Imię i nazwisko:
Adres email:


Lęk szkolny



Tempo życia i sytuacja społeczno-gospodarcza w kraju powodują, że społeczeństwo narażone jest na różnego rodzaju niepowodzenia, a w konsekwencji choroby. Niektórzy socjologowie twierdzą, że społeczeństwo polskie nie jest przygotowane do demokratycznego stylu życia.


Powodem takiego stwierdzenia jest nasilanie się różnego rodzaju chorób nerwicowych. Jednym z takich stanów, będącym reakcją na działanie silnych bodźców fizycznych lub psychicznych, który przy dłuższym trwaniu może doprowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu, wyczerpania i chorób psychosomatycznych, jest stres. Termin ten oznacza w przybliżeniu stan napięcia będący wyrazem oporu ciała wobec nacisku zewnętrznego (T. Tomaszewski). W tej sytuacji dochodzi do uszkodzenia lub zużycia organizmu. Wyrazem tego są: urazy, wstrząsy i szoki, silne podniecenie oraz wstrząsy uczuciowe.

Na skutek nasilającego się procesu stresu wzrasta liczba dzieci i młodzieży korzystających z pomocy psychiatrów i neurologów. Z tego względu postanowiłem włączyć się w nurt badań rozprowadzając ankiety wśród uczniów szkoły średniej. Badaniem objąłem 92 uczniów z dwóch klas Liceum Ekonomicznego i jednej Technikum Zawodowego Zespołu Szkół Rolniczych w Bielsku Podlaskim. Ankieta zawierała 25 pytań. Oto przykład:
 
  • podaj w przybliżeniu średnią ocen za ostatni okres,
  • czy nauka sprawia ci kłopoty?
  • jakie przedmioty najbardziej lubisz?
  • jakich przedmiotów najbardziej nie lubisz i dlaczego?
  • czy lubisz swoją szkołę?
  • czy w twojej szkole są koleżanki i koledzy, których się boisz?
  • czy męczy cię hałas w szkole?
  • czy idąc do szkoły czujesz niepokój, lęk, strach?
  • czy zdarza się, że bierzesz leki uspokajające przed pójściem do szkoły?
  • jaka forma sprawdzianu jest dla ciebie najmniej stresująca?
  • czy w szkole są miejsca, w których nie czujesz się bezpiecznie?
  • czy w szkole byłaś(eś) karana(y), nagradzana(y)?
  • czy w twojej szkole zdarza się, że uczeń poniża godność nauczyciela lub nauczyciel ucznia?
  • czy znane jest ci pojęcie stresu, jeśli tak, to podaj jego krótką definicję?
  • co w szkole jest dla ciebie najwartościowsze?
  • czy odczuwasz niesprawiedliwe traktowanie uczniów przez nauczycieli?
  • czy uważasz, że nauczyciele też są stresowani przez uczniów?
  • jakie są twoje propozycje zapobieżenia stresom w szkole, jeżeli twoim zdaniem one występują?

Ankieta była anonimowa. Celem badań było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy na przykładzie chociażby jednej szkoły można stwierdzić, że uczniowie są stresowani? Niestety, tak.

Z przeprowadzonych badań wynika, że najbardziej narażeni są na ten stan uczniowie nie nadążający za programem nauczania. Uczniowie osiągający dobre i bardzo dobre wyniki w nauce w mniejszym stopniu podlegają stresom. Głównym źródłem stresu są niewłaściwe relacje uczeń - nauczyciel, nauczyciel - uczeń i grup rówieśniczych. Poza tym należy tu także zaliczyć atmosferę w rodzinie, warunki nauki i pracy, stosunki międzyludzkie, sytuację materialną rodziców i inne.

Za najbardziej stresujący stan uczniowie uważają odpowiedź przy tablicy i niemożność opanowania zadanego materiału. Jako najczęściej spotykane objawy stresu respondenci wymieniali: ból głowy - 35% ankietowanych odpowiedziało "tak", ból brzucha (33%), drżenie rąk (32%), obgryzanie paznokci, brak apetytu i zmęczenie. Tylko 27% ankietowanych nie stwierdziło żadnych objawów somatycznych, zaś 73% zgłosiło więcej niż jedną dolegliwość. Prawie 8,5% uczniów przyznało się do brania leków uspokajających, w tym 2% często. Tylko 13,2% respondentów chciałoby spędzać czas wolny w szkole na zajęciach pozalekcyjnych.

Nie wszyscy nauczyciele zdają sobie sprawę, że prawie 84% uczniów przeżywa w jakimś stopniu zdenerwowanie i lęk szkolny. Część uczniów doświadcza go w ścisłym związku z niepowodzeniami szkolnymi. Na przykład, na pytanie, czy lubisz swoją szkołę? - twierdząco odpowiedziało 62% ankietowanych. Bardziej lubiana jest szkoła przez uczniów liceum ekonomicznego niż technikum zawodowego. Blisko 48,1% respondentów stwierdziło, że są nauczyciele, których się boją. Lęk ten jest spowodowany przede wszystkim częstym odpytywaniem, gdyż nauczyciele systematycznie sprawdzają ich wiadomości i obawą przed otrzymaniem oceny niedostatecznej.

Zdaniem uczniów są także i tacy nauczyciele, którzy ich ośmieszają, poniżają godność, czynią niestosowne komentarze na temat braku uzdolnień, nieporadności, wtrącają się do ich spraw osobistych, rodzinnych i pozaszkolnych. Prawie 41% respondentów stwierdziło; że są niesprawiedliwie oceniani i nie mają szansy na poprawienie ocen. Wskazano, że są także i tacy nauczyciele, którzy nagradzają lizusostwo, zadają pracę domową na dni wolne, drwią z uczniów podczas odpowiedzi. Wiele złego we wzajemnych kontaktach, co stwierdzili maturzyści, wynika także z ich niewłaściwego zachowania wobec nauczycieli. Podważają autorytet nauczycieli, używają wulgarnych słów, obrażają, lekceważą polecenia, wychodzą z lekcji, okłamują, dewastują mienie szkoły itp.

Spośród pytań ważne wydaje się to, czy lubisz szkołę? - to znaczy, czy widzisz sens nauki w niej, czy identyfikujesz się z nią. Tylko wówczas, gdy uczeń lubi szkołę, nie traktuje jej jako formy przymusu.

Badania wykazały, że tylko w nielicznych sytuacjach uczniowie zwracają się ze swoimi problemami do wychowawcy, jest to również pewien wskaźnik stosunku ucznia do nauczyciela (wychowawcy). Osobami godnymi zaufania, co najciekawsze, nie są nauczyciele, lecz rówieśnicy, a 13% maturzystów nie rozmawia o swoich kłopotach z nikim. Zdaniem uczniów w szkole brakuje uczciwych i sprawiedliwych nauczycieli, tolerancji z ich strony i sprawiedliwego oceniania. Analizując przedstawione badania należy sformułować następujące wnioski:
 
  1. Zdenerwowanie i pojawianie się stresu wynika głównie z wyboru szkoły. Absolwenci szkół podstawowych i ich rodzice dość często nie uwzględniają predyspozycji intelektualnych własnego dziecka i nie nadążają za programem nauczania, co z kolei odbija się niekorzystnie na ich psychice.
  2. Młodzież bardzo często podkreśla niewłaściwy stosunek nauczycieli do uczniów (ośmieszanie, wtrącanie się do spraw osobistych, rodzinnych, niesprawiedliwe ocenianie).
  3. Szkodliwości działania stresu nie należy odnosić wyłącznie do młodzieży, uczniowie również oddziaływają stresogennie na kadrę pedagogiczną.
  4. Powstawanie nerwicowych sytuacji i nasilanie się zjawisk stresogennych wiąże się z polityką państwa, sytuacją materialną rodziców, warunkami życia i pracy rodziców wychowujących swoje dzieci.


Mikołaj Jalinik

Bielsk Podlaski

 

Czerwiec 1995
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej