Z życia STO. Konferencja edukacyjna w Augustowie
W marcu br. z inicjatywy dyrektora Społecznej Szkoły Podstawowej STO w Augustowie odbyła się I Konferencja Edukacyjna na temat "Dialog nauczyciela z uczniem i twórczy udział rodziców". Z prawdziwą przyjemnością i ciepłem wspominam dwa dni spędzone wraz z innymi rodzicami na wspólnej pracy. Były to dni intensywnego wysiłku umysłowego, głębokich przemyśleń, zadumy nad sobą; dni pełne człowieczeństwa, otwartości i serca. Owoce naszych przemyśleń spisywaliśmy na dużych arkuszach kartonu. Wczuwając się w potrzeby dzieci, przedstawialiśmy ich oczekiwania w stosunku do rodziców, które przyjęły formę "manifestu".
MY, DZIECI, MAMY NASZ DZIECIĘCY ŚWIAT I BĘDZIEMY BARDZO WDZIĘCZNE, JEŚLI NASI RODZICE:
- Będą nas kochać takimi, jakimi jesteśmy.
- Uszanują naszych przyjaciół i nie będą nas krytykować przy innych.
- Będą się z nami często bawili i pozwolą nam mieć własne zwierzątko.
- Będą umieli nas słuchać i spróbują zrozumieć nasze racje.
- Będą mieli odwagę przyznać się, że nie zawsze mają rację, będą więc umieli nas przeprosić.
- Pozwolą nam mieć artystyczny nieład w pokoju.
- Pomieszkają z nami trochę w naszym świecie.
- Docenią nasze wysiłki i uznają nasze "święte" prawo do błędów.
- Będą się wzajemnie szanować.
- Zechcą z nami odkrywać piękno tego świata.
Odkryliśmy też na nowo - w drodze twórczego namysłu - ZŁOTE MYŚLI DLA DOROSŁYCH I NIE TYLKO:
- Bądź cierpliwy, ciesz się chwilą.
- Warto i można uczyć się od innych, a w szczególności od dzieci albowiem są one autentyczne, szczere i mają wrodzone poczucie sprawiedliwości.
- Dzieci angażują się całym sercem w to, co robią - i w tym są dla nas dobrym przykładem.
- Wybaczając innym, stajemy się lepsi.
- Jeśli jest ci ciężko, nie szukaj winnych we wszechświecie - zajrzyj w głąb siebie.
- Zatrzymaj się na chwilę, by dostrzec piękno świata.
- Zadziw innych wartością swojej duszy, a oni cię nie zawiodą.
- Odkryj radość tworzenia - jesteś twórcą poprzez swoją pracę.
- Urodą tego świata jest różnorodność i niepowtarzalność Drugiego Człowieka.
- Ziarno dobroci zawsze kiełkuje.
Kolejnym punktem konferencji były warsztaty samorozwoju dla nauczycieli. W zajęciach uczestniczyli koledzy ze szkół podstawowych i średnich z Augustowa, liceum z Sejn, metodycy i wizytator. Poprowadził je znany terapeuta ze szczecińskiego Niezależnego Centrum Edukacyjnego STO Michał J. Kawecki. Jego zdaniem warsztaty winny sprzyjać pogłębieniu umiejętności uważnego słuchania, prowadzenia twórczych rozmów, zgłębienia istoty dialogu, w którym dominuje chęć zrozumienia drugiego człowieka, a nie chęć zwycięstwa. Efekty zależne są od nastawienia, z jakim przychodzimy na tego rodzaju zajęcia.
W moim przypadku udział w warsztatach był pożyteczny. Odkryłam, iż wiele umiejętności w znacznym stopniu posiadałam, lecz działania te były intuicyjne, nienazwane. Czy w związku z tym zawsze skuteczne?
Podczas pracy warsztatowej, inspirującej do refleksji, zadumy nad samym sobą, wykorzystane były różne metody, m.in. majeutyczna, empatii, relaksacji i koncentracji uwagi, a także gry symulacyjne oraz inscenizacje realnych sytuacji edukacyjnych. Elementem warsztatów były praca w grupach. Nauczyciele przeistaczali się w istoty, które zastanawiały się, jakie są marzenia i oczekiwania ich uczniów. I tak np. jedna z grup zamieniła się w piranie, które miały za zadanie - wczuwając się w swoich uczniów i patrząc ich oczami - podać ich najważniejsze oczekiwania, a także konkretne postulaty wobec nauczycieli.
Oto oczekiwania kochanych piraniątek:
- Chcemy pływać swobodnie.
- Chcemy wciąż nowych, świeżych kąsków.
- Pozwólcie nam pływać w czystych wodach, "nie trujcie".
- Nie trzymajcie nas w akwariach.
- Dajcie małym rybkom głos.
- Nie pozwólcie łapać nas w sieci.
- Nie mąćcie wody - niech nasz podwodny świat pozostanie kolorowy. Help! Help!
Nasza praca dotyczyła też problemów tzw. "segregacji klasowej", czyli podziału na uczniów wybitnie zdolnych, zdolnych, mało zdolnych i raczej niezdolnych. I tak, jedna z grup zastanawiała się w imieniu dzieci tzw. "mało zdolnych", co czują złapane w sieć i zaszufladkowane. Otóż, czują one według uczestników: żal, zawód, brak poczucia bezpieczeństwa, potrzebę pomocy ze strony nauczyciela, niesprawiedliwość, brak zainteresowania nimi, zbywanie, obojętność, szarość. Są nierozumiane.
Rozważania doprowadziły do podziału pedagogiki na:
- Pedagogikę A - bazującą na ukrytym potencjale możliwości twórczych, niemierzalnych, ale drzemiących w dziecku.
- Pedagogikę B - koncentrującą się na aktualnym mierzonym testami inteligencji - poziomie rozwoju intelektualnego. Pedagogika ta przyjmuje podział uczniów na zdolnych i mniej zdolnych. Podział ten jest znany jako zjawisko "segregacji klasowej".
I jeszcze o istocie dialogu: "Dialog oznacza wiarę w drugiego człowieka, w jego możliwości rozwoju; dialog jest niesieniem nadziei" (M.J. Kawecki). Do tak pojętego dialogu przystąpić można wówczas, gdy:
- Nauczyciel nie będzie lękał się odkrycia prawdy o sobie, prawdy o swoich błędach i potknięciach, swoich niepowodzeniach dydaktycznych i wychowawczych.
- Kontakt nauczyciela z rodzicami w ramach tzw. "wywiadówek" nie będzie iluzją dialogu, nie będzie monologiem prowadzonym w negatywnym języku (tzw. wirus negatywności wg Rogera W. Sparksa), zabarwionych ujemnymi emocjami.
- Nie ma miejsca zjawisko "segregacji klasowej", czyli podziału na uczniów mniej zdolnych i bardziej zdolnych. Czyż takie porównania w ogóle mają sens?
Polecam innym szkołom w Polsce takie warsztaty, które nie tylko kształcą, ale i pobudzają do refleksji.
Janina Osewska
SSP STO,Augustów
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14