Program kształcenia zintegrowanego abc
Przedstawiony poniżej program kształcenia zintegrowanego z pewnością odpowiada współczesnym tendencjom edukacyjnym, umożliwia szkole realizację jej nowych zadań wynikających z reformy oświaty, zaspokaja potrzebę zdobywania przez uczniów umiejętności i kompetencji w sposób samodzielny i kompleksowy.
Określone w "Podstawach programowych obowiązkowych przedmiotów ogólnokształcących" cele wskazują na zmniejszenie zapotrzebowania na wiedzę encyklopedyczną u absolwentów wszystkich etapów edukacji i zastąpienie jej umiejętnościami niezbędnymi dla współczesnego człowieka. Do nich możemy zaliczyć umiejętności kluczowe, wymieniane obecnie najczęściej w programach edukacyjnych:
- skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach,
- podejmowanie działań i współpraca z innymi ludźmi,
- szukanie nowych sposobów rozwiązywania problemów,
- korzystanie z dostępnych źródeł informacji,
- uczenie się i doskonalenie zdobytych umiejętności.
W programie kształcenia zintegrowanego abc uwzględnia się w szerokim zakresie zadania, które umożliwiają osiąganie umiejętności kluczowych i gwarantują:
- Rozwój dziecka w integracji ze środowiskiem, co oznacza:
- koncentrację treści kształcenia wokół zadań edukacyjnych odwołujących się do przyrodniczego i społeczno-kulturowego środowiska dziecka;
- prezentację środowiska jako całości, którą tworzą ściśle ze sobą powiązane elementy;
- aktywizowanie uczniów w procesie zdobywania wiedzy;
- stwarzanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających wykorzystanie opanowanych wiadomości i umiejętności;
- planowanie i prowadzenie obserwacji najbliższego i dalszego otoczenia przyrodniczego i społecznego;
- poszukiwanie twórczych sposobów rozwiązywania problemów.
- Podmiotowość dziecka realizowaną przez:
- stwarzanie mu możliwości indywidualnego rozwoju;
- rozpoznawanie jego potrzeb i zainteresowań;
- umożliwianie zgodnego z indywidualnymi potrzebami wyboru;
- stwarzanie okazji do rozwoju samodzielności poznawczej;
- rozwijanie aktywności twórczej;
- kształtowanie umiejętności uczenia się.
- Umiejętność współżycia i współdziałania z innymi ludźmi dzięki:
- wdrażaniu do skutecznego porozumiewania się;
- rozwijaniu zachowań umożliwiających efektywną współpracę w grupie z jednoczesnym uznaniem prawa do indywidualnego rozwoju dziecka;
- tworzeniu w toku własnej aktywności dziecka systemu wartości opartego na powszechnie uznawanych normach moralnych;
- rozwijaniu postawy szacunku i tolerancji wobec innych ludzi, odmiennych poglądów, kultur i narodowości.
- Zdobywanie wiedzy i umiejętności w następujących kategoriach:
- mówienie i słuchanie:
- komunikatywne, poprawne wypowiadanie się,
- prowadzenie rozmowy z rówieśnikami i dorosłymi,
- czytanie:
- rozpoznawanie liter,
- odczytywanie słów i kojarzenie ich z desygnatem (odkrywanie znaczenia),
- czytanie ze zrozumieniem (krytyczno-twórcze),
- pisanie:
- odwzorowywanie (przepisywanie),
- modyfikowanie (uzupełnianie) tekstu,
- tworzenie tekstu,
- stosowanie wiedzy i umiejętności:
- elementy wiedzy o języku (gramatyka, ortografia),
- matematyka (arytmetyka, geometria),
- wiedza przyrodniczo-geograficzna i historyczna,
- rozwiązywanie problemów:
- rozpoznawanie problemu (wyszukiwanie),
- ustalanie sposobu rozwiązania,
- formułowanie odpowiedzi.
- mówienie i słuchanie:
W układzie treści programu
W układzie treści programu zintegrowanego abc opieramy się na idei integracji. Tam, gdzie mamy do czynienia z integracją, różne treści są podporządkowane pewnej idei, która redukuje ich wzajemną izolację. Dlatego właśnie integracja redukuje autorytet osobnych treści (...)*.
Program abc nie uwzględnia tradycyjnego podziału treści na przedmioty nauczania. Na każdy rok nauki zostały wyodrębnione ośrodki tematyczne o charakterze przyrodniczo-geograficznym i społeczno-kulturowym z zachowaniem zasady odpowiedniego poszerzania treści.
Każdy ośrodek tematyczny (oznaczony przez nas cyfrą rzymską) jest realizowany w ciągu kilku lub kilkunastu dni. Na poszczególne dni są przewidziane odrębne tematy, które współtworzą dany ośrodek pracy. Przy pewnych tematach w nawiasie znajdują się oznaczenia charakteryzujące niektóre dni: (m-r) - dzień z przewagą aktywności muzyczno-ruchowej, (p-t) - dzień z przewagą zadań plastyczno-technicznych, (w) - wycieczki, wyjścia poza teren szkoły, (dośw) - doświadczenia. Każdy dzień umożliwia planowanie działań edukacyjnych zgodnie z zainteresowaniami dzieci oraz aktualnymi wydarzeniami i zmianami zachodzącymi w środowisku.
W działaniu edukacyjnym mogą wystąpić jednocześnie treści językowe, literackie, matematyczne, przyrodnicze, społeczne, historyczne, muzyczne, plastyczne, techniczne, a także związane ze sportem i kulturą fizyczną. Należy je traktować jako różne drogi służące poznaniu wybranego fragmentu rzeczywistości. W poznawaniu jednakowo ważne stają się więc zarówno treści językowe czy matematyczne, jak i plastyczne czy techniczne.
Zdobywając stopniowo umiejętności i wiadomości o środowisku powiązane w całości tematyczne, dziecko znacznie lepiej rozumie otaczającą je rzeczywistość. Zauważa związki i relacje w środowisku, a także postrzega człowieka i jego system wartości jako część natury.
Zadania edukacyjne wykonywane przez dzieci służą ich rozwojowi poznawczemu, społeczno-emocjonalnemu i fizycznemu. Zdobyte wiadomości i umiejętności dzieci powinny umieć wykorzystać w samodzielnie podejmowanych działaniach.
Idee integrujące treści kształcenia
- Kultura rodzinna, regionalna i narodowa źródłem wiedzy o świecie i wartościach:
- dom, rodzina, sąsiedztwo,
- klasa, szkoła,
- miejscowość, państwo, świat,
- tradycje rodzinne i regionalne, święta narodowe i religijne,
- organizacja życia społecznego,
- zasady życia w grupie rówieśniczej, szkole, pracy, mieście i na wsi,
- sposoby porozumiewania się (kody werbalne i niewerbalne).
- Historia rodziny, regionu, Polski, Ziemi:
- genealogia rodziny (drzewo genealogiczne),
- daty, rocznice,
- baśnie, legendy, podania,
- folklor,
- zabytki, pomniki,
- skamieniałości, wykopaliska,
- państwo - struktura, urzędy, symbole, wybory władz.
- W kręgu ekologii - ludzie, zwierzęta i rośliny na różnych kontynentach i w różnych ekosystemach:
- warunki życia, rozmnażanie, gatunki itd.,
- kalendarz przyrody i pory roku,
- zmiany w życiu przyrody i ludzi,
- tradycyjne zwyczaje i obrzędy związane z porami roku,
- pogoda i przyrządy do jej pomiaru,
- ruch Ziemi a pory roku,
- warunki sprzyjające rozwojowi roślin,
- środowisko przyrodnicze człowieka i planowanie wypoczynku,
- mapy Polski i świata, mapy i przewodniki turystyczne,
- ochrona przyrody, stosunek do zwierząt i roślin,
- zagrożenia dla przyrody oraz zdrowia i życia człowieka, sposoby zapobiegania im i likwidowania ich skutków (zasady żywienia, higiena, sport itd.),
- skutki rozwoju przemysłu.
- Nauka w procesie poznawania świata:
- matematyczne opisywanie świata: kalendarz, mierzenie czasu, długości, obliczenia pieniężne, figury geometryczne, ważenie itp.,
- obserwacja jako sposób zdobywania wiedzy o świecie,
- gromadzenie i rejestrowanie danych,
- doświadczenie jako proces odkrywania właściwości fizycznych świata,
- gromadzenie i przekazywanie informacji o świecie: biblioteki, media, komputer, telekomunikacja itd.,
- czytanie i sporządzanie planów,
- poznawanie wszechświata: kosmos, ruchy planet, gwiazdy.
- Technika wokół nas:
- rozwiązywanie problemów technicznych w otoczeniu dziecka,
- poznawanie różnych urządzeń i zasad bezpiecznego korzystania z nich,
- rozwój techniki,
- doświadczenia, eksperymenty, obserwacje,
- planowanie pracy, działanie według planu, sprawdzanie efektów,
- sposoby podróżowania.
- W kręgu konwencji - obcowanie ze sztuką i twórczość dzieci:
- zabawa i sztuka w życiu dziecka i w dziejach człowieka,
- zabawki, zabawy, gry (zasady i reguły),
- zainteresowania i hobby,
- teatr, książka, film, taniec, muzyka, malarstwo, rzeźba,
- zabawy i tańce innych narodów,
- święta, tradycje i zwyczaje polskie oraz innych narodów w sztuce i literaturze,
- stosowanie różnych środków wyrazu artystycznego w sztuce.
Uwagi o realizacji programu
W realizacji programu zintegrowanego abc należy się kierować takimi zasadami, jak:
- uwzględnianie w doborze proponowanych treści zainteresowań, umiejętności i zdolności uczniów,
- przygotowywanie dnia pracy uczniów na określony temat bez podziału na jednostki lekcyjne,
- organizowanie sytuacji edukacyjnych, które umożliwią dzieciom zdobywanie wiedzy poprzez działanie i obserwowanie świata,
- inspirowanie dziecka do działań i dyskretne doradzanie mu,
- stwarzanie okazji do twórczej aktywności.
W każdej sytuacji edukacyjnej, którą organizujemy wspólnie z dziećmi, należy określić precyzyjnie:
- cele podejmowanych działań,
- przebieg wykonywanego zadania,
- potrzebne przybory i materiały,
- przewidywane trudności w pracy i sposoby przeciwdziałania im,
- kryteria podziału zadań,
- zakończenie każdego zadania i zastosowanie wyniku w następnych działaniach, np. zrobione maskotki będą używane jako liczmany, wiatromierz pozwoli prowadzić obserwację pogody,
- miejsce pracy każdego ucznia (gromadzenie różnych przedmiotów, które mogą się przydać podczas wykonywania zadań lub pozwolą uczniowi zrelaksować się podczas pracy).
Koncepcja programu zintegrowanego, w którym różne treści nie podążają odrębnymi drogami, gdyż łączą je relacje otwarte, jest według Basila Bernsteina przeciwstawna programowi kształcenia mającemu postać kolekcji z ostro zarysowanymi granicami dzielącymi różne treści. W nauczaniu zintegrowanym dokonuje się więc przejście od zamknięcia do otwarcia treści, przeniesienie akcentów z nauczania pogłębionego na nauczanie o poszerzonym zakresie.
Jedną z konsekwencji tej decyzji jest zatem rezygnacja z czterdziestopięciominutowych jednostek lekcyjnych jako podstawowej formy organizacji pracy szkoły i przyjęcie jako jednostki edukacyjnej ośrodka tematycznego podzielonego na dni pracy uczniów. Każdy dzień pracy powinien przynieść uczniom nowe doświadczenia, nowe przeżycia wynikające z wykonywanych czynności i nawiązywanych kontaktów. Odszukanie i nazwanie głównego celu codziennych działań z dziećmi pozwoli sprecyzować stawiane im zadania.
Planowanie pracy należy rozpocząć od określenia idei integrującej oraz źródeł i sposobów poznania, które mogłyby zainspirować dzieci do działań związanych z przewidzianą tematyką i sprzyjających kształtowaniu umiejętności. Należy również określić miejsce, w którym działania będą podejmowane. Kolejny etap planowania to formułowanie umiejętności, które uczeń ma szanse opanować w trakcie zajęć. Główną częścią scenariusza dziennego są więc przewidywane działania nauczyciela, a zwłaszcza działania uczniów - w ich wyniku powinni oni zdobywać nowe umiejętności z różnych dziedzin. Należy myśleć o różnych rodzajach aktywności dzieci, a nie wyłącznie o własnej działalności zmierzającej do przekazania informacji.
Janina Korzańska
Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza, Warszawa
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14