Głos rodziców się liczy
Działalność rodziców znajduje szerokie wsparcie ze strony władz krajowych, a na forum międzynarodowym cieszy się uznaniem władz Unii Europejskiej. W krajach członkowskich UE działa wiele krajowych stowarzyszeń rodziców, które mają swoją reprezentację na szczeblu europejskim. Jest nią, zarejestrowane w roku 1984 zgodnie z przepisami prawa belgijskiego, Europejskie Stowarzyszenie Rodziców (European Parents Association - EPA) z siedzibą w Brukseli; EPA stanowi reprezentację ponadstumilionowej społeczności rodziców Europy.
Jednym z podstawowych zadań EPA jest wspieranie rodziców i ich stowarzyszeń we wszystkich krajach Unii oraz w krajach należących do Rady Europy. W podstawowym dokumencie EPA mówi się, że rodzice jako pierwsi nauczyciele swoich dzieci ponoszą szczególną odpowiedzialność za ich edukację i że edukacja szkolna ma wspierać edukację domową, a nie ją zastępować.
Polska - dzięki aktywności Społecznego Towarzystwa Oświatowego - jako pierwszy kraj z Europy Środkowej uzyskała pełne członkostwo EPA w roku 1993 i bierze aktywny udział w jego działalności. Efektem prowadzonej przez STO polityki wspierania krajów Europy Środkowej i Wschodniej było przyjęcie do EPA Słowackiego Stowarzyszenia Rodziców; bez naszej rekomendacji Słowacy mieliby niewielkie szanse na wejście do tej organizacji.
Władze EPA, w których skład wchodzi przedstawiciel STO, wysoko oceniają wkład Społecznego Towarzystwa Oświatowego w demokratyzację polskiej oświaty i w budowę społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Wyrazem uznania było nominowanie w 1993 r. czasopisma "Edukacja i Dialog" do prestiżowej międzynarodowej Nagrody Alcuina - swego rodzaju "Oskara" w dziedzinie edukacji europejskiej, przyznawanej co roku przez międzynarodowe jury powoływane przez Radę Europy.
Spójrzmy na działalność rodziców w strukturach oświatowych w naszym kraju. Otóż, nie jest z tym dobrze. Zapisy ustawy oświatowej z roku 1991 stwarzają prawne ramy do takiej działalności. Pomimo istnienia unormowań prawnych, proces powołania rad szkół przebiega z wielkimi oporami; nie powstała także Krajowa Rada Oświatowa ani też rady wojewódzkie, które miały być ważnym społecznym organem opiniotwórczym w sprawach oświaty. Zapomniano też o roli rodziców w projekcie reformy systemu edukacji; w rozdziale poświęconym zarządzaniu i nadzorowaniu systemu edukacji brak jest jakiejkolwiek wzmianki o nich jako partnerach współodpowiedzialnych za kształt polskiej oświaty. Wyeksponowana jest natomiast rola administracji oświatowej, w szczególności dyrektora szkoły oraz kuratora oświaty, który ma mieć "większe uprawnienia władczo-kontrolne w stosunku do szkół i placówek".
Rola rodziców w praktyce jest bardzo ograniczona, wpływ zaś na edukację szkolną ich dzieci - wręcz znikomy. Przy tak niskiej aktywności samych rodziców i ich mało istotnej pozycji w formalnych strukturach oświatowych, istnieje duże niebezpieczeństwo umocnienia się tendencji autorytarnych w zarządzaniu polską oświatą. Istnieje też duże prawdopodobieństwo obniżenia się jakości naszej edukacji, wszystkie bowiem badania naukowe wskazują na korelację, jaka zachodzi między jakością edukacji a poziomem współpracy szkoły i domu, nauczycieli i rodziców.
Tymczasem trudno sobie wyobrazić, aby demokratyzację systemu edukacyjnego i lepszą jakość polskiej edukacji można było osiągnąć bez aktywnej roli rodziców (i nauczycieli) oraz ich czynnego współudziału w decydowaniu o kształcie oświaty narodowej. Niska dziś pozycja rodziców stanowi prawdziwe wyzwanie dla nich samych, jak również dla tych, którzy decydują obecnie o kierunku reform oświatowych.
Zgodnie z przyjętą przez EPA "Kartą praw i obowiązków rodziców w Europie" rodzice mają prawo "żądać od odpowiedzialnych władz publicznych wysokiej jakości usług edukacyjnych", mają też prawo "do wydania opinii i przeprowadzania konsultacji z władzami odpowiedzialnymi za edukację na wszystkich szczeblach zarządzania oświatą". Z drugiej strony mają obowiązek "tworzyć demokratyczne, reprezentatywne organizacje rodziców na wszystkich poziomach i szczeblach". Współuczestnictwo rodziców w zarządzaniu oświatą wymaga odpowiednich działań przygotowawczych ze strony samych zainteresowanych, a także ze strony władz lokalnych i władzy ministerialnej. O "Karcie praw i obowiązkach rodziców" można przeczytać w numerze 7 "Edukacji i Dialogu" z 1993.
Czas dzielący Polskę od wstąpienia do Unii Europejskiej to okres intensywnej pracy przygotowawczej mającej na celu wzmocnienie roli rodziców w szkolnej edukacji dzieci i młodzieży. W pracy tej należy uwzględnić następujące priorytety:
- profesjonalne przygotowanie reprezentacji rodziców do pełnienia roli edukatorów i liderów w procesie aktywizacji rodziców;
- wypracowanie kilku modeli aktywizacji rodziców na szczeblu gminy, miasta, powiatu i województwa - stanowiących wzorzec i zachętę do samoorganizacji rodziców w różnych regionach kraju;
- przygotowanie w całej Polsce odpowiedniej infrastruktury sprzyjającej nawiązywaniu współpracy między rodzicami z różnych gmin oraz tworzeniu przez samych zainteresowanych struktur lokalnych, regionalnych i krajowych dla zorganizowanej aktywności rodziców.
Strategicznym celem aktywności polskich rodziców jest stworzenie ogólnopolskich stowarzyszeń rodziców, będących partnerem administracji oświatowej na wszystkich szczeblach zarządzania oświatą i wywieranie przez nie realnego nacisku na wychowanie dzieci oraz na wysoką jakość edukacji.
Dobrym tego przykładem jest grono rodziców z Bielawy. Najpierw powołali oni Grupę Inicjatywną Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Rodziców, a następnie przygotowali statut tego stowarzyszenia. Nie zaniedbują też własnego szkolenia; przeszli właśnie dwuletni cykl warsztatów pt. "Twórcza rola rodziców w reformowaniu edukacji na szczeblu szkoły"; informacja: Zofia Odjas, ul. Grota Roweckiego 6, 58-260 Bielawa, tel. (0-74) 33-37-43.
Należy też wspomnieć twórczą aktywność rodziców z Zakopanego; z pomocą Zakopiańskiego Towarzystwa Edukacyjnego wypracowują właśnie model współdziałania rodziców na szczeblu gminy; informacja: Kazimierz Konarski, ul. Chałubińskiego 3, 34-500 Zakopane, tel. (0-18) 20-147-47; 20-665-52.
Jeszcze innym dobrym przykładem jest podnoszenie wiedzy o prawach (i obowiązkach) rodziców prowadzone w szkołach szczecińskich; informacja: Michał J. Kawecki, ul. Nysy 6a, 70-846 Szczecin, tel. (0-91 ) 469-06-92; 433-90-40.
Michał J. Kawecki
NCE STO, Szczecin
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14