Imię i nazwisko:
Adres email:


Ilość zanieczyszczeń na milimetr kwadratowy



Otaczająca nas przyroda z dnia na dzień ginie. Dlatego bardzo ważne jest budzenie świadomości ekologicznej. Ta rola przypada przede wszystkim szkole.


Społeczna Szkoła Podstawowa STO w Augustowie bierze w tym czynny udział. W myśl założeń realizowanego przez szkołę programu ekologicznego podejmowane są różnorodne działania. Jednym z ciekawszych sposobów jest udział w różnych badaniach. Już od dwóch lat uczniowie naszej szkoły uczestniczą w akcji badania kwasowości deszczów, koordynowanej przez Norweskie Towarzystwo Ochrony Przyrody. Na jesieni w szkole zorganizowano akcje badania czystości gleby oraz powietrza i opadów w okolicach budynku szkolnego.

Przeprowadzenie tych badań stało się możliwe dzięki przyznaniu przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży dotacji na ten cel. Pozwoliła ona na zakup potrzebnego sprzętu i materiałów. Na przełomie października i listopada 1994 r. klasa V przystąpiła do prac. Na prawie trzy tygodnie uczniowie zamienili się w prawdziwych badaczy. Pobierali próbki wierzchniej warstwy gleby z czterech miejsc w okolicach szkoły. Następnie przeprowadzali jej analizę wzrokową i chemiczną: określali pH, ilość i rodzaj zanieczyszczeń. Oceniali też przydatność badanych gleb do kiełkowania i wzrostu roślin. W tym celu posłużyli się testem rzeżuchowym, gdyż rzeżucha jest rośliną szybko rosnącą i wrażliwą na zanieczyszczenia ze względu na płytki system korzeniowy.

Podobną serię badań przeprowadzono na próbkach pobranych tuż po deszczu. Po zakończeniu części praktycznej opracowali wyniki w formie tabel, wyciągnęli wnioski i zredagowali sprawozdanie. Z badań tych wynikało, że gleba wokół szkoły jest czysta, nie zawiera wykrywalnych ilości zanieczyszczeń i nadaje się do uprawy roślin.

W początkach grudnia ub. roku do prac przystąpiła klasa VIb. Jej zadaniem była ocena czystości powietrza i opadów w sezonie ogrzewczym. Ponieważ szkoła usytuowana jest w sąsiedztwie domów jednorodzinnych, interesowało nas, jaki wpływ na czystość środowiska mają małe, domowe kotłownie oraz spalany w nich rodzaj opału. Aby się o tym przekonać, uczniowie założyli w różnych miejscach cztery stacje pomiarowe. Codziennie zbierali opady, mierzyli ich ilość, określali pH. Wzrokowo oceniali ilość zanieczyszczeń w zebranej objętości opadu, a następnie przy użyciu mikroskopu liczyli ilość zanieczyszczeń przypadających na 1 mm2. Każdego dnia mierzyli też temperaturę powietrza, kierunek i siłę wiatru. Wyniki notowali w kartach pracy.

Po zakończeniu badań opracowali wyniki w formie sprawozdania. Okazało się, że czystość powietrza wokół szkoły w sezonie ogrzewczym jest w normie, a opadów nieco wyższa od średniej przyjętej dla Polski. Zauważono też, że rodzaj opału ma wpływ na jakość powietrza i opadów. Środowisko w otoczeniu domów, w których palono węglem i olejem było nieco czyściejsze niż tam, gdzie używano węgla i drewna.

Aby podzielić się wynikami badań z innymi, uczniowie zredagowali artykuły do szkolnej gazety "TO I OWO" oraz opracowali gazetki ścienne pt. "Badanie czystości powietrza" i "Czym oddychasz?" W ten sposób o efektach ich pracy dowiedzieli się inni koledzy i przychodzący do szkoły rodzice.

W celu sprawdzenia, jak dalece akcje badawcze i inne działania ekologiczne oddziałały na uczniów, przeprowadzono wśród nich ekotest. Jego wyniki wykazały, że poziom świadomości ekologicznej naszych uczniów jest dość dobry. Bliska jest im tzw. "mała ekologia". Potrafią się prawidłowo zachowywać w lesie, na wycieczce. Rozpoznają zdrową żywność. W ich domach prowadzi się zbiórki makulatury i innych surowców wtórnych. Często używa się przyjaznych środowisku środków czystości i kosmetyków. Uczniowie znają funkcje zieleni i lasów. Wiedzą, jakie zagrożenia niesie ze sobą ich niszczenie.

To nie wszystkie działania na rzecz ekologii w naszej szkole. Każdego dnia, na różnych lekcjach i różnymi sposobami, przekazywane są cząstki wiedzy i zachowań ekologicznych. Składają się one na ogólną postawę ucznia wobec natury. Trzeba pamiętać, że uczniowie są otwarci, ciekawi świata i wrażliwi. Należy to tylko umiejętnie wykorzystać. Wówczas wychowamy społeczeństwo ludzi mądrych, przewidujących i dbających o wspólne dobro, jakim jest otaczająca przyroda.


Agnieszka Górska

SSP STO, Augustów

 

Czerwiec 1995
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej