Ekranowe wzorce do naśladowania
Za to, że dzieci oglądają w telewizji horrory, odpowiadają rodzice. Za przemoc i seks w programach młodzieżowych winę ponoszą nadawcy. To zgodny wniosek uczestników seminarium pn. "Wolny rynek mediów a wychowanie", które odbyło się w Senacie w marcu br. Temat ten podjęliśmy niezależnie na łamach "EiD" w numerze kwietniowym (4/95) pisząc o wpływie reklamy telewizyjnej na psychikę dziecka. W bieżącym numerze kontynuujemy wątek o wpływie treści obrazów telewizyjnych na wychowanie dzieci w kilku artykułach różnych autorów. (red.)
Razem z przemianami ustrojowymi w naszym kraju, przemianami w sferze życia społeczno-gospodarczego, wkraczają elementy wolnego rynku, konkurencji, różnorakiej rywalizacji. Powstają nowe sieci telewizyjne, wydłuża się czas emisji programów, a także wzrasta ich atrakcyjność. Obserwujemy swoistą walkę o widza, o potencjalnego klienta sklepów z sugestywnie reklamowanymi towarami. W polskiej telewizji występuje wprost zalew filmów produkcji zachodniej, a zwłaszcza amerykańskiej. Filmów popularnych, widowiskowych i łatwych w odbiorze, zrobionych technicznie w sposób perfekcyjny. To wszystko sprawia, że coraz więcej czasu spędzamy przed telewizorem kosztem pozostałych form kultury i aktywnego uczestnictwa w jej tworzeniu. Rosnąca popularność telewizji powoduje zmiany w obyczajowości i mentalności ludzi.
W znacznym stopniu dotyczy to dzieci i młodzieży. Bohaterowie filmów, rzadziej programów telewizyjnych, zostają idolami, z którymi często się utożsamiają młodzi ludzie. Z ekranu telewizora młody człowiek czerpie wzorce do naśladowania i przyjmuje ukazywany, a czasem propagowany sposób bycia, zachowania, stosunek do otaczającej rzeczywistości, do ludzi i zjawisk życia społecznego.
Z ekranu pochodzą również wzorce rozwiązywania problemów, z jakimi styka się młody człowiek wchodzący w dorosłe życie. Bezkrytycznie przejmowany bywa zachodni styl życia, często obcy naszej narodowej kulturze i tradycji. Ukazywanie w filmie skrzywionej, niepełnej rzeczywistości, poprzez często jednostronne spojrzenie na realia świata zachodniego, w kształtującej się świadomości młodego człowieka może tworzyć wypaczony obraz życia i szeroko pojętych problemów społecznych. Rodzą się niewłaściwe dążenia, złe ideały i wzorce do naśladowania. Powstają fałszywe poglądy na uznane wartości czy normy postępowania.
W tej sytuacji istnieje potrzeba mądrego działania wychowawczego. Przede wszystkim potrzebna jest stała i szeroka publiczna dyskusja dotycząca tej problematyki. Więcej troski powinni wykazywać ludzie odpowiedzialni za treści programowe w telewizji.
Duże możliwości daje praca z samą młodzieżą; ważna jest tu rola szkoły, organizacji społecznych, Kościoła, a szczególnie rodziców. Trzeba prowokować młodzież do dyskusji na temat obejrzanych filmów, programów; na temat prezentowanych konkretnych postaw ekranowych bohaterów, przedstawionych spraw, wydarzeń, problemów i sposobów ich rozwiązywania.
Istnieje potrzeba wykształcenia u młodego człowieka właściwego sposobu korzystania z telewizji: wybierania wartościowych pozycji, filmów i audycji, a jednocześnie należy przeciwstawiać się biernemu oglądaniu programu telewizyjnego; należy dążyć do wytworzenia krytycznej postawy wobec prezentowanych treści.
Dobre efekty wychowawcze można osiągnąć przy wspólnym oglądaniu telewizji przez rodziców i dzieci. Swobodna, ale szczera rozmowa o obejrzanym filmie, wyjaśnienie wątpliwości, obalenie błędnych mitów i pomoc w wyciąganiu właściwych wniosków, kreowaniu pozytywnych bohaterów wzmacnia więzi rodzinne i uczy dobrego zachowania.
Istotna jest też w tym zakresie praca szkoły. Na lekcjach języka polskiego i historii nauczyciel wychowawca powinien zwracać uwagę na bogactwo naszej narodowej kultury, na jej odmienność w stosunku do specyfiki życia społeczeństw krajów zachodnich, co wcale nie jest sprzeczne z dążeniem do integracji Polski z Europą, a do dorobku europejskiej kultury sami też wnosimy istotne wartości.
Grzegorz Wiergowski
Rybno
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14