Oczekiwania rodziców. Zdrowie w szkole
Koncepcja sprawowania funkcji zdrowotnej szkoły wobec uczniów zakłada, że w ochronie i promowaniu zdrowia powinni uczestniczyć rodzice, uczniowie i służba zdrowia.
Jako pedagog szkolny zainteresowałam się jednym z tych podmiotów, mianowicie rodzicami. Rodzice ponoszą prawną i moralną odpowiedzialność za stan zdrowia swoich dzieci. Zatem nie powinni być obojętni na istniejące w szkole zagadnienia zdrowotne. Powinnością szkoły jest zapewnienie tworzenia środowiska fizycznego i społecznego sprzyjającego zdrowiu, umożliwienie uczniom edukacji zdrowotnej oraz współdziałania z rodziną i społecznością lokalną. Zabiegi te mogą sprawić, że szkoła stanie się zdrową szkołą.
Celem uzyskania opinii o oczekiwaniach rodziców wobec roli szkoły w trosce o zdrowie ich dzieci oraz o gotowości rodziców do współdziałania ze szkołą w tym zakresie opracowałam ankietę. Uzyskanie opinii rodziców traktuję jako element diagnozy stanu wyjściowego (w zakresie związków szkoły z rodzicami) niezbędnych do tworzenia szkoły promującej zdrowie. W badaniach uczestniczyło 48 rodziców, którzy wypełnili ankiety.
Jak oceniają rodzice szkołę w zakresie troski o zdrowie ich dzieci? Na pytanie zawarte w ankiecie: "Czy w szkole dba się o stan zdrowia dzieci?" 50% rodziców udzieliło odpowiedzi "tak", a 50% rodziców odpowiedziało "nie".
Rodzice uważający, że szkoła dba o zdrowie ich dzieci, uzasadnili to przede wszystkim tym, że szkoła posiada gabinet lekarski, w którym są realizowane badania (wzrok, słuch, postawa itp.) oraz że jest czysto i ciepło. Natomiast rodzice stwierdzający, że szkoła nie dba o stan zdrowia dzieci, wymienili jako przyczynę swoich opinii następujące zagadnienia:
- brak regularnej kontroli stomatologicznej,
- mały kontakt z lekarzem pediatrą,
- złe warunki lokalowe,
- brak sali gimnastycznej,
- brak przestrzegania higieny na lekcjach wychowania fizycznego (dzieci ćwiczą w swetrach),
- stoliki i krzesła nie są przystosowane do wzrostu dzieci,
- zbyt mało godzin gimnastyki korekcyjnej (dużo dzieci ma skrzywienie kręgosłupa).
Następnym zagadnieniem podnoszonym w ankiecie są formy dożywiania. Na pytanie: "Jaką formę dożywiania należałoby stosować w szkole?" rodzice wskazali wszystkie podane w ankiecie formy. Najwięcej (45,8%) wskazało szklankę mleka, 33,3% rodziców uważa, że należy zapewnić dzieciom zupę; 8,3% - owoce; 6,3% - kanapki oraz część rodziców (6,3%) podała inne możliwości (drugie danie, herbatę, czystą wodę itp.).
Na pytanie: "Czy szkoła popularyzuje wśród uczniów zdrowy styl życia?" 45,8% rodziców odpowiedziało twierdząco, 45,8% zaprzeczyło, a 8,4% nie ma na ten temat określonego zdania. Ci, którzy uważają, że szkoła popularyzuje zdrowy styl życia, wskazywali, że:
- szkoła zapewnia odpowiednie warunki sanitarne,
- dzieciom umożliwia się korzystanie z posiłków,
- wychowawcy prowadzą rozmowy na temat zdrowego stylu życia,
- realizuje się różne formy sportu i rekreacji (tenis, gry zespołowe),
- w okresie ferii zimowych organizuje się zimowisko.
Rodzice, którzy przeczą, jakoby szkoła propagowała zdrowy styl życia, twierdzili, że:
- bardzo mało czasu przeznacza się na realizację programu wychowania fizycznego,
- lekcje wychowania fizycznego odbywają się na korytarzu,
- szkoła jest przepełniona,
- dzieci podczas lekcji siedzą na kurtkach (czyli źle funkcjonuje szatnia),
- nie wprowadzono noszenia obuwia zmiennego,
- zbyt mało czasu przeznacza się na tematykę dotyczącą zdrowej żywności, ekologii,
- mało informacji o tematyce zdrowotnej.
Kolejne pytanie: "Jakie zagadnienia wybrałby Pan(i) na najbliższe zebranie rodziców?". Tu najwięcej rodziców wybrało tematykę prawidłowego odżywiania (29,1%), następnie relacji między ludźmi (20,8%), używania narkotyków, tytoniu, alkoholu (16,7%), aktywności fizycznej (16,7%), środowiska naturalnego (12,5%) oraz seksualizmu - tylko 4,2%.
Na pytanie: "Czy szkoła zapewnia uczniom właściwe warunki sanitarne?" 64,6% udzieliło odpowiedzi pozytywnej. Jako potwierdzenie dobrych warunków sanitarnych podają, że szkoła wyposażona jest w odpowiednie urządzenia sanitarne. Jest to jedyna motywacja podana przez wszystkich, którzy odpowiedzieli "tak". Natomiast 35,4% rodziców jest odmiennego zdania, uważając, że w szkole nie zapewnia się dobrych warunków sanitarnych - brak papieru toaletowego, nasilanie się wszawicy, brak higieny w toaletach, brak ręczników, mydła oraz cieplej wody.
Problem sformułowany w postaci pytania: "Czego najbardziej oczekuje Pan(i) od szkoły"? jest również różnie pojmowany przez rodziców. Otóż 41,7% rodziców uważa, że szkole najbardziej potrzebna jest sala gimnastyczna, 20,8% oczekuje od szkoły dostosowania sprzętu szkolnego do wieku ucznia, 4,6% wprowadzenia dodatkowych godzin gimnastyki korekcyjnej, 12,5% wyposażenia szkoły we właściwy sprzęt sportowy, 6,2% zwiększenia dbałości o czystość pomieszczeń szkolnych, a 4,2% zwiększenia dbałości o czystość pomieszczeń szkolnych, a 4,2% zwiększenia liczby godzin wychowania fizycznego.
Ostatnie pytanie: "Jakie formy pomocy dla szkoły mogę zaoferować jako ojciec (matka)?" wykazało, że rodzice są gotowi do wszelkiej pomocy. I tak, 50% oferuje wykonanie konkretnych prac, które w danym czasie będą realizowane w szkole, 18,7% zadeklarowało pomoc finansową, a 31,3% wyraziło różne opinie na ten temat. Jedni stwierdzili, że państwo powinno przekazać środki na potrzeby szkół, a nie wymagać od rodziców pomocy w różnej formie. Część rodziców wyraziła opinię, że nie ma możliwości udzielenia pomocy, inni deklarują pomoc organizacyjną itp.
Z dokonanej analizy wynika, że różne są oczekiwania rodziców wobec roli szkoły w trosce o zdrowie ich dzieci. Opinie rodziców są podzielone. Niewątpliwie wiele zagadnień poruszanych przez rodziców musi się doczekać realizacji. Krytyczne uwagi w wielu przypadkach są słuszne; sporo zagadnień może przy odpowiedniej woli nadzoru pedagogicznego i nauczycieli być zrealizowanych bez jakichkolwiek nakładów finansowych (np. wprowadzenie do programu danego przedmiotu więcej treści ekologicznych), a reszta zależy od nakładów środków pieniężnych (np. budowa sali gimnastycznej).
Regina Lipska
Szkoła Podstawowa, Swarożyn
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14