Imię i nazwisko:
Adres email:


Klocki


Zgodnie z zaleceniem programu szkolnego Ministerstwa Edukacji Narodowej w klasie pierwszej szkoły podstawowej wprowadziłem temat "Figury podstawowe: koła, kwadraty, trójkąty". Z figur wyciętych z papieru wycinankowego dzieci wylepiały do wyboru postacie, grupy postaci, kolorowe pałace albo niezwykłe pojazdy i maszyny. Wycinankę uzupełniały szczegółami dorysowanymi mazakami. Podobny temat powtarzałem w klasie trzeciej, z tym że kompozycje były budowane ze zróżnicowanych barwnych figur: rombów, owali, półkoli, trapezów, prostokątów i figur nieregularnych. Oba rodzaje prac były wykonywane na kwadratowych tłach odciętych z bloku technicznego formatu A4.


Zawsze nieco raziła chłodna biel tła otaczająca różnobarwne kompozycje. Problemem była też nieczytelność standardowej barwy żółtej w zestawieniu z bielą. Dlatego zalecałem dzieciom zamalowanie tła kredkami. Część uczniów robiła to chętnie, inni oponowali - chcieli pozostawić białe tło. Wpadłem więc na pomysł, żeby białe niebo pokrywać chmurkami lub gwiazdkami wycinanymi z pastelowych lub bliskich szarości kawałków pism ilustrowanych. W nagrodę za tę dodatkową pracę dawałem do przyklejenia żółte słoneczka i srebrne księżyce z folii samoprzylepnej.


Prace były piękne, dobrze skomponowane i "domknięte". Ba, pomysł z chmurkami i gwiazdkami na tyle się utrwalił w świadomości uczniów, że pojawił się w późniejszych latach nauki, gdy techniką wycinanki uczniowie wykonywali impresje na temat stylów historycznych w architekturze. Miałem jednak wątpliwości, czy nie nazbyt ingeruję w ich pracę, czy nie stwarzam jakiegoś kanonu przydatnego dla uczniów słabszych, ale zabójczego dla uczniów odważnych bądź uzdolnionych?


Te wątpliwości pozostały do dzisiaj.


Poza tym częste były prośby uczniów, żebym to ja im wycinał figury o pokazywanych palcami wymiarach. Przystałem na to z praktycznego powodu - zawsze szybko brakowało kolorowego papieru, a dzieci, pracując nieekonomicznie, wytwarzały za duże ścinki.


W końcu zadałem sobie pytanie: Czy ważniejsza jest sprawność dziecka w wycinaniu kółek, kwadratów i trójkątów, czy też zabawa w komponowanie z gotowych elementów? Wreszcie uległem całkowicie i na którejś lekcji dałem dzieciom zestawy gotowych już wyciętych trójkątów, kwadratów z wyciętym kształtem łukowatej bramy, osobnych łuków, półkoli, trapezów, owali itp., a do tego czarne "okienka" i kolorowe paski z pociętych wzdłuż fotografii. Bogactwo rozmaitych rozwiązań, mimo pewnej standaryzacji elementów, bogactwo kompozycji z takich klocków mnie samego zaskoczyło.


Dla próby zaleciłem takie prace sześciolatkom z warsztatu plastycznego MDK w Suwałkach. Efekt był bardzo dobry. Rozdałem też gotowe samoprzylepne słoneczka i księżyce w nagrodę za ozdobienie nieba chmurkami.


Jak "klocki" - to "klocki" …


Juliusz Sz. Batura

SSP STO, Augustów

Czerwiec 1999
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej