Azyl w świetlicy
Rozmiary zagrożenia patologią i niedostosowaniem społecznym dzieci i młodzieży, szczególnie w dużych miastach, od wielu lat wzbudzają niepokój nauczycieli, rodziców, kadry poradni psychologiczno-pedagogicznych i władz oświatowych.
Główne przyczyny zagrożenia i niedostosowania społecznego tkwią w sytuacji rodzinnej (rodziny rozbite, niewydolne wychowawczo, alkoholiczne) oraz w środowisku (często - kryminogennym). Wiadomo, że znacznie łatwiej jest zapobiegać nieszczęściu niż potem likwidować jego skutki. Dlatego przed wszystkimi placówkami opiekuńczo-wychowawczymi stoją dziś dwa ważne zadania: profilaktyka i resocjalizacja.
Obok poradni młodzieżowych, ośrodków psychologicznych, wojewódzkich ośrodków socjoterapii powstają miejskie i szkolne świetlice socjoterapeutyczne. Tych ostatnich jest na razie niewiele; pojawiły się tam, gdzie władze oświatowe doceniły skalę problemu. Taka świetlica może pełnić ogromną rolę w zapobieganiu niedostosowaniu społecznemu, ponieważ jej program nastawiony jest nie tylko na pracę z młodzieżą, ale również z nauczycielami i rodzicami.
Podstawą do zorganizowania świetlicy socjoterapeutycznej jest Zarządzenie nr 15 ministra edukacji narodowej z 25 maja 1993 r. w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Prowadzę taką świetlicę od dwóch lat w Zespole Szkół Ogrodniczych we Wrocławiu. Myślę, że placówka dobrze spełnia swoje zadania.
Główne zadanie mojej świetlicy socjoterapeutycznej to poszukiwanie takich form oddziaływania na młodzież, które umożliwiają prawidłowy rozwój osobowości, a także ułatwiają rozpoznawanie pojawiających się problemów oraz uczenie podejmowania samodzielnych decyzji i dokonywania wyborów życiowych.
Zadania te realizowane są poprzez pracę bezpośrednio z młodymi ludźmi, bądź też oddziaływanie na ich środowisko, tj. rodziców i nauczycieli. Bardzo często bowiem "chore" jest nie tyle dziecko, ile jego związki z otoczeniem. Ważne jest odpowiednie przygotowanie wychowawcy, właściwa postawa wobec dziecka oraz umiejętna współpraca z rodzicami, połączona często z ich pedagogizacją.
Dla nieprzygotowanych wychowawców jest to poważny problem. Jakże często nieprawidłowo interpretują oni objawy różnych zaburzeń. Agresja jest niejednokrotnie odbierana jako niegrzeczne czy aroganckie zachowanie, a nie jako reakcja na frustrację wywołaną niezaspokojeniem jakiejś ważnej dla dziecka potrzeby, np. afiliacji. Z kolei dzieci zahamowane psychoruchowo, z uwagi na swoją uległość, powściągliwość, postawę wycofującą się nie sprawiają na ogół kłopotów wychowawczych i często wychowawca nie dostrzega ich problemów, bądź je fałszywie odczytuje.
Niezbędna jest więc wiedza wychowawcy na temat różnych zaburzeń emocjonalnych, umiejętność ich rozpoznawania i odpowiedniego postępowania z dziećmi oraz organizowanie dla nich różnych form pomocy w pracy świetlicowej. Jeśli pomoc nie przyjdzie w porę, może dojść do poważnych zaburzeń emocjonalnych, które są wynikiem nieprawidłowych relacji emocjonalnych pomiędzy dzieckiem a najbliższymi mu osobami, szczególnie matką. Rozwiązanie tych problemów może zdecydować o dalszej karierze szkolnej uczniów, o ich dobrym bądź złym radzeniu sobie nie tylko w szkole, ale i w późniejszym życiu.
Są rozmaite formy realizacji zadań świetlicy socjoterapeutycznej. W mojej placówce realizuję je poprzez:
- Zapewnienie młodzieży różnorodnych form poradnictwa, konsultacji i wsparcia psychologicznego w okresach kryzysu, uczenie radzenia sobie z trudnościami w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym.
- Podejmowanie długofalowych działań terapeutycznych wobec sięgających po alkohol i narkotyki.
- Prowadzenie poradnictwa dla rodziców i nauczycieli w przypadku trudności wychowawczych.
- Organizowanie warsztatów i treningów dla nauczycieli, wychowawców i rodziców, pogłębiających ich wiedzę i doskonalących umiejętności kontaktowania się
- Opracowanie oraz upowszechnianie wśród nauczycieli programów psychoedukacyjnych i profilaktycznych zmierzających do wzmocnienia prawidłowego rozwoju osobowości młodzieży:
Program zajęć
Socjoterapia polega na celowym stwarzaniu dzieciom i młodzieży warunków umożliwiających pojawienie się procesu socjoterapeutycznego (zmianę sądów o rzeczywistości, sposobów zachowań i odreagowanie emocjonalne). Dzieje się to podczas zajęć w kółkach zainteresowań, wycieczek szkolnych lub zajęć reedukacyjno-wyrównawczych, wspomagających rozwój i ułatwiających uczestnictwo dzieci i młodzieży w życiu klasy i szkoły.
Program można realizować w różny sposób: z całą klasą, (np. na godzinie wychowawczej), po zajęciach lekcyjnych czy wycieczce szkolnej, ze specjalnie utworzoną grupą (3-10 dzieci). Różnorodne zajęcia z dziećmi i młodzieżą mogą pełnić funkcje socjoterapeutyczne, jeśli stanowią dla dziecka doświadczenia korygujące, np. poprzez uwzględnienie zasad afirmacji, bliskiego kontaktu, otwartości i istnienia norm.
Mała liczebność grupy socjoterapeutycznej ma duże znaczenie: łatwiej jest zorganizować dzieci, utrzymać dyscyplinę i zapewnić płynny przebieg zajęć. Ważne jest, aby prowadzący mógł znaleźć czas na indywidualny kontakt z każdym dzieckiem, a pomiędzy członkami grupy mogły się nawiązać osobiste kontakty. Wtedy, doświadczenia dzieci związane z dostosowaniem się do norm grupowych i z dyscypliną mogą mieć znaczenie korygujące, a nie staną się nowymi urazami. Wskazane jest, aby w grupie znalazły się dzieci o różnych formach zaburzeń (np. dzieci nadpobudliwe ruchowo i zahamowane). Ułatwia to prowadzenie grupy i wpływa korzystnie na pożądane procesy grupowe. Dzieci mogą uczyć się od siebie nawzajem nowych zachowań. Mają również okazję do lepszego wzajemnego zrozumienia.
Program zajęć socjoterapeutycznych może składać się z gier i zabaw o ustalonych celach i przebiegu. Wybór lekkiej formy zajęć czyni spotkania grupy atrakcyjnymi dla dzieci i ułatwia uwolnienie od napięć emocjonalnych. Udział w grach i zabawach integruje grupę pozwala poznać się, zwiększa wzajemną sympatię i zaufanie. Biorąc udział w grach i zabawach dzieci mogą działać zgodnie z własną energią, być wesołe lub poważne. Poprzez gry i zabawy dzieci uzyskują nowe informacje o sobie, o swoim otoczeniu i innych ludziach.
Formy pracy
W pracy świetlicy socjoterapeutycznej zaplanowałam zajęcia nastawione zarówno na pomoc doraźną, jak i na zmianę osobowości; większość programów opracowałam sama.
Metodą edukacyjną w większości moich zajęć jest psychologiczny trening grupowy, zwany też treningiem interpersonalnym oraz warsztaty pedagogiczne. W trakcie zajęć zwracam szczególną uwagę na umiejętności zwiększające konstruktywne i satysfakcjonujące bycie z ludźmi - uczenie się słuchania, parafrazowanie, otwarcie się na świat przeżyć, nazywanie i dzielenie się uczuciami, nabywanie umiejętności porozumiewania się z ludźmi.
Podczas gier i zabaw można wyrabiać różne sprawności, nieobojętne dla właściwego ukierunkowania nerwowości, rozwijać postawę fair play, wyzwalać postawy pomocy dla innych, nieaprobowania zbytniego akcentowania swej przewagi czy wyższej sprawności. Wgrach i zabawach dziewczynek z chłopcami można wyrabiać uprzejmy stosunek chłopców do dziewcząt, co rozwija praktyczną wrażliwość i osłabia drażliwość. Duże walory terapeutyczne mają zajęcia rekreacyjno-sportowe; muzyka, taniec, śpiew, robótki ręczne, prace plastyczne.
W mojej szkole jest pomieszczenie do zajęć socjoterapeutycznych oraz pomieszczenie (w internacie) do działalności artystycznej. W pracowni artystycznej wychowankowie zgromadzili wiele eksponatów: korzenie drzew, szyszki, suche kwiaty, liście, kasztany oraz: artykuły papiernicze, farby, szkło, drut itp., z których wyrabiają przedmioty zgodnie ze swoimi upodobaniami.
Terapeutyczny wpływ sztuki ujawnia się wówczas, gdy staje się azylem, w którym wychowanek może także pracować samotnie i gdy wychowawca pomagając, respektuje samodzielność wychowanków.
W przyszłym roku szkolnym zamierzam włączyć do programu świetlicy socjoterapeutycznej zajęcia profilaktyczno-edukacyjne wg szwedzkiej metody wychowania zdrowotnego pn. "To jest twoja decyzja". Planuję również w okresie wakacji zorganizować dla młodzieży korzystającej ze świetlicy obóz rozwojowy, a dla młodzieży z rodzin niewydolnych wychowawczo obóz terapeutyczny: Uczestnikami obozu rozwojowego będzie młodzież, która wykazuje ochotę do pełnienia ról "pomagaczy" dla swoich koleżanek i kolegów, przeżywających trudne osobiste sytuacje.
Elżbieta Muraszko
Wrocław
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14