Program autorski w SLO nr 39 STO w Warszawie. Studium filozofii klasycznej
Studium filozofii klasycznej, w którego ramach filozofia nie będzie - tylko dla zasygnalizowania tego problemu - ukazywana jako uogólnienie wyników prezentowanych na lekcjach nauk szczegółowych (koncepcja pozytywistyczna filozofii) czy też zespół twierdzeń narosłych na kompilacji ujęć z pogranicza nauki, sztuki, religii (koncepcja irracjonalizująca filozofii). Proponowana filozofia będzie zaproszeniem do odczytania i wyjaśnienia otaczającego nas świata i nas samych przez identyfikację czynników bytowych powodujących, że tak szeroko pojęta rzeczywistość ontycznie się nie wyklucza. W filozofii bowiem mamy do czynienia z poznaniem bytu, a więc tego, co istnieje rzeczywiście. Nauka ta stawia w zespole pytań ją kształtujących - a wiemy to od Arystotelesa - przede wszystkim problem: czym coś jest? Szukając odpowiedzi trzeba więc dociekać, co konstytuuje daną rzecz, co ją wewnętrznie stanowi, jakie są warunki konieczne dla istnienia czegoś?
Uczestniczenie w pracach Studium Filozofii Klasycznej będzie właśnie takim intelektualnym poszukiwaniem pulsującym jednak - z założenia - w obrazie klasycznych rygorów umysłowych. Bynajmniej nie oznacza to jednak, że wypracowany program Studium wyłączy z terenu zainteresowań inne - odrębne od klasycznej - wersje filozofii.
W początkowej fazie powołane Studium Filozofii preferować będzie podejście bardziej erudycyjne niż dyskusyjne. Tak więc jego program będzie obejmował zagadnienia i ujęcia bardziej teoretyczne - erudycyjne, zaś w swych zadaniach dydaktycznych uczestnictwo w Studium będzie sposobem wyzwalania w uczniach pragnień sięgania po literaturę naukową oraz wchodzenia w obszar tekstów źródłowych.
Do podstawowych celów Studium Filozofii Klasycznej należy między innymi tworzenie warunków dla rozwoju młodych intelektów, dążenie do upowszechniania klasycznej - tak mocno dotychczas trzymanej "na uwięzi" - wersji filozofii jako istotnego nurtu w kulturze umysłowej oraz kształtowanie zaangażowanych postaw uczniów w imię humanizmu, będącego wiernością istnieniu, prawdzie i dobru realnego człowieka. Pragnę, by kończący Studium uczeń kierował się w życiu przede wszystkim wartościami miłości, prawdy, dobra, a ponadto przenosił te wartości w świat.
Celem poznawczym Studium, wyrazem intelektualnego dynamizmu kształcenia będzie skierowana do uczniów oferta, której wykorzystanie przybliży słuchaczom problemy, zagadnienia i ujęcia filozoficzne w zakresie filozofii bytu (ontologia), filozofii człowieka, teorii poznania (gnozeologia), metafizyki kultury. Cel poznawczy spełni się też z chwilą zaprezentowania uczniom najwybitniejszych myślicieli, twórców głównych nurtów i kierunków filozoficznych (historia filozofii).
Studium Filozofii Klasycznej jest organicznie związane z Liceum Ogólnokształcącym. Obejmuje ono 5 semestrów nauki, przy czym ostatni semestr spełnia się w realizacji zadania przygotowania uczniów do napisania i obrony (dyskusja) pracy dyplomowej z wybranego tematu. Przewiduje się udział naukowców z uczelni warszawskich w pracach Studium (wykłady otwarte, gościnne). Realizacja programu Studium wymaga w pierwszej fazie - erudycyjnej - poświęcenia 2 godzin tygodniowo na wykłady, a w dalszych etapach - erudycyjno-dyskusyjnych - 1 godziny tygodniowo na wykład oraz 1 godziny tygodniowo na ćwiczenia (dyskusja, analiza tekstów źródłowych).
Zakłada się taką realizację programu, by była ona podporządkowana zadaniom poznawczym oraz wychowawczym. Ukończenie studium będzie służyć przede wszystkim wyzwalaniu pełnego dynamizmu intelektualnego u młodzieży, przejawiającego się w aktywnych postawach światopoglądowych, nacechowanych realizmem zgodnym z postulatami naukowego myślenia oraz noszących znamiona umiłowania prawdy i dobra w imię humanizmu.
Struktura treści merytorycznych składa się z pięciu części: podstawowe problemy i kierunki filozofii, elementy teorii poznania, elementy teorii bytu, elementy filozofii człowieka, etyczno-logiczne warunki naukowej dyskusji. Każdy semestr obejmuje 35 godzin lekcyjnych, tak więc na realizację programu Studium przewidziano w sumie: blok erudycyjny (4 semestry) - 140 godziny, blok erudycyjno-dyskusyjny (ćwiczenia, dyskusja panelowa) - 35 godzin lekcyjnych.
Na część A: PODSTAWOWE PROBLEMY I KIERUNKI FILOZOFII przeznaczam 35 godzin lekcyjnych (I semestr).
Na część B: ELEMENTY TEORII POZNANIA przewiduję 20 godzin lekcyjnych, podczas których przekazywane wiadomości dotyczące dyrektyw teoriopoznawczych i metodologicznych będą służyć między innymi wskazaniu różnic między poznaniem a bytowaniem, między platońskim a arystotelesowskim opisem bytu i różnic między myśleniem relacjami a myśleniem poczynaniami.
Na część C: ELEMENTY TEORII BYTU przeznaczam 50 godzin lekcyjnych. Zadaniem tej części będzie wprowadzenie uczniów w specyfikę metafizyki realizującej klasyczną koncepcję filozofii.
Podejmowane w tej części problemy i zagadnienia zostaną uzupełnione i rozwinięte w części D: ELEMENTY FILOZOFII CZŁOWIEKA, na której realizację przeznaczam 55 godzin lekcyjnych, w tym 15 godzin lekcyjnych na ćwiczenia (blok erudycyjno-dyskusyjny).
Na ostatnią część E: ETYCZNO-LOGICZNE WARUNKI NAUKOWEJ DYSKUSJI przeznaczam 13 godzin lekcyjnych, które spełnią się w trudzie nauczania kultury i umysłowej dyscypliny dyskutowania, zdolności krytycznego i analitycznego myślenia, uzbrojonego w umiejętności rozpoznawania w dyskusji niepoprawnych wniosków. W ostatnim semestrze uczestnicy Studium Filozofii Klasycznej rozpoczną już pisanie pracy dyplomowej z wybranego tematu. Ponadto zasygnalizujmy, że każdy semestr będzie się kończył formą egzaminu z wpisem do indeksu.
Krzysztof Gajewski
Warszawa
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14