Imię i nazwisko:
Adres email:


Program kształcenia zintegrowanego abc


Przedstawiony poniżej program kształcenia zintegrowanego z pewnością odpowiada współczesnym tendencjom edukacyjnym, umożliwia szkole realizację jej nowych zadań wynikających z reformy oświaty, zaspokaja potrzebę zdobywania przez uczniów umiejętności i kompetencji w sposób samodzielny i kompleksowy.


Określone w "Podstawach programowych obowiązkowych przedmiotów ogólnokształcących" cele wskazują na zmniejszenie zapotrzebowania na wiedzę encyklopedyczną u absolwentów wszystkich etapów edukacji i zastąpienie jej umiejętnościami niezbędnymi dla współczesnego człowieka. Do nich możemy zaliczyć umiejętności kluczowe, wymieniane obecnie najczęściej w programach edukacyjnych:

  • skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach,
  • podejmowanie działań i współpraca z innymi ludźmi,
  • szukanie nowych sposobów rozwiązywania problemów,
  • korzystanie z dostępnych źródeł informacji,
  • uczenie się i doskonalenie zdobytych umiejętności.


W programie kształcenia zintegrowanego abc uwzględnia się w szerokim zakresie zadania, które umożliwiają osiąganie umiejętności kluczowych i gwarantują:

  1. Rozwój dziecka w integracji ze środowiskiem, co oznacza:
    • koncentrację treści kształcenia wokół zadań edukacyjnych odwołujących się do przyrodniczego i społeczno-kulturowego środowiska dziecka;
    • prezentację środowiska jako całości, którą tworzą ściśle ze sobą powiązane elementy;
    • aktywizowanie uczniów w procesie zdobywania wiedzy;
    • stwarzanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających wykorzystanie opanowanych wiadomości i umiejętności;
    • planowanie i prowadzenie obserwacji najbliższego i dalszego otoczenia przyrodniczego i społecznego;
    • poszukiwanie twórczych sposobów rozwiązywania problemów.
  2. Podmiotowość dziecka realizowaną przez:
    • stwarzanie mu możliwości indywidualnego rozwoju;
    • rozpoznawanie jego potrzeb i zainteresowań;
    • umożliwianie zgodnego z indywidualnymi potrzebami wyboru;
    • stwarzanie okazji do rozwoju samodzielności poznawczej;
    • rozwijanie aktywności twórczej;
    • kształtowanie umiejętności uczenia się.
  3. Umiejętność współżycia i współdziałania z innymi ludźmi dzięki:
    • wdrażaniu do skutecznego porozumiewania się;
    • rozwijaniu zachowań umożliwiających efektywną współpracę w grupie z jednoczesnym uznaniem prawa do indywidualnego rozwoju dziecka;
    • tworzeniu w toku własnej aktywności dziecka systemu wartości opartego na powszechnie uznawanych normach moralnych;
    • rozwijaniu postawy szacunku i tolerancji wobec innych ludzi, odmiennych poglądów, kultur i narodowości.
  4. Zdobywanie wiedzy i umiejętności w następujących kategoriach:
    1. mówienie i słuchanie:
      • komunikatywne, poprawne wypowiadanie się,
      • prowadzenie rozmowy z rówieśnikami i dorosłymi,
    2. czytanie:
      • rozpoznawanie liter,
      • odczytywanie słów i kojarzenie ich z desygnatem (odkrywanie znaczenia),
      • czytanie ze zrozumieniem (krytyczno-twórcze),
    3. pisanie:
      • odwzorowywanie (przepisywanie),
      • modyfikowanie (uzupełnianie) tekstu,
      • tworzenie tekstu,
    4. stosowanie wiedzy i umiejętności:
      • elementy wiedzy o języku (gramatyka, ortografia),
      • matematyka (arytmetyka, geometria),
      • wiedza przyrodniczo-geograficzna i historyczna,
    5. rozwiązywanie problemów:
      • rozpoznawanie problemu (wyszukiwanie),
      • ustalanie sposobu rozwiązania,
      • formułowanie odpowiedzi.



W układzie treści programu

W układzie treści programu zintegrowanego abc opieramy się na idei integracji. Tam, gdzie mamy do czynienia z integracją, różne treści są podporządkowane pewnej idei, która redukuje ich wzajemną izolację. Dlatego właśnie integracja redukuje autorytet osobnych treści (...)*.


Program abc nie uwzględnia tradycyjnego podziału treści na przedmioty nauczania. Na każdy rok nauki zostały wyodrębnione ośrodki tematyczne o charakterze przyrodniczo-geograficznym i społeczno-kulturowym z zachowaniem zasady odpowiedniego poszerzania treści.


Każdy ośrodek tematyczny (oznaczony przez nas cyfrą rzymską) jest realizowany w ciągu kilku lub kilkunastu dni. Na poszczególne dni są przewidziane odrębne tematy, które współtworzą dany ośrodek pracy. Przy pewnych tematach w nawiasie znajdują się oznaczenia charakteryzujące niektóre dni: (m-r) - dzień z przewagą aktywności muzyczno-ruchowej, (p-t) - dzień z przewagą zadań plastyczno-technicznych, (w) - wycieczki, wyjścia poza teren szkoły, (dośw) - doświadczenia. Każdy dzień umożliwia planowanie działań edukacyjnych zgodnie z zainteresowaniami dzieci oraz aktualnymi wydarzeniami i zmianami zachodzącymi w środowisku.


W działaniu edukacyjnym mogą wystąpić jednocześnie treści językowe, literackie, matematyczne, przyrodnicze, społeczne, historyczne, muzyczne, plastyczne, techniczne, a także związane ze sportem i kulturą fizyczną. Należy je traktować jako różne drogi służące poznaniu wybranego fragmentu rzeczywistości. W poznawaniu jednakowo ważne stają się więc zarówno treści językowe czy matematyczne, jak i plastyczne czy techniczne.


Zdobywając stopniowo umiejętności i wiadomości o środowisku powiązane w całości tematyczne, dziecko znacznie lepiej rozumie otaczającą je rzeczywistość. Zauważa związki i relacje w środowisku, a także postrzega człowieka i jego system wartości jako część natury.


Zadania edukacyjne wykonywane przez dzieci służą ich rozwojowi poznawczemu, społeczno-emocjonalnemu i fizycznemu. Zdobyte wiadomości i umiejętności dzieci powinny umieć wykorzystać w samodzielnie podejmowanych działaniach.


Idee integrujące treści kształcenia

  1. Kultura rodzinna, regionalna i narodowa źródłem wiedzy o świecie i wartościach:
    • dom, rodzina, sąsiedztwo,
    • klasa, szkoła,
    • miejscowość, państwo, świat,
    • tradycje rodzinne i regionalne, święta narodowe i religijne,
    • organizacja życia społecznego,
    • zasady życia w grupie rówieśniczej, szkole, pracy, mieście i na wsi,
    • sposoby porozumiewania się (kody werbalne i niewerbalne).
  2. Historia rodziny, regionu, Polski, Ziemi:
    • genealogia rodziny (drzewo genealogiczne),
    • daty, rocznice,
    • baśnie, legendy, podania,
    • folklor,
    • zabytki, pomniki,
    • skamieniałości, wykopaliska,
    • państwo - struktura, urzędy, symbole, wybory władz.
  3. W kręgu ekologii - ludzie, zwierzęta i rośliny na różnych kontynentach i w różnych ekosystemach:
    • warunki życia, rozmnażanie, gatunki itd.,
    • kalendarz przyrody i pory roku,
    • zmiany w życiu przyrody i ludzi,
    • tradycyjne zwyczaje i obrzędy związane z porami roku,
    • pogoda i przyrządy do jej pomiaru,
    • ruch Ziemi a pory roku,
    • warunki sprzyjające rozwojowi roślin,
    • środowisko przyrodnicze człowieka i planowanie wypoczynku,
    • mapy Polski i świata, mapy i przewodniki turystyczne,
    • ochrona przyrody, stosunek do zwierząt i roślin,
    • zagrożenia dla przyrody oraz zdrowia i życia człowieka, sposoby zapobiegania im i likwidowania ich skutków (zasady żywienia, higiena, sport itd.),
    • skutki rozwoju przemysłu.
  4. Nauka w procesie poznawania świata:
    • matematyczne opisywanie świata: kalendarz, mierzenie czasu, długości, obliczenia pieniężne, figury geometryczne, ważenie itp.,
    • obserwacja jako sposób zdobywania wiedzy o świecie,
    • gromadzenie i rejestrowanie danych,
    • doświadczenie jako proces odkrywania właściwości fizycznych świata,
    • gromadzenie i przekazywanie informacji o świecie: biblioteki, media, komputer, telekomunikacja itd.,
    • czytanie i sporządzanie planów,
    • poznawanie wszechświata: kosmos, ruchy planet, gwiazdy.
  5. Technika wokół nas:
    • rozwiązywanie problemów technicznych w otoczeniu dziecka,
    • poznawanie różnych urządzeń i zasad bezpiecznego korzystania z nich,
    • rozwój techniki,
    • doświadczenia, eksperymenty, obserwacje,
    • planowanie pracy, działanie według planu, sprawdzanie efektów,
    • sposoby podróżowania.
  6. W kręgu konwencji - obcowanie ze sztuką i twórczość dzieci:
    • zabawa i sztuka w życiu dziecka i w dziejach człowieka,
    • zabawki, zabawy, gry (zasady i reguły),
    • zainteresowania i hobby,
    • teatr, książka, film, taniec, muzyka, malarstwo, rzeźba,
    • zabawy i tańce innych narodów,
    • święta, tradycje i zwyczaje polskie oraz innych narodów w sztuce i literaturze,
    • stosowanie różnych środków wyrazu artystycznego w sztuce.



Uwagi o realizacji programu

W realizacji programu zintegrowanego abc należy się kierować takimi zasadami, jak:

  • uwzględnianie w doborze proponowanych treści zainteresowań, umiejętności i zdolności uczniów,
  • przygotowywanie dnia pracy uczniów na określony temat bez podziału na jednostki lekcyjne,
  • organizowanie sytuacji edukacyjnych, które umożliwią dzieciom zdobywanie wiedzy poprzez działanie i obserwowanie świata,
  • inspirowanie dziecka do działań i dyskretne doradzanie mu,
  • stwarzanie okazji do twórczej aktywności.


W każdej sytuacji edukacyjnej, którą organizujemy wspólnie z dziećmi, należy określić precyzyjnie:

  • cele podejmowanych działań,
  • przebieg wykonywanego zadania,
  • potrzebne przybory i materiały,
  • przewidywane trudności w pracy i sposoby przeciwdziałania im,
  • kryteria podziału zadań,
  • zakończenie każdego zadania i zastosowanie wyniku w następnych działaniach, np. zrobione maskotki będą używane jako liczmany, wiatromierz pozwoli prowadzić obserwację pogody,
  • miejsce pracy każdego ucznia (gromadzenie różnych przedmiotów, które mogą się przydać podczas wykonywania zadań lub pozwolą uczniowi zrelaksować się podczas pracy).


Koncepcja programu zintegrowanego, w którym różne treści nie podążają odrębnymi drogami, gdyż łączą je relacje otwarte, jest według Basila Bernsteina przeciwstawna programowi kształcenia mającemu postać kolekcji z ostro zarysowanymi granicami dzielącymi różne treści. W nauczaniu zintegrowanym dokonuje się więc przejście od zamknięcia do otwarcia treści, przeniesienie akcentów z nauczania pogłębionego na nauczanie o poszerzonym zakresie.


Jedną z konsekwencji tej decyzji jest zatem rezygnacja z czterdziestopięciominutowych jednostek lekcyjnych jako podstawowej formy organizacji pracy szkoły i przyjęcie jako jednostki edukacyjnej ośrodka tematycznego podzielonego na dni pracy uczniów. Każdy dzień pracy powinien przynieść uczniom nowe doświadczenia, nowe przeżycia wynikające z wykonywanych czynności i nawiązywanych kontaktów. Odszukanie i nazwanie głównego celu codziennych działań z dziećmi pozwoli sprecyzować stawiane im zadania.


Planowanie pracy należy rozpocząć od określenia idei integrującej oraz źródeł i sposobów poznania, które mogłyby zainspirować dzieci do działań związanych z przewidzianą tematyką i sprzyjających kształtowaniu umiejętności. Należy również określić miejsce, w którym działania będą podejmowane. Kolejny etap planowania to formułowanie umiejętności, które uczeń ma szanse opanować w trakcie zajęć. Główną częścią scenariusza dziennego są więc przewidywane działania nauczyciela, a zwłaszcza działania uczniów - w ich wyniku powinni oni zdobywać nowe umiejętności z różnych dziedzin. Należy myśleć o różnych rodzajach aktywności dzieci, a nie wyłącznie o własnej działalności zmierzającej do przekazania informacji.


Janina Korzańska

Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza, Warszawa

Czerwiec 1999
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej