lekarz, pielęgniarka).
Wybierając te zawody, młodzież nie bierze pod uwagę konieczności przygotowania się do ich wykonania. Przeważnie są to uczniowie, którzy osiągają słabe wyniki w nauce. Wybieranie takich zawodów świadczy o nierealnych wyobrażeniach tej młodzieży i niezasadnie zawyżonych aspiracjach. Świadczy to również o braku samokrytycyzmu, dlatego poziom aspiracji zawodowych jest nieporównywalnie wyższy w stosunku do ich możliwości. A przecież nieumiejętność oceny swoich możliwości utrudnia prawidłowe relacje z otoczeniem, stawianie sobie celów i pełnienie ról społecznych. Nietrafna samoocena oddala jednostkę od rzeczywistości i tym samym utrudnia realizację planów.
Badani próbowali sprecyzować cechy przyszłej pracy zawodowej. Bardzo silnie akcentowano wysokie zarobki i chęć osiągnięcia niezależności finansowej. Przyczyną dążenia do usamodzielnienia się i szybkiego zarobkowania mogą być trudne warunki materialne rodzin badanych.
Należy wnioskować, iż na kształtowanie się obrazu świata, a tym samym na aspiracje życiowe tej młodzieży mają wpływ nie tylko czynniki biologiczne (dysfunkcje intelektualne), lecz także czynniki środowiskowe (społeczne), takie jak: miejsce zamieszkania, warunki materialne rodziny, postawy i poziom kulturalny rodziców oraz środowisko szkolne.
Znaczna część rodzin (82%) to rodziny wielodzietne. Badani rodzice w większości (87%) są zainteresowani rozpoczęciem pracy zawodowej przez swoje dzieci, tylko nieliczni (13%) pragnęliby, aby ich dziecko uczyło się dalej. Spośród badanych dziewcząt 38% nie traktuje swojego domu rodzinnego jako przyszłego wzorca własnego domu i rodziny. W aktualnej sytuacji przemian społecznych i gospodarczych bardzo często rodzina staje się dysfunkcjonalna w wypełnianiu swojej roli.
Bernadeta Szczypał
WSPS, Warszawa
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14