W Szwajcarii. Reformowanie procesu oceniania
W dniach 27-31.03.1994 r. na zaproszenie Polskiego Towarzystw Edukacyjnego "Szkoła dla Dziecka" gościła w naszym kraju delegacja pedagogów z kantonu Lucerna pod kierownictwem Piusa Theilera z Departamentu ds. Edukacji. Po raz pierwszy przyjechała do nas grupa szwajcarskich reformatorów oświaty, aby zapoznać się z doświadczeniami polskich nauczycieli, którzy od czterech lat prowadzą klasy autorskie w szkolnictwie publicznym, autonomiczne "wyspy niekonwencjonalnej edukacji" oraz by zaprezentować swoje doświadczenia w zakresie reorientowania systemu oceniania dzieci w edukacji wczesnoszkolnej.
Wszelkie porównania oświatowe z naszej perspektywy są w tym względzie o tyle nie uprawnione, że szwajcarski system edukacyjny jest zdecentralizowany. Każdy z 26 kantonów ma własne, niezależne regulacje prawne, organizacyjne i programowe także w odniesieniu do oświaty. W kantonie Lucerna edukacja wczesnoszkolna trwa sześć lat; zaś kolejne trzy lata obowiązkowej szkoły powszechnej uczniowie realizują w jednym z trzech typów szkół: szkole realnej, głównej lub w gimnazjum I stopnia. Po dziewięcioletniej nauce mogą wybrać jedną z kilkudziesięciu typów szkół ponadpodstawowych - zawodowych lub ogólnokształcących. Na oświatę z budżetu gminy wydaje się średnio ok. 32%, co potwierdza ogromną troskę społeczeństwa o jak najwyższą jakość kształcenia własnych dzieci. Przejawia się to nie tylko w wysokich płacach dla nauczycieli; ale i w bogatym wyposażeniu szkół w pomoce dydaktyczne, nowe technologie, nowoczesną infrastrukturę.
Edukacja powszechna jest bezpłatna, toteż wszystkie materiały do nauki, w tym także podręczniki i materiały piśmienne uczniowie otrzymują za darmo. W klasach I-VI liczba uczniów nie może przekroczyć 25, zaś najmniej mogą one liczyć 15 osób. Rok szkolny trwa 38 i 1/2 tygodnia, a ilość zajęć dydaktycznych w ramach realizacji "minimum programowego" waha się od 23 godzin tygodniowo w szkole podstawowej do 35 godzin w szkole ponadpodstawowej. Nauczyciele zatrudniani są przez władze gminne na cztery lata, przy czym pierwszy rok pracy jest okresem próbnym. Aby otrzymać pracę w szkole, muszą jednak dysponować poparciem 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców z rejonu danej szkoły.
Słusznie wychodzi się tu z założenia, że szkoła jest także sprawą rodziców jej uczniów. To oni bowiem są odpowiedzialni za wychowanie i wykształcenie własnych dzieci, natomiast szkoła może być w tym procesie jedynie partnerem i rzecznikiem ich interesów.
Współpraca szkoły z rodzicami ma na celu: poszukiwanie wyjścia z wzajemnej izolacji; przyczynianie się do stworzenia w szkole i poza nią klimatu radości i satysfakcji z uczenia się; ochranianie dzieci w tych sferach życia, w których szkoła jako instytucja mogłaby wpływać na nie negatywnie; - wspieranie nauczycieli twórczych, pracowitych, rzetelnych i obowiązkowych w realizacji przez nich zadań dydaktyczno-wychowawczych.
Co ciekawe, w Szwajcarii istnieje bardzo silne rodzicielskie lobby praw dzieci do godnej edukacji, zrzeszające 8 organizacji i stowarzyszeń, mających swoich przedstawicieli we władzach oświatowych, parlamentarnych, partiach politycznych czy w środkach masowego przekazu. W 1981 r. powstało Forum Szwajcarskich Organizacji Rodziców (FSEO), które zajmuje się kształceniem i pedagogicznym doskonaleniem rodziców, polityką rodzinną i edukacyjną federacji i kantonów, pedagogiką środków masowego przekazu, polityką proekologiczną oraz problematyką zdrowia.
W Szwajcarii istnieją także instytucje oświaty niepublicznej w postaci prywatnych przedszkoli (5,9% dzieci), prywatnych podstawowych szkół elementarnych (2,7% uczniów), szkół podstawowych drugiego stopnia (6,3% uczniów) oraz średnich szkół zawodowych i ogólnokształcących (24,4% uczniów). Do najbardziej znanych szkół prywatnych zalicza się tu szkoły antropozoficzne typu "Waldorf", szkoły M. Montessori oraz prywatne katolickie seminaria nauczycielskie (St. Michael Zug, Seminar Baldegg).
W 1987 roku w szwajcarskim kantonie Lucerna nastąpiła reorientacja procesu kształcenia w kierunku pogłębionej troski o rozwój dzieci, tak by zamiast instrumentalnego oceniania ich szkolnych osiągnięć w postaci not szkolnych wykreować nową procedurę diagnozowania i wspierania całościowego rozwoju uczniów, bez odwoływania się do selektywnej funkcji ich kształcenia. Nie chodziło tu jedynie o odstąpienie od wystawiania dzieciom w edukacji wczesnoszkolnej not szkolnych, ale o to, aby wzmocnić ich samoistną, naturalną skłonność do uczenia się, do samostanowienia o własnej edukacji, do samokontroli i autoregulacji.
Nowy model strukturalnego przekształcenia wczesnoszkolnej edukacji sprowadza się do następujących przesłanek:
• |
W procesie oceniania uczniów nie należy odwoływać się do pseudoobiektywistycznej skali w postaci not szkolnych, ale waloryzować globalny rozwój dziecka jako człowieka. Nie może to jednak rzutować na jego status społeczny i na poczucie własnej wartości; | ||
• |
Zamiast stopni szkolnych wprowadza się dialog z dzieckiem i jego rodzicami, będący wzajemnym informowaniem się o trudnościach i sukcesach, o możliwościach i barierach, o szansach i koniecznościach; | ||
• |
Cele, metody, formy i środki kształcenia i uczenia się w toku edukacji skoncentrowane są na następujących kompetencjach uczniów: |
⇒ | osobowościowych, intrapersonalnych (tzw. "Selbstkompetenz"); | ||||||||||||||||||
⇒ | społecznych, interakcyjnych (tzw. "Sozialkompetenz"); | ||||||||||||||||||
⇒ | merytorycznych, poznawczych (tzw. "Sachkompetenz"). |
• |
Uczniowie mają prawo do uwzględniającego ich różnice indywidualne toku kształcenia. Nie mogą zatem być oceniani poprzez porównywanie z innymi bądź z jakąś skalą stopni szkolnych, ale dzięki stałemu obserwowaniu ich osiągnięć i odnoszeniu diagnoz do ich własnego rozwoju. Uczniowie uczestniczą w procesie wartościowania postępów szkolnych, jako jednego z kryteriów ich rozwoju. |
Do realizacji projektu reform pn. "Integralne wartościowanie i wspieranie rozwoju uczniów" nauczyciele kantonalnych szkół podstawowych mogli przystępować dobrowolnie. W pierwszym roku zgłosiło się 16 nauczycieli nauczania początkowego, zaś w następnych latach liczba nowatorskich pedagogów wzrosła do 30 w 1989 r. i 48 w roku 1990. Spotykali się ze sobą regularnie, co dwa miesiące, by z jednej strony wypracować nowe narzędzia diagnozowania osiągnięć szkolnych dzieci, ich opisu i wartościowania, z drugiej zaś strony po to, by dzielić się ze sobą nowymi doświadczeniami w zakresie prowadzenia trójstronnych dialogów: nauczyciel - uczeń - rodzice, sprzyjających poszukiwaniu optymalnych i adekwatnych do potencjału rozwojowego dziecka zadań edukacyjnych.
W taki sposób objęto tym eksperymentem 96 klas nauczania początkowego, w których łącznie uczy się 1710 dzieci. W pozostałych klasach dzieci uczą się zgodnie z tradycyjnym systemem oceniania i selekcjonowania w zależności od uzyskiwanych not szkolnych. W nowym podejściu do edukacji zwracają uwagę jego następujące zalety:
• |
Dziecko pozytywnie przeżywa swój osiągnięcia do własnych możliwości, a w klasie. Wzmacnia to jego wiarę w sam indywidualny rozwój, odnosząc swoje nie do poziomu rozwoju rówieśników ego siebie i poczucie własnej wartości; | ||
• |
Dziecko prospektywnie zna obowiązujące je w szkole wymagania edukacyjne w ramach poszczególnych dziedzin wiedzy i umiejętności. Nie musi przy tym realizować ich w tym samym czasie, co jego rówieśnicy. Ma pełne prawo do popełniania błędów i uczenia się zgodnie z własnym tempem; | ||
• |
Dziecko oceniane jest nie tylko od strony intelektualnej; dostrzega się całą jego osobowość i akceptuje ją bezwarunkowo. Do procesu kształcenia włącza się jego emocjonalność, postawy, nastawienia, oczekiwania, potrzeby i zainteresowania. |
W trakcie wdrażania reformy nauczyciele opracowali kilka wersji arkuszy obserwacyjnych, diagnozujących i waloryzujących rozwój uczniów oraz zarejestrowali na taśmach wideo różne modele prowadzenia rozmów z udziałem rodziców i uczniów oraz opiniujących postępy edukacyjne dzieci. Podjęto też problem obciążeń pracy nauczyciela z tytułu zaangażowania się w nowy model kształcenia. Przeprowadzone w 1992 r. badania wśród nauczycieli, rodziców i uczniów klas innowacyjnych wskazały na wysokie - szczególnie dla uczniów - walory powyższych reform. Okazało się bowiem, że dzięki odstąpieniu od przedmiotowego, selekcyjnego traktowania uczniów nastąpił wyraźny wzrost samodzielności uczenia się, zainteresowania dalszą edukacją, krytyczności i świadomości wagi uczenia się oraz poczucia wiary we własne siły.
Zrezygnowanie w procesie oceniania ze stopni szkolnych na rzecz pogłębionej diagnostyki i bezpośredniego doradztwa w sytuacjach edukacyjnych miało nie tylko wspomniane powyżej personalne implikacje, ale i doprowadziło do znaczących reform w samym procesie dydaktycznym. Nauczyciele wskazali bowiem na to, że, pozbawieni instrumentów władzy i zewnętrznego dyscyplinowania dzieci do uczenia się, musieli sięgnąć po nowe formy kształcenia. Dzięki temu zwiększyła się ilość zajęć, bazujących na indywidualnym samostanowieniu dzieci o tym, czego, gdzie, kiedy, w jakim tempie i z czyją pomocą będą się uczyły?
Szkoła może się zatem radykalnie zmienić, kiedy naruszy się jeden z jej najbardziej zmurszałych fundamentów, jakim jest permanentne ocenianie i selekcjonowanie dzieci. Czy jednak pragniemy tego wszyscy? Chyba nie…, ale też i ten sposób podejścia do edukacji szkolnej dzieci nie jest adresowany do wszystkich szkół, nauczycieli i rodziców. Stwarza jednak kolejną ofertę wyboru dla tych osób, które pragną skonfrontować wymiar własnej kultury pedagogicznej z tradycyjnymi rozwiązaniami systemu oświatowego i spróbować osiągnąć w tym zakresie znaczący consensus.
Bogusław Śliwerski
Uniwersytet Łódzki
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14